درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 85
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 60096
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




مدتی است که مقامات اسرائیلی اعلام می‌کنند، از تصمیم خود مبنی بر حمله فوری به تأسیسات هسته‌ای ایران منصرف شده‌اند و دلیل آن را کند شدن روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران اعلام می‌دارند. با این حال، گزارش یک روزنامه انگلیسی از علت واقعی این موضوع پرده برداشته است.

از مدت‌ها پیش و پس از اعلام رسمی وجود تأسیساتی زیرزمینی در ایران به نام «فردو»، توجه بیشتر محافل رسانه‌ای و تحلیلی جهان به این ماجرا جلب و سپس، درخواست تعطیلی این تأسیسات، به یک پایه ثابت در مذاکرات ایران و ۱+۵ تبدیل شد. اینک گزارش یک روزنامه انگلیسی، از اهمیت استراتژیک واقعی این تأسیسات و میزان نگرانی رژیم اسرائیل از آن پرده برداشته است.

به گزارش  روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز»، امروز با انتشار گزارشی درباره تأسیسات هسته‌ای فردو، نوشته جمع‌بندی مقامات نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل، بر آسیب ناپذیری این تأسیسات گواهی دارد و همین امر، گزینه‌های این رژیم در حمله احتمالی به ایران را به شدت محدود کرده است.

بنا بر این گزارش، به نوشته این روزنامه، مقامات نظامی رژیم اسرائیل با بررسی «فردو» به این نتیجه رسیده‌اند که حمله هوایی در شکل متداول آن علیه ایران به نتیجه نخواهد رسید و لازم است آن‌ها در تاکتیک‌های نظامی خود در این زمینه بازنگری کنند.

بنا بر این گزارش، با توجه به پیشرفت‌های ایران در زمینه هسته‌ای، برنامه‌های اسرائیل در سال‌های اخیر، همواره در حال بازنگری بوده است.

هرچند پیش از این مقامات اسرائیلی و آمریکایی مدعی بودند، بمب‌های سنگرشکن جدید آمریکا برای نفوذ به تأسیسات فردو کارآمد است، ساندی تایمز در گزارش خود به نقل از کار‌شناسان غربی می‌نویسد، عمق این تأسیسات بسیار بیش از آن چیزی است که پیش از این برآورد می‌شده و در نتیجه، در برابر حملات هوایی در امان است.

بنابراین، با توجه به پیشرفت‌های جدید در تأسیسات هسته‌ای ایران، رژیم اسرائیل ناچار است تاکتیک‌های نظامی خود را تغییر دهد.

کار‌شناسان نظامی غربی به ساندی تایمز گفته‌اند اکنون اسرائیل دو گزینه پیش روی دارد؛ یکی اینکه اقدام به اعزام واحدهای ویژه نیروی زمینی به ایران کند و دیگر آن که از موشک‌های بالستیک دارای کلاهک‌های تاکتیکی هسته‌ای علیه این تأسیسات بهره گیرد.

البته آن گونه که مشخص است، استفاده از این دو گزینه نیز از جنبه‌های گوناگون برای این رژیم منطقی نیست.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد بر خلاف ادعاهای مقامات اسرائیلی مبنی بر اینکه کاهش حجم غنی‌سازی در ایران، آنها را از برنامه‌های خود برای حمله به ایران منصرف کرده، دلیل واقعی این امر، افزایش ضریب ایمنی تأسیسات هسته‌ای ایران است که عملاً آن‌ها را با چالشی جدید روبه‌رو کرده است.



یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:, :: 22:47 ::  نويسنده : Hadi

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دوم آبان‌ماه در جلسه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت حضور مردم در «تصمیمات سرنوشت‌ساز» اعلام کرد که «در صورت وجود گوش شنوا» از هیچ کمکی برای حل مشکلات ایران دریغ نخواهد کرد.  

او همچنین با تأکید بر اهمیت حضور مردم در عرصه «تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور» گفت کسانی که می‌خواهند مردم و رأی آن‌ها را از صحنه خارج کنند، «جنایت بزرگی مرتکب می‌شوند».

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر هاشمی رفسنجانی، روز سه‌شنبه، دوم آبان‌ماه، در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی استان گلستان اظهار کرد که اسلام، آیت‌الله خمینی و مردم، به همراه یکدیگر انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و افزود: «حذف یا تضعیف هر یک از این اضلاع، خیانت به اسلام، مردم و مکتب اهل بیت است.»

وی در ادامه با اشاره به تأکید همیشگی آیت‌الله خمینی بر «حضور مردم در همه عرصه‌ها، به خصوص تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور»، افزود که «جنایت بزرگی مرتکب می‌شوند» کسانی که می‌خواهند افکار و آرمان‌های بنیانگذار انقلاب را «مطرود و مردم و رأیشان را تزئینی و از صحنه خارج کنند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۰ شهریورماه نیز در سخنرانی‌ای در دانشگاه تهران در خصوص انتخابات گفته بود: «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه، دوم آبان‌ماه در عین‌ حال در واکنش به درخواست‌های حاضران برای حضور بیشتر در عرصه سیاسی کشور، گفت: «من از هر گونه کمکی، در صورت وجود گوش شنوا، برای رفع مشکلات دریغ نکرده و نخواهم کرد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در چند وقت اخیر بارها نسبت به وضعیت سیاسی کشور ابراز نگرانی کرده است.

وی ۲۴ مهرماه در دیدار با برخی از مدیران صنایع با انتقاد از وضعیت موجود در ایران گفته بود: «برای بازگشت از مسیر اشتباه دیر نیست.»

آقای رفسنجانی ۱۷ مهرماه نیز در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اظهار این‌ که «افراطیون، دلسوزان کشور را خانه‌نشین کرده‌اند»، افزوده بود: «وضعیت کنونی جامعه تا حدود زیادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان کارآمد کشور است...تنها با حضور و مشارکت فعال همه اقشار مردم است که توطئه‌های داخلی و خارجی خنثی و راه پیشرفت و توسعه کشور هموار خواهد شد.»

وی در گفت‌و‌گویی با روزنامه «آرمان روابط عمومی» که ۱۶ مهرماه منتشر شد تأکید کرده بود که برای بازگشت اعتماد به مردم، تنها رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند «مسائل را به مسیر بازگرداند».



چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, :: 21:32 ::  نويسنده : Hadi

آیت‌الله صادق لاریجانی

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، سوم آبان‌ماه، در واکنش به نامه سرگشاده محمود احمدی‌نژاد که از اختلاف بین دو قوه پرده برداشت اعلام کرد که رئیس جمهور ایران «به هیچ وجه» حق ندارد «بدون هماهنگی» از زندان اوین دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، در گفته‌های روز چهارشنبه خود تاکید کرده است که به دلیل نامه‌ای که احمدی‌نژاد به او نوشته و «شرایط پیش آمده» به او «اجازه» بازدید از زندان اوین را نخواهد داد، مگر آن که با قوه قضاییه هماهنگی شود.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به نامه «خیلی محرمانه» رئیس قوه قضاییه درباره درخواست او برای زندان اوین نوشته بود که «سرکشی از زندان‌ها» جزء حقوق اوست و برای این کار نیاز به کسب اجازه ندارد.

آقای احمدی‌نژاد روز دوشنبه، اول آبان‌ماه، در نامه خود به صادق لاریجانی همچنین تذکر داده بود که «در اصول قانون اساسی لزوم اجازه، موافقت و یا مصلحت‌اندیشی قوه قضاییه در اجرای وظایف قانونی رئیس جمهوری پیش‌بینی نشده ‌است».

محمود احمدی‌نژاد پیش از این نیز در روز شنبه، ۲۹ مهرماه، با نوشتن نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه از او خواسته بود تا در «اسرع وقت، هماهنگی لازم برای بازدید او از زندان اوین را فراهم کند».

با این حال درخواست رئیس جمهور ایران برای بازدید از زندان اوین پس از آن مطرح شد که علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای او، در روز پنجم مهرماه بازداشت و روانه این زندان شد، این نکته‌ای است که بسیاری از نمایندگان مجلس و منتقدان رسانه‌ای آقای احمدی‌نژاد بر آن انگشت گذاشته‌اند.

به نظر می‌رسد آیت‌الله لاریجانی نیز روز چهارشنبه به همین نکته اشاره داشته است، چرا که می‌گوید «به دلیل پاره‌ای شبهات و شائبه‌ها» مصلحت نمی‌داند که رئیس جمهور اکنون از اوین دیدار کند.

صادق لاریجانی گفت: «ما هیچ گاه نگفته‌ایم که رئیس‌جمهور نمی‌تواند به زندان‌ها سر بزند، بلکه پاسخ ما این بود که به دلیل وجود پاره‌ای اوهام و شبهات و شائبه‌ها که ممکن است در ذهن مردم پیش آید به مصلحت نیست که در حال حاضر این دیدار انجام شود.»

او در ادامه با اشاره به این که طبق قانون اساسی رئیس جمهور حق ندارد «بدون هماهنگی به زندان‌ها سر بزند» گفت که هر وقت خود «مصلحت» دانست برای دیدار رئیس جمهور از اوین هماهنگی خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین محمود احمدی‌نژاد را به برداشت نادرست از قانون متهم کرده و به او گوشزد کرده است که «این تصور که رئیس‌جمهور نظارت بر دیگر قوا را حق خود بداند تصور کاملا باطلی است».

این گفته صادق لاریجانی پاسخی است به آن بخش از نامه احمدی‌نژاد که «سرکشی» از زندان‌ها و «برخی دادگاه‌ها» را «در راستای بررسی نحوه اجرای اصول قانون اساسی و رعایت حقوق اساسی ملت» دانسته است.



چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, :: 21:31 ::  نويسنده : Hadi

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید ِ حامی رهبر ایران، از نامه نگاری رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر،  آیت الله مکارم  گفته است "در شرایطی زندگی می کنیم که ایجاد تنش در جامعه حرام است."  و مسئولان باید بجای مسائل فرعی به گرانی، تحریم ها و مشکلات اخلاقی بپردازند.
در روزهای اخیر رئیس قوه قضائیه ایران در نامه ای، بازدید محمود احمدی نژاد از زندان اوین را به مصحلت نداست و او هم در پاسخ،  صادق لاریجانی را به نقض قانون اساسی متهم کرد.



چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, :: 21:30 ::  نويسنده : Hadi
ماجرای نامه جنجالی رئیس‌جمهور به رئیس بیش از بیست و سه گزارش و یادداشت و سرمقاله را در روزنامه‌های صبح امروز به همراه داشته است! این در کنار اخبار، گفت‌وگو‌ها و گزارش‌های گوناگون از قطعی شدن سؤال از رئیس‌جمهور و همچنین سخنان شخص احمدی‌نژاد است که روز گذشته در جمع انجمن‌های علمی، صفحات سیاسی و داخلی روزنامه‌ها را به احمدی‌نژاد اختصاص داد.

روزنامه‌های صبح امروز ایران با یک روز دیرکرد به آخرین مناظره انتخابات رامنی و اوباما رسیدند. این در کنار انتشار خبر تشکیل هیأت مرکزی انتخابات که در آخرین ساعات روز گذشته منتشر شد هم نتوانست محمود احمدی‌نژاد را از تیتر یک و سوژه یک روزنامه‌های صبح امروز کنار بگذارد.

از هر سو که به روزنامه‌های صبح امروز نگاه کنیم، محمود احمدی‌نژاد سوژه نخست روزنامه‌های صبح امروز است. تنها پرداختن به ماجرای نامه جنجالی رئیس جمهور به رئیس بیش از بیست و سه گزارش و یادداشت و سرمقاله را در روزنامه‌های صبح امروز به همراه داشته است. این در کنار اخبار، گفت‌وگو‌ها و گزارش‌های گوناگون از قطعی شدن سوال از رئیس جمهور و همچنین سخنان شخص احمدی‌نژاد است که روز گذشته در جمع انجمن‌های علمی، صفحات سیاسی و داخلی روزنامه‌ها را به محمود احمدی‌نژاد اختصاص داد.
 
در کنار سوژه روز «محمود احمدی‌نژاد»، سقوط سکه و ارز، سفر امیر قطر به غزه، ادعای پیدا شدن ارتباط انفجارهای چابهار با قطر و باران پاییزی تهران، از مهم‌ترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بودند.

نگاهی به تیتر نخست روزنامه‌های صبح امروز

روزنامه تهران امروز، عکس نخست خود را به مناظره رامنی و اوباما اختصاص داده و از تیتر «ایران در کانون مناظره آخر رامنی و اوباما» خبر داده است. این روزنامه در کنار تیتر «احضار احمدی‌نژاد به مجلس قطعی شد»، در صفحه نخست خود از «سایه گرانی ۱۴ میلیونی بر مسکن مهر» خبر می‌دهد و می‌نویسد که تورم بزرگترین پروژه عمرانی دولت را فرا گرفته است. علاوه بر خبر «ردپای قطر در حادثه تروریستی چابهار» این روزنامه به سیاق معمول خود، یک سوژه اجتماعی را هم در صفحه نخست خود جای داده که در آن از «وقوع روزانه ۱۸۰۰ نزاع در کشور» خبر می‌دهد که آمار تکان دهنده‌ای است.

جام جم در صفحه نخست خود با تیتر «به شبکه ملی اطلاعات نزدیک می‌شوید» از جزییاتی در خصوص اینترنت ملی خبر داده است. همچنین در کنار پرداختن به مناظره رامنی و اوباما خبر «دلارهای ارزی به اتاق مبادلات ارزی می‌روند» هم در صفحه نخست این روزنامه به چشم می‌خورد.

جمهوری اسلامی عکس نخست خود را به تهران بارانی روز گذشته اختصاص داده و تیتر نخست خود را به واکنش نمایندگان مجلس به نامه رئیس جمهور به رئیس دستگاه قضا اختصاص داده که «بازدید از اوین، طرح رئیس جمهور برای فرافکنی مشکلات اقتصادی است».
 
«سلام آبان به باران» هم تیتر عکس نخست روزنامه جوان است. اما تیتر یک این روزنامه به «طرح اداره کشور بدون درآمدهای نفتی» اختصاص یافته که از سوی وزیر نفت مطرح شده است. بررسی چرایی استقبال جشنواره‌های خارجی از فیلم‌های ضد ایرانی هم موضوع گزارشی است که این روزنامه در صفحه فرهنگی خود به آن پرداخته است.

«چرا رئیس جمهور نامه دوم را نوشت»، تیتر یک روزنامه ایران است که در آن از هیاهو درباره نامه اول تا سکوت در برابر نامه دوم پرداخته است. «دین برای تربیت جامعه است نه نفرت» هم عنوان گفت‌و‌گوی این روزنامه با حجت‌الاسلام شریف‌زاده است که در آن به تبیین پرداختن به وضعیت حجاب در جامعه می‌پردازد.
 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, :: 21:29 ::  نويسنده : Hadi
بر پایه مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، از این پس، مجلس توانایی انتصاب رئیس‌جمهور دلخواه خود را خواهد داشت. این مصوبه همچنین به این معناست که مجلس در تفسیر قانون اساسی، جایگزین شورای نگهبان شده است. این در حالی است که هیچ مرجعی حتی حق تعیین شرط سنی یا مدرک را ندارد.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، عصر سه‌شنبه، دوم آبان از مصوبه کمیسیون متبوع خود در مورد قانون انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و متن کامل طرح، امروز چهارشنبه منتشر شده است.
 

 
در حالی که پنج هفته پیش، تابناک در مطلبی به بررسی آن چه درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود، پرداخت و جنبه‌های گوناگون غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر بودن نظر مجلس را بیان کرده بود، سخنان سه‌شنبه امیر خجسته، سخنگوی کمیسیون و متن منتشره، پرده از ابعاد جدید مصوبه این کمیسیون برداشت.

بر این اساس، سن کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید بین ۴۵ تا ۷۵ سال باشد و مدرکشان باید دست‌کم دکترا یا معادل حوزوی آن باشد. برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی بودن نامزد‌ها، شورای مدیریت حوزه علمیه قم رجل مذهبی بودن وی را تأیید کنند و از شهرت کافی به دلیل مشاغل مهم سیاسی برخوردار باشد و اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا ۱۵۰ نفر از کسانی که پس از انقلاب مشاغل وزیر یا معاون وزیر یا استاندار را داشته‌اند، او را به عنوان رجل سیاسی تأیید کنند.

تعریف مدیر و مدبّر بودن نیز در طرح جدید نمایندگان برای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده که منظور از مدیر و مدبر، عبارت خواهد بود از داشتن دست‌کم هشت سال سابقه وزارت یا نماینده مجلس یا همطراز آن از مقامات اجرایی، قضایی و نظامی به شرط آنکه ۱۵۰ نفر از کسانی که پس از انقلاب اسلامی مشاغل وزیر و یا معاون وزیر و یا استاندار یا معادل آن‌ها را داشته‌اند یا اکثریت نمایندگان فعلی مجلس، او را به عنوان مدیر و مدبر تأیید نمایند. در غیر این صورت، مدیر و مدبر بودن کاندیدا باید از سوی دست‌کم چهارصد نفر از کسانی که سابقه وزارت و یا معاون آن‌ها یا استاندار و همطراز و یا توسط دوسوم نمایندگان مجلس فعلی شورای اسلامی تأیید شود و یا تأیید سی نفر از اعضای هیأت علمی دانشگا‌ها (استان‌ها) و سی نفر از فضلا و مدرسین حوزه‌های علمیه کشور و بیست نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری.
 
در حالی که شرایط لازم برای تصدی و یا نامزدی ریاست جمهوری در قانون اساسی کشور‌ها و از جمله ایران به صراحت ذکر شده است و در مورد امکان افزودن شرطی اضافه، می‌توان تردیدهای جدی حقوقی وارد کرد و در حالی که نوشتن قانون اساسی کار «خبرگان قانون اساسی» بوده و تفسیر قانون اساسی نیز بنا به قانون اساسی، وظیفه شورای نگهبان متشکل از حقوقدانان و فقهای شناخته شده است، کمیسیون مورد اشاره در مجلس در حالی به تصویب چنین مصوبه‌ای دست زده که ترکیب اعضای آن به صورت زیر است.

 
 
 


ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, :: 21:26 ::  نويسنده : Hadi