درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 139
بازدید کل : 59998
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




«کافه هنر» متعلق به شهاب حسینی واقع در لواسان است که پلمپ شده است. این کافه توسط تعزیرات حکومتی شهرستان شمیرانات به علت آن‌چه تخلف ذکر شده بسته شد و اشاره‌ای به نوع تخلف صورت گرفته نشده است.

 پریچهر حسینی همسر شهاب حسینی ضمن تایید این خبر توضیح داد: «مشکل پیش آمده تنها یک مساله کوچک اداری است و قطعا به زودی برطرف خواهد شد.

 همسر این ستاره سینما همچنین توضیح داد: «کافه ما محیطی خانودگی دارد و من به همراه دو فرزندم بیشتر وقت‌ها آن‌جا هستم. امیدورام این مشکل کوچک اداری باعث ایجاد سوء‌تفاهم دیگری درباره کافه هنر نشود.»



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 15:25 ::  نويسنده : Hadi

در فاصله مذاکرات استانبول و بغداد و در زمانی که گمانه‌زنی‌ها بر سر شکل دقیق توافق میان ایران و غرب افزایش پیدا کرده، هر روز ادعاهای جدیدی در این باره منتشر می‌شود، به گونه‌ای که در آخرین نمونه، یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی مدعی شده حتی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات، تحریم‌ها پابرجا خواهد بود!

در فاصله مذاکرات استانبول و بغداد و در زمانی که گمانه‌زنی‌ها بر سر شکل دقیق توافق میان ایران و غرب افزایش پیدا کرده، هر روز ادعاهای جدیدی در این باره منتشر می‌شود، به گونه‌ای که در آخرین نمونه، یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی مدعی شده حتی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات، تحریم‌ها پابرجا خواهد بود!

به گزارش «تابناک»، در پی انتقادات اخیر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دولت‌های غربی درباره نحوه تعامل آنها با ایران و متهم کردن این کشورها به دادن «هدیه» به ایران، روزنامه «هاآرتص» مطلبی منتشر کرده که در آن به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی، به این موارد پاسخ داده شده است.

این مقام آمریکایی، با اشاره به انتقادات یادشده گفته است: نتانیاهو پیش و پس از مذاکرات استانبول، از استراتژی گروه 1+5 آگاه بود.

وی همچنین گفته است که هفته‌ها پیش از کنفرانس استانبول، رایزنی‌های جامعی ـ چه به شیوه رو در رو و چه تلفنی ـ انجام گرفته تا رویکردها نسبت به مذاکرات هماهنگ شود.

وی همچنین اظهار داشته است: «وندی شرمن»، سرپرست هیأت آمریکایی در استانبول، چند ساعت پس از پایان مذاکرات، با سفیر اسرائیل در واشنگتن تماس گرفته و وی را به طور کامل در جریان گفت‌وگوها گذاشته است.

افزون بر این، مقاماتی از دفتر ریاست جمهوری فرانسه و دفتر صدراعظم آلمان نیز پیش و پس از مذاکرات با مقامات دولتی رژیم اسرائیل تماس داشته و آنها را از برنامه مذاکرات آگاه کرده‌اند.

این مقام آمریکایی همچنین با رد اینکه غرب به ایران «هدیه» داده، ادعا کرده شش کشوری که در ترکیه طرف مذاکره ایران بوده اند ـ از جمله روسیه و چین ـ یک موضع سخت و متحد در پیش گرفته‌اند، مبنی بر اینکه ایران باید نخستین گام‌ها را برای به جریان انداختن ساز و کارهای اعتمادساز و اثبات جدی بودنش بردارد.

وی ادامه داد: آمریکا نمی‌خواهد اجازه دهد، مذاکرات برای مدت زمانی نامعلوم به طول بینجامد؛ افزون بر این آمریکا برای رژیم اسرائیل تصریح کرده که در فاصله باقی مانده تا نشست بغداد، گفت‌وگوهایی میان مقامات پایین هر دو طرف انجام می‌شود و بنابراین، مذاکرات به منظور اتلاف وقت نیست.

اما جالبترین بخش سخنان این مقام آمریکایی، جایی است که مدعی شده در میان اعضای 1+5 در این مورد توافق است که حتی اگر ایران گام‌های اعتمادساز را بردارد و تولید اورانیوم 20 درصدی را متوقف کند، در ازای آن هیچ چیزی دریافت نمی‌کند.

وی همچنین ادعا کرده در مذاکرات برای طرف ایرانی توضیح داده شده که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا به هیچ وجه معلق نخواهد شد و تحریم نفتی اتحادیه اروپا نیز که قرار است از اول ژوئیه آغاز شود، به تعویق نخواهد افتاد.

این مقام آمریکایی در پایان گفته که واشنگتن از رویکرد ایران به دور نخست مذاکرات خشنود است. همچنین نشانه‌هایی هست که ایرانی‌ها نیاتی جدی دارند.
وی در این باره گفته: مدت‌ها بود که این نشانه‌ها از سوی ایران به چشم نمی‌خورد.

ادعاهای مطرح در سخنان این مقام آمریکایی، بسیار متناقض با دیگر سخنان گفته شده در روزهای گذشته است و به شدت عجیب به نظر می‌رسد. طرح این ادعا که حتی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات، تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند، ادعایی بسیار غیرمنطقی است، زیرا در صورت حتی طرح چنین موضوعی، روشن است که ایران با آن موافقت نخواهد کرد.

افزون بر این، روسیه و چین حتی هم‌اکنون نیز خواهان برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان یک اقدام تشویقی برای ایران هستند و این ادعا که آنها با غرب برای ادامه تحریم‌ها توافق دارند، منطقی به نظر نمی‌رسد.

مباحث مطرح شده پس از پایان مذاکرات درباره رویکرد «گام به گام» و اصل «عمل متقابل» از سوی ایران و غرب، که مورد تأکید «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار گرفت، به همین اشاره دارد که کارهای انجام شده باید دوسویه و مورد توافق دو طرف باشد.

گویا سخنان این مقام آمریکایی، تنها برای رفع به اصطلاح نگرانی‌های رژیم صهیونیستی بیان شده و بیانگر رویکرد واقعی مطرح در مذاکرات نیست.

و سرانجام طرح این موضوع که رژیم صهیونیستی در جریان همه مراحل مذاکرات بوده نیز جالب توجه است. مقامات این رژیم همواره تلاش داشته اند با تظاهر به این که میان آنها و غرب فاصله است و آنها طرفدار رویکرد سخت‌تری علیه ایران هستند، فشار بر ایران را ادامه داده و موضع خود را در ظاهر نگه دارند؛ اما حقیقت چیز دیگری است و آنها نیز با درک غیرمنطقی بودن خواسته‌های پیشین، حقوق مورد تأکید ایران را پذیرفته‌اند و یا دیر یا زود خواهند پذیرفت.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : Hadi

در حالی که هر روز، ماجرای ادعاهای شیخ‌نشین امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس، ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، مردم منتظر انجام کاری جدی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور هستند؛ انتظاری که با گذشت نزدیک به یک هفته، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

ر حالی که هر روز، ماجرای ادعاهای شیخ‌نشین امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس، ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، مردم منتظر انجام کاری جدی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور هستند؛ انتظاری که با گذشت نزدیک به یک هفته، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات هفته گذشته وزیر خارجه امارات در محکومیت سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به جزیره ابوموسی و اظهارات و اقدامات گستاخانه و توهین‌آمیز بعدی مقامات این شیخ نشین، با تحریک احساسات ملی ایرانیان، جوی از نارضایتی عمومی را در میان مردم پدید آورد؛ اما گویا دستگاه دیپلماسی کشور در همراهی با این جو، چندان موفق نبوده است.

بنا بر این گزارش، ادعاهای بی‌پایه مقامات اماراتی ـ که از اعتراض به سفر آقای احمدی نژاد آغاز شد ـ کم کم ابعاد گسترده‌تری یافته و به تلاش برای جهانی کردن این موضوع از طریق اشاره وزیر خارجه امارات به شورای امنیت و دادگاه داوری بین‌المللی رسیده است.

از سوی دیگر، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ـ همان گونه که انتظار می‌رفت ـ برای حمایت از موضع امارات گرد هم آمدند و سفر آقای احمدی نژاد را نقض آشکار حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه خوانده و مدعی شدند این سفر حقایق تاریخی را تغییر نخواهد داد!

اما تلاش‌های ضدایرانی شیخ نشین امارات به سخنرانی و صدور بیانیه محدود نشد و دستگاه دیپلماسی این کشور، کارهایی کرد که در عرف دیپلماتیک، در بر دارنده مفاهیم مهمی است.
بنا بر این گزارش، روز پس از سفر آقای احمدی نژاد، این شیخ نشین سفیر خود را از ایران فراخواند و چند روز بعد، سفیر جمهوری اسلامی ایران به وزارت خارجه امارات احضار شد تا شنونده اعتراض اماراتی‌ها باشد.

اما در میانه این همه کشمکش، دستگاه دیپلماسی ما چه کرد؟!

از زمان انتشار نخستین سخنان اهانت‌آمیز و خارج از عرف وزیر خارجه امارات در هفته گذشته، انتظار در محافل تخصصی و همچنین در میان توده‌های مردم، این بود که وزارت خارجه ما، دست‌کم سفیر ایران در این کشور را فرا بخواند و با احضار سفیر امارات، مراتب اعتراض ایران را رسما به این کشور اعلام کند؛ یعنی دقیقاً کاری که طرف مقابل انجام داد!

اما وزارت خارجه ما در این موضوع چنان رفتار می‌کند که گویی اصولاً حق با طرف مقابل است و این ما هستیم که از نظر شواهد تاریخی و سیاسی در موضع ضعفیم! مردم ما خواهان کاری جدی و عینی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور بودند؛ اما دریغ از یک بیانیه رسمی و دریغ از یک سخنرانی رسمی از سوی وزیر امور خارجه!

اوج همت مسئولین وزارت خارجه ما، ایراد سخنانی از سوی «امیر عبدالهیان»، معاون عربی و آفریقایی وزارتخانه بود که سفر آقای احمدی نژاد را موضوعی داخلی و در چهارچوب سفر استانی رئیس‌جمهور دانست؛ این بدان معناست که در واقع، وزارت خارجه ما به جای اعتراض و توضیح خواستن از طرف مقابل، در صدد توضیح دادن درباره چیزی برآمده که اصولاً به کشوری خارجی هیچ ارتباطی ندارد.

اما آیا این توضیح واضحات از سوی معاون وزارتخانه، کاری درخور گستاخی‌های شیخ‌نشین امارات بود؟!

هرچند در روزهای اخیر، اظهارنظرها و کارهایی از سوی شخصیت‌های گوناگون کشور در اعتراض به اقدامات امارات صورت گرفت، موضع رسمی طرف مقابل باید رسما و از موضع رسمی شناخته شده بین‌المللی، یعنی وزارت امور خارجه ایران پاسخ داده شود و هیچ دستگاه و سازمان دیگری، جایگزین آن نیست.

گویا کم کم باید از وزارت خارجه قطع امید کرد و در این زمینه به دیگر شخصیت‌های رسمی کشور دل بست. شاید در این مورد نیز همچون اصل سفر به ابوموسی که با استقبال گسترده مردمی ـ از هر دسته و تفکر ـ‌ روبه‌رو شد، این بار نیز خود رئیس‌جمهور باید پا پیش بگذارد. یا شاید مجلس شورای اسلامی به طور جدی وارد موضوع شده و در این مورد از وزیر توضیح بخواهد!

به هر حال، آنچه مسلم است این که مردم، خواهان چیزی بسیار بیش از آنچه تاکنون انجام گرفته هستند. مردم ما بارها و بارها نشان داده‌اند، حاضرند از همه چیز خود بگذرند، ولی ذره‌ای از خاک میهنشان را به دست بیگانه نسپارند؛ خواهشمندیم یک نفر این موضوع را به شیوخ اماراتی بفهماند.



چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : Hadi

آیا حرکت به سمت چین و تایلند برای وارد کردن آنچه تا دیروز فرانسه به ما می‌داد، دور زدن تحریم است؟ آیا خرید از کشورهای دیگر با تحمیل هزینه‌های بالا برای اقتصاد داخلی، دور زدن تحریم است؟

پژو (غول خودروسازی فرانسه) به دلیل آنکه به نوعی خود را مدیون آمریکا دانسته و با خرید 7 درصدی سهام خویش از طریق جنرال موتورز، رو‌به‌رو شده، خود را تسلیم گفته آمریکا برای قطع همکاری با ایران کرده است.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که ماجرای پژو با اقتصاد ایران سخن می‌گوید؛ سخن از اینکه به خود آمده و به فکر فرو رود و از فراهم کردن زمینه برای توسعه دیگر کشورها بپرهیزد و بپذیرد که توسعه و بهره‌وری، وارداتی و خریدنی نیست، بلکه باید از تولید و سرمایه‌های داخلی خود حمایت کند؛ البته تأسف از این امر، بسیار بسیار کمتر از آن است که نتیجه همکاری ایران و فرانسه (آن هم در بیست سال) بیشتر شبیه نوعی استعار از سوی فرانسه بوده است.

بنا بر این گزارش، پژو با وابسته کردن صنعت خودروسازی ایران، نخست بازار بزرگی برای فروش محصولات و قطعات خویش تضمین کرده و با درآمد آن به سمت تکنولوژی بالاتر حرکت می‌کند که البته سهم ایران در این ماجرا، چیزی جز مونتاژ نبوده است؛ آن هم مونتاژ ماشینی که تکنولوژی قدیمی دارد.

این گزارش در ادامه آورده است، اکنون و پس از بیست سال همکاری، پرسش این است که چرا فرانسه به سمت تکنولوژی برتر رفته، ولی حتی حاضر نشده است، تکنولوژی قدیمی خود را به ما آموزش دهد تا دست‌کم خود، آن را در دست بگیریم؟!

پاسخ روشن است. زیرا سود فرانسه در این بوده که از وابسته کردن ایران از ناحیه تکنولوژی قدیمی خود، به تکنولوژی‌های بالا و بالاتر دست یابد.

به این ترتیب، ایران نیز مشغول فعالیت‌هایی شده که شاید در ظاهر نتیجه آن تولید ماشین بود، ولی در درون ماجرا، سرمایه‌های انسانی خود را به بهای کمک به سرمایه‌های انسانی فرانسوی نابود کرد.

بنابراین، هم‌اکنون این پرسش‌ها مطرح است که:

* آیا نباید تحریم و قطع روابط استعارگرانه اینچنین را فرصت دانست؛ آن هم فرصت برای توجه به درون خویش و به جوانان و مهندسین خود؟!



ادامه مطلب ...


شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:13 ::  نويسنده : Hadi

در آستانه برگزاری مذاکرات حساس هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، اخبار رسیده از دیپلمات‌های غربی حاضر در استانبول، حاکی از آن است که به باور آنها، ایران برای رسیدن به توافق در مسأله هسته‌ایش آماده است.

در آستانه برگزاری مذاکرات حساس هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، اخبار رسیده از دیپلمات‌های غربی حاضر در استانبول، حاکی از آن است که به باور آنها، ایران برای رسیدن به توافق در مسأله هسته‌ایش آماده است.

 

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «گاردین» ضمن تهیه گزارشی از فضای حاکم بر استانبول، پیش از مذاکرات، خبر داده نشانه‌ها حاکی از آن است که ایران برای پذیرش انتقال اورانیوم با غنای بالا به بیرون از کشور آماده است و همین امر می‌تواند رسیدن به توافق را آسان کند.



در همین راستا، «سعید جلیلی»، دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگوهای اولیه با دیپلمات‌های روس و چینی گفته که ایران برای مذاکرات حقیقی آماده است.



گاردین همچنین می‌نویسد: «همه نشانه‌ها از سوی طرف ایرانی، حاکی از آن است که آن‌ها می‌خواهند مذاکرات جدی و سودمند باشد».



بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند انتظار ندارند مذاکرات به توافقی فوری بینجامد؛ اما آن‌ها امیدوارند این گفت‌وگوها، راهی به سوی راهکاری دیپلماتیک برای مسأله هسته ای ایران و جلوگیری از تهدید جنگی جدید در خاورمیانه باز کند.



آنان همچنین گفته‌اند، محک موفقیت مذاکرات این است که آیا در گفت‌وگوهای شنبه شب، زمینه مشترک کافی برای برگزاری دور دوم مذاکرات در هفته‌های آتی خواهد بود یا خیر؟!



به این ترتیب، بر خلاف ادعاهای پیشین برخی مقامات غربی و اسرائیلی مبنی بر تلاش ایران برای خرید زمان از مذاکرات و نبود عزم کافی در جمهوری اسلامی ایران برای حل مسائل موجود، فضای کنونی حاکم بر مذاکرات فضایی مثبت است و احتمال حصول توافقی از این مذاکرات افزایش یافته است.



البته همان گونه که «علی اکبر صالحی»، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اشاره کرد، موفقیت مذاکرات بسته به گستردگی دامنه مذاکرات به گونه‌‌ای است که دغدغه‌های همه طرف‌ها مورد توجه قرار گیرد.




شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:12 ::  نويسنده : Hadi

ماجراي سفر محمود احمدي‌نژاد،‌ رئيس‌جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي و واكنش توهين‌‌آميز دولت امارات به اين سفر، از روز گذشته به يكي از مهمترين اخبار مورد توجه مردم كشورمان تبديل شده است؛ اما اين خبر در دل خود نكات ناگفته مهمي دارد.

ماجراي سفر محمود احمدي‌نژاد،‌ رئيس‌جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي و واكنش توهين‌آميز دولت امارات به اين سفر، از روز گذشته به يكي از مهمترين اخبار مورد توجه مردم كشورمان تبديل شده است؛ اما اين خبر در دل خود نكات ناگفته مهمي دارد.

به گزارش «تابناك»، در پي انتشار خبر واكنش گستاخانه و بیرون از عرف وزير خارجه امارات به سفر احمدي نژاد و سپس فراخواندن سفير اين كشور از ايران، واكنش مردم از سويي نشان دهنده خشم و اعتراض نسبت به اين کار نابخردانه و از سوي ديگر، حمايت از توجه بيشتر به وضعيت جزاير سه گانه و تداوم سفرهاي مسئولين به اين جزاير بود.


اين موضوع خود دربردارنده نكته مهمي است و آن اينكه حمايت ايرانيان از تماميت ارضي و پيوستگي سرزميني ايران، چیزی است كه بي ارتباط با دولت، مقامات يا تفكرات حاكم، همواره در تاريخ اين مرز بوم جاري بوده است.

هنوز هيچ كس فراموش نكرده و فراموش نيز نخواهد كرد كه در هشت سال جنگ تحميلي، همه هم وطنان ما از هر قوميت و دين و مذهب در كنار هم ايستادند تا جلوي تجاوز دشمن را گرفته و نگذارند هيچ بخشي از خاك ايران به دست دشمن بيفتد.

بنابراین، شايد بتوان گفت اظهارات و اقدامات اماراتي‌ها چندان هم بد و ناپسند نبوده، زيرا به منزله آزموني دوباره نشان داد كه هنوز هم تماميت سرزميني ايران، خط قرمز مشترك همه ايرانيان است و وقت و زمان و شرايط نمي‌شناسد.

بي گمان، تحليل مقامات اماراتي و حاميان غربي اين شيخ نشين حاشيه خليج فارس اين بوده كه در اوضاع كنوني، فشار تحريم‌ها و نيز تهديدهاي گاه و بيگاه آمريكا و رژيم صهيونيستي، در كنار برخي مشكلات و اختلاف نظرهاي داخلي، توانسته ميان دولت و مردم ايران شكاف بيندازد و هم‌اکنون زماني مناسب براي طرح مجدد ادعاهاي نامشروع پيشين است.

اما اين تحليل به اين دليل نادرست از كار درآمده كه در كنار بي‌توجهي به عامل پيش گفته، يعني حس تاريخي قوي دفاع از سرزمين،‌ به يك عامل ديگر،‌ يعني شعور سياسي رشديافته ايرانيان نيز بي توجه بوده است. در حقيقت، چنين تحليلي در غفلت از اين نكته مطرح شده كه مردم ايران قدرت تمييز ميان کارهای درست و نادرست دولتمردان خود را دارند و در عين انتقاد از اقدامات نادرست،‌ با شور و علاقه تمام، کارهای درست را مي‌ستايند.

همين نكته علاوه بر همسايگان بايد به منزله هشداري براي غرب و اسرائيل نيز باشد كه در مذاكرات، تنها به دنبال خواست امتيازات حداكثري موردنظر خود نباشند. تهديدات و فشارهاي غرب اگر به نقطه اي برسد كه تهديدي مستقيم را متوجه ايران و ايرانيان كند،‌ با واكنش شديد و يكپارچه مردم كشورمان روبه‌رو خواهد شد.

اما اين ماجرا پيامي نيز براي دولتمردان و مقامات كشورمان به همراه دارد، مبني بر اينكه با شناخت خواست عمومي، با بیشترین توان در راستای حفظ حاكميت و اقتدار كشورمان حركت كنند.

بنابراین، درباره مسأله اخير،‌ از جمله پيشنهادهای خوانندگان «تابناك»، افزايش سفر مقامات به جزاير سه‌گانه و تلاش براي بهبود همه‌جانبه وضعيت اين جزاير بود.

بی‌گمان، اين گونه کارها مي‌تواند ضمن تحكيم حاكميت ايران بر جزاير سه گانه خليج فارس، مردم را نيز در نگهداری از خاك سرزمينشان دلگرم‌تر كند.



شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:10 ::  نويسنده : Hadi

در هفته گذشته، پیش مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5، سفر نخست وزیر سابق ژاپن و دیدار با مقامات بلندپایه ایران، سفر کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل و نماینده ویژه این سازمان در مسائل سوریه به تهران و سرانجام گستاخی دستگاه دیپلماسی امارات درباره سفر رئیس‌جمهور به جزیره ابوموسی، از رخدادهایی بود که دستگاه دیپلماسی کشورمان را به تیتر اخبار در هفته گذشته بدل کرد.

هفته گذشته بیش از هر چیز، برگرفته از اخبار مربوط به مذاکرات ایران و گروه 1+5 بود. سرانجام، سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های فراوان و مطرح شدن نام گزینه‌های جدید برای میزبانی مذاکرات، باز هم استانبول به عنوان محل مذاکرات تعیین شد؛ موضوعی که ماه پیش از سوی هیلاری کلینتون به عنوان محل مذاکرات مطرح و به رغم تلاش‌ها برای جایگزین کردن بغداد، دمشق یا بیروت انجام شده بود.

به گزارش «تابناک»، بنا بر توافق دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5  روز شنبه آینده در استانبول ترکیه برگزار می‌شود. به هر حال سرانجام در آغاز هفته آینده، مذاکرات حساس ایران و 1+5 برگزار خواهد شد و اکنون دیگر همه راه‌ها به استانبول می‌رسد.

کنفرانس مطبوعاتی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ظهر روز چهارشنبه با حضور خبرنگاران رسانه‌ها برگزار و وی امروز وارد استانبول شد.

 

همايش بزرگداشت شهید صیاد شیرازی
 

یک هفته مانده به مذاکرات هسته ای سرنوشت‌ساز ایران، نخست وزیر سابق ژاپن، راهی ایران شد و در دو روز اقامت خود در تهران، با بلندپایه‌ترین مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«‌هاتویاما» در روزهای شنبه و یکشنبه با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. این در حالی است که دیدارهای متعدد وی پیش از آغاز  مذاکرات هسته‌ای، گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره سفر وی به ایران به همراه داشت.

اما نکته جالب توجه، انتقادات شدید دولت و حزب حاکم ژاپن از سفر‌ هاتویاما به ایران بود. این انتقادات که پیش از سفر وی آغاز شده بود، پس از بازگشت او به کشورش نیز ادامه پیدا کرد و مقامات دولتی ژاپن، اظهارات متعددی را در انتقاد از کار وی و سخنانش مطرح کردند.


ادامه مطلب ...


شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 13:9 ::  نويسنده : Hadi

از بازداشت شدگان، مقادیر قابل توجهی بمب های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح های كمری و صدا خفه كن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزارآلات تروریستی كشف و ضبط گردیده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد كه اعضای یكی از شبكه‌های بزرگ ترور و خرابكاری رژیم صهیونیستی و تعدادی از هسته‌های حفاظت شده عملیاتی آنها در كشور شناسایی و بازداشت شدند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات ، با انجام سلسله عملیاتی در چند استان مرزی و مركزی كشور ضمن بازداشت این شبكه تروریستی همچنین گروهی از تروریست‌ها و مزدوران همكاری‌كننده با آنها نیز بازداشت شدند.

متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به شرح زیر است:

به استحضار ملت شریف ایران می رساند، با الطاف الهی و توجیهات حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) و با جانفشانی و پیگیری‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج)، یكی از شبكه‌های بزرگ ترور و خرابكاری رژیم صهیونیستی و تعدادی از هسته‌های حفاظت شده عملیاتی آنها در كشور شناسایی شده و گروهی از تروریست‌های جنایت‌پیشه و مزدوران همكاری كننده با آنها بازداشت شدند.

سلسله عملیاتی كه در چند استان مرزی و مركزی كشور انجام شده و به بازداشت تروریست‌ های وابسته به رژیم صهونیستی منتهی شد، به دنبال ماهها اقدامات اطلاعاتی - عملیاتی پیچیده و متهورانه صورت گرفت كه خون پاك 'مصطفای ملت ایران' (شهید مصطفی احمدی روشن) انگیزه‌ای دوچندان به مجاهدان خاموش و بركتی مضاعف به اقدامات و پیگیری‌های آنها در مسیر شناسایی شیاطین و حتی كشف ستاد منطقه‌ای صهیونیستها در یكی از كشورهای منطقه و عوامل فعال در آن ستاد انجامید.

تعدادی از هسته‌های عملیاتی بازداشت شده در حالی كه آماده انجام عملیات تروریستی بودند، مورد ضربه رعد آسای سربازان بی نام و نشان ایران و اسلام قرار گرفته و از ماموریت‌های تروریستی آنها پیشگیری به عمل آمد.

از بازداشت شدگان، مقادیر قابل توجهی بمب های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح های كمری و صدا خفه كن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزارآلات تروریستی كشف و ضبط گردیده است.

ضرورت رعایت ملاحظات امنیتی و محدودسازی امكان عملیات ایذایی احتمالی از جانب دشمن صهیونیستی ایجاب می كند كه اطلاعات بیشتر پیرامون تعداد تروریست های دستگیر شده، ماموریت های آنها، وسایل و ابزار مكشوفه، پایگاه منطقه ای شناسایی شده و حامیان رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات جنایتكارانه و رذیلانه تروریستی را به زمان مناسبی در آینده موكول شود.



سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 22:51 ::  نويسنده : Hadi

غرب باید بداند تا زمانی که هدفش از مذاکرات، ضربه زدن به حق حاکمیت ملی و محدود کردن صلاحیت تصمیم گیری ایران در مورد موضوعات مختلف است، نمی تواند انتظار هیچ گونه نتیجه ای را داشته باشد.

روز 22 فروردین ماه 1376 و در پی صدور حکم مغرضانه دادگاه برلین علیه جمهوری اسلامی ایران در ماجرای معروف به «میکونوس»، سفرای کشورهای اروپایی اقدام به ترک ایران کردند. تجربه پیش و پس از این واقعه به ما نشان می دهد فشار و تهدید علیه حاکمیت ملی هیچ گاه جوابگو نبوده است.

به گزارش «تابناک»، در پی انجام یک عملیات تروریستی در رستوران «میکونوس» برلین در روز 26 شهریور 1371، فضاسازی های آمریکا و رژیم صهیونیستی موجب شد انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه رود.

حدود 5 سال پس از این ماجرا، این فضاسازی ها بالاخره نتیجه داد و روز 21 فروردین 1376، دادگاه برلین «علی فلاحیان»، وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این ماجرا متهم کرد؛ امری که خروج سفیر آلمان و سپس بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از ایران را در پی داشت.

در پاسخ به تصميم اتحاديه اروپا، ايران نيز ضمن رد ادعاهاي بي‏اساس دادگاه آلماني، سفيران خود را از کشورهاي عضو اين اتحاديه فرا خواند. مقامات کشورمان در همان زمان پیش بینی می کردند که سفرای کشورهای اروپایی منفعلانه به ایران بازخواهند گشت. این امر پس از حدود 10 ماه به حقیقت پیوست و این سفرا یکی پس از دیگری وارد تهران شده و کار خود را از سر گرفتند.

تجربه این واقعه و وقایع سال های پس از آن نشان می دهد که غرب همواره سعی داشته به انحای مختلف، با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت ملی کشورمان را محدود کند؛ اما این امر تاکنون به دلایل مختلف به حقیقت نپیوسته است.

شاید بتوان گفت مهمترین دلیل این امر آن است که برخلاف آنچه در عرصه رسانه ای و جلوی چشم عامه اتفاق می افتد، عرصه روابط بین الملل و دیپلماسی جهانی، عرصه قهر و آشتی های یکجانبه نیست و آنچه بیش از هرچیز در آن نقش آفرین است، حاکمیت دولت، به عنوان مهمترین بازیگر این عرصه است.

سیر وقایع نشان داده غرب در رابطه خود با جمهوری اسلامی ایران، به جای احترام به اصل حاکمیت ملی و پذیرش ایران به عنوان یک دولت دارای حقوق برابر با سایرین در عرصه بین الملل، همواره سعی داشتن با نشان دادن ایران به عنوان یک «تهدید»، عرصه عمل داخلی و بین المللی کشورمان را محدود کند.

با این حال، همان گونه که در ماجرای میکونوس اتفاق افتاد و همان گونه که پیش از آن در جریان تسخیر لانه جاسوسی و این اواخر در ماجرای اشغال سفارت انگلیس مشاهده شد، غرب نتوانسته در رسیدن به این هدف خود موفق عمل کند.

دلیل این امر نیز به همان اصل پیشین باز می گردد، زیرا دولتی که در عرصه داخلی از کارآمدی نسبی و مشروعیت برخوردار است و در عرصه بین المللی به عنوان یک عنصر دارای حاکمیت مورد شناسایی سایر دولت هاست و برای خود همراهان و متحدینی دارد، هیچ گاه نمی تواند از سوی یک ائتلاف یک جانبه و فاقد اجماع مورد تهدید قرار بگیرد.

این دقیقاً نکته ای است که در مذاکرات آتی ایران و غرب نیز باید مورد توجه قرار گیرد. غرب باید بداند تا زمانی که هدفش از مذاکرات، ضربه زدن به حق حاکمیت ملی و محدود کردن صلاحیت تصمیم گیری ایران در مورد موضوعات مختلف است، نمی تواند انتظار هیچ گونه نتیجه ای را داشته باشد. مذاکره و گفتگو تنها زمانی ثمربخش خواهد بود که به قصد رسیدن به «توافق» انجام شود، نه اعمال فشار.



سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 22:49 ::  نويسنده : Hadi

وقتی می‌گویند فلان نهاد مربوط به زنان است، توقع داریم که در راستای منافع این قشر فعالیت کند؛ اما همیشه توقعمان درست از آب در نمی‌آید و ‌گاه ممکن است یک نهاد برای حمایت از زیرمجموعه‌اش طرحی بیاورد که بی‌شباهت به گرفتن یک امتیاز از یک نفر و تقسیمش بین دو نفر نیست؛ شاید برای اینکه هم دو نفر را راضی و هم اصولا کاری کرده باشد!

وقتی شنیدیم که مسئولان به دنبال طرح استخدام دو کارمند زن نیمه وقت به جای یک کارمند زن تمام وقت هستند، به یاد آن بازی افتادیم که می‌گوید چرا دو تا... پس چند تا... سه تا!
 

در تعریف «مشاغل حاکمیتی» گفته شده: کارهایی هستند که شاغلان آن‌ها «عمل حاکمیت دولت» را انجام می‌دهند. «عمل حاکمیت»، عملی است که دولت از حیث داشتن قدرت عمومی و به عنوان اعمال قدرت عمومی انجام می‌دهد و هدفش تأمین منافع اجتماعی است. شغل‌هایی بر مبنای برنامه ریزی، سیاستگذاری، نظارت و ... در همه امور عام المنفعه که مثلا از برقراری عدالت، آموزش عمومی، بهداشت، محیط زیست و ... گرفته تا ساخت گذرگاه‌های عمومی، استخدام مأموران رسمی و ... را شامل می‌شود. این در حالی است که در برابر این مشاغل، از «مشاغل تصدی گری» سخن به میان می‌آید که دولت آن را مانند دیگر افراد جامعه انجام می‌دهد و به عبارت بهتر، دولت در این زمینه هیچ فرقی با اشخاص حقیقی و بخش خصوصی ندارد؛ از خرید و فروش املاک گرفته تا حمل و نقل، بازرگانی، ارتباطات، سینماداری و هزاران مورد دیگر. اینجاست که بحث کوچک شدن دولت و خروجش از مشاغل تصدی گری معنادار می‌شود؛ همان خصوصی‌سازی که در  سال‌های اخیر، بارها بر آن تأکید شده، ولی به گواه بسیاری، به درستی انجام نشده است؛ چیزی شبیه بحث فروش شرکت‌های خدماتی دولتی به برخی از سازمان‌های دولتی دیگر که بیشتر از این جیب به آن جیب کردن است تا خصوصی سازی!
به گزارش «تابناک»، روز گذشته رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، درباره استخدام نیمه وقت دو کارمند زن به جای یک کارمند (زن) به فارس گفت: ساعت کار این زنان (نیمه وقت) در هفته ۲۲ ساعت است؛ البته دریافتی، حق بیمه و حق بازنشستگی آن‌ها نصف یک کارمند زن (تمام وقت) است.

مریم مجتهدزاده درباره مجوز این اقدام گفت: بنا بر ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه که برای استخدام مجوز می‌دهد، به ازای خروج هر سه نفر از مشاغل تصدی‌گری، یک استخدام و به ازای خروج هر یک نفر از مشاغل حاکمیتی، یک استخدام جدید می‌تواند صورت بگیرد.

وی در توجیه این کار افزود: مرکز امور زنان با توجه به شمار زیاد زنان تحصیل‌کرده و فرصت‌های کم اشتغال برای آن‌ها پیشنهاد داده که به جای استخدام یک زن، دو کارمند زن نیمه وقت استخدام و این طرح در قالب لایحه بودجه ۹۱ مطرح ‌شود؛ یعنی اگر یک کارمند در روز هشت ساعت (و با ملاحظات قانونی برای پنجشنبه‌ها، در هفته ۴۴ ساعت) کار می‌کند، این زنان چهار ساعت (و در هفته ۲۲ ساعت) در محیط کار حضور می‌یابند و دریافتی، حق بیمه و بازنشستگی آن‌ها نیز نصف می‌شود.

این خبر به ظاهر خوشایند، در حالی از سوی «رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری» مطرح می‌شود که بر پایه ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه۱، هر گونه به‌کارگیری نیرویی در دستگاه‌های اجرايی، مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع است، جز مواردی که بر پایه تبصره یک این ماده، مجوز استخدامشان در قانون بودجه تصویب شده باشد.

اینجاست که فارغ از اینکه این وظیفه بنا بر قانون به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور سپرده شده و نه تنها رئیس مرکز امور زنان و خانواده ـ که مشاور رئیس جمهور نیز به شمار می‌رود ـ در چارت سازمانی این معاونت جایگاهی ندارد، بلکه بر پایه ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه۲، وظایفی بر عهده این مرکز نهاده شده که در کل با استخدام دو کارمند نیمه وقت در یک پست استخدامی تفاوت دارد!

به عبارت ساده‌تر، سخنان رئیس این مرکز بر خلاف آنچه قانونگذار «استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در عرصه‌های اجتماعی» می‌داند و در تضاد با آنچه عامل

توسعه این مرکز

نام گرفته و رئیس این مرکز را به سمت مشاور رئیس جمهور ارتقا داده است، گفته شده و این موضوع را در حد یک شعار تبلیغاتی خواهد رساند؛ بماند که طرح مسائلی چون حق بیمه نصف ـ که تا کنون مسبوق به سابقه نبوده و احتمالا پیش‌بینی قانونی هم نشده است‌ ـ بر ابهامات بیشتر این موضوع می‌افزاید و ماجرای دکمه کتی را به یاد می‌آورد که نیاز به دوختن کت و شلوار (شاید هم کت و دامن!) خواهد داشت!



شاید بد نباشد، از مسئولان دخیل در تصمیم‌گیری برای امور زنان بخواهیم به جای طرح راهکارهای اشتغال نصفه و نیمه این انبوه تحصیل کرده و جویای کار، کمی عمیق‌تر به ماجرا بنگرند تا شاید سخنان‌ گاه و بی‌گاه استاندار یکی از خطه‌های جنوبی کشورمان نیز برایشان جلب توجه کند که نه تنها

بار‌ها

جمله «

هیچ دستگاهی نباید منشی زن داشته باشد

» را تکرار کرده‌اند، بلکه چنان پیگیر این دستور خودساخته بوده‌اند که اکنون نوید می‌دهند که: «یکی دو دستگاه اجرایی مانده بودند که منشی زن داشتند که آن‌ها نیز در این زمینه [حتما منظورشان اخراج و بی‌کار کردن این بانوان محترم است!] اقدام کردند»!




تصویر چارت تشکیلاتی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی که در آن اثری از مرکز امور زنان و خانواده نیست.


۱ ـ ماده ۵۱ برنامه پنجم توسعه می‌گوید: هر گونه به‌کارگیری نیروی انسانی رسمی و پیمانی، در دستگاه‌های اجرايی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع است.
تبصره ۱ـ تعداد مجوزهای استخدامی برای هر سال در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه با رعایت مفاد بند (ب) ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و معاونت به تصویب شورای توسعه مدیریت می‌رسد. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، رئیس شورای مذکور و معاونت به عنوان عضو شوراهای موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌گردند.
تبصره۲ـ بند (ج) ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری، مشاغل حاکمیتی، مناطق کمترتوسعه‌یافته و همچنین بند (ج) ماده (۱۶) قانون برنامه پنجم که مشمول حکم بند (ب) ماده (۲۰) این قانون است و اجرای قانون تعیین‌ تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۵/۷/۱۳۸۸ و اصلاحیه‌های بعدی آن از مفاد این ماده مستثنی است.


۲ - ماده ۲۳۰ قانون برنامه توسعه می‌گوید: دولت با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه‌ها با تدوین و تصویب «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی ـ معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سلامت، توسعة توانایی‌های سازمان‌های مردم نهاد، ارتقای توانمندی‌های زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی، تعمـیق باورهای دینی و اصـلاح ساخـتار اداری تشکـیلاتی زنان و خانـواده اقدام قانونی نماید.


سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 22:48 ::  نويسنده : Hadi

سفر دو روزه «یوکیو هاتویاما»، نخست‌وزیر سابق ژاپن به ایران و دیدار وی با مقامات بلندپایه کشورمان، سبب شکل‌گیری گمانه‌زنی‌های متعدد درباره هدف وی از این سفر شده است. اما به واقع، دلیل اصلی سفر هاتویاما و دیدارهای وی چه بوده است؟

سفر دو روزه «یوکیو هاتویاما»، نخست‌وزیر سابق ژاپن به ایران و دیدار وی با مقامات بلندپایه کشورمان، سبب شکل‌گیری گمانه‌زنی‌های متعددی درباره هدف وی از این سفر شده است؛ اما به واقع دلیل اصلی سفر هاتویاما و دیدارهای وی چه بوده است؟

به گزارش «تابناک»، نخست وزیر سابق ژاپن در مدت اقامت خود در تهران، با مقامات عالی رتبه کشورمان از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 
بنا بر این گزارش، هاتویاما نخست‌وزیر سابق ژاپن و مشاور عالی رئیس حزب حاکم (حزب دمکرات) این کشور است و هم‌اکنون در مجلس نمایندگان ژاپن نیز عضویت دارد. وی در سال 2010 به مدت 9 ماه نخست وزیری ژاپن را بر عهده داشته است.
 
 

اما نکته جالب توجه در این میان، انتقادات شدید دولت و حزب حاکم ژاپن از سفر هاتویاما به ایران بود. این انتقادات که پیش از سفر وی آغاز شده بود، پس از بازگشت او به کشورش نیز ادامه پیدا کرد و مقامات دولتی ژاپن، اظهارات متعددی را در انتقاد از کار وی و سخنانش مطرح کردند.

در همین باره، روزنامه «ژاپن تایمز» امروز گزارش داد که مهمترین بخش انتقادات از هاتویاما، به اظهارات وی در محکومیت اعمال «استانداردهای دوگانه» از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران بازمی‌گردد.

مقامات ژاپنی همچنین این ادعا را مطرح کرده‌اند که سفر هاتویاما در شرایط کنونی و در آستانه برگزاری مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، می‌تواند از سوی جمهوری اسلامی ایران، به مانند ابزاری تبلیغاتی رفتار کرده و افزون بر این، موقعیت ژاپن را در عرصه دیپلماسی بین‌المللی تضعیف کند.
 

سرانجام نقطه تمرکز سخنان همه مقامات ژاپنی این بوده که سفر هاتویاما، سفری «شخصی» و «غیررسمی» بوده و اظهارات وی، بازتاب دهنده رویه سیاست خارجی ژاپن نیست.

اما پرسش اصلی اینجاست: آیا می‌توان پذیرفت یک مقام شناخته شده و بلندپایه یک کشور، بدون هماهنگی و «غیررسمی» به کشوری دیگر سفر کرده و با عالی‌رتبه‌ترین مقامات آن کشور نیز دیدار کند؟! این موضوع به ویژه از این جهت اهمیت می‌یابد که هاتویاما، عضو حاکم و همچنان دارای منصب رسمی در کشور خود است!

نگاهی دقیق‌تر به زمان انجام سفر هاتویاما و اظهارات مطرح در جریان این سفر، می‌تواند موجب آشکارتر شدن ماهیت واقعی این کار شود.

سفر هاتویاما، درست یک هفته پیش از برگزاری مذاکرات حساس هسته‌ای میان ایران و غرب و هنگامی انجام گرفت که بازار پیشنهادها و انتظارات دو طرف برای طرح در مذاکرات داغ بود و چشم اندازهای مورد انتظار ایران و غرب از مذاکرات، به موضوع بحث و گمانه‌زنی تحلیلگران جهانی تبدیل شده بود.

به این ترتیب، هرچند می‌توان با نگاهی سطحی به موضوع، سفر هاتویاما را تنها اقدامی از سوی یک مقام موجه بین‌المللی در راستای تلاش برای میانجی‌گری در موضوع هسته‌ای ایران قلمداد کرد؛ توجه به این نکات، حاکی از وجود ابعاد دیگری در ماجراست.

گویا،‌ ماهیت واقعی سفر هاتویاما به ایران، انتقال پیامی از سوی دولت‌های غربی طرف مذاکره ایران به مقامات کشورمان و متقابلاً، آگاه شدن از نظریات مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و انتقال آن به طرف مقابل بوده است.

در حقیقت، سفر وی به ایران، یک سفر شخصی و غیر رسمی نبوده ـ و بر مبنای عرف دیپلماتیک و دیدارهای انجام شده، اصولاً نمی‌توانسته چنین باشد ـ و وی در قالب مأموریتی رسمی به ایران سفر کرده است. در این میان، مخالفت‌های اعلام شده از سوی دولت ژاپن نیز بیش از آنکه واقعی باشد، برای پوشیده نگه داشتن هدف اصلی وی انجام گرفته است.

به نظر می‌رسد، دولت ژاپن در این امر موفق نیز بوده، زیرا سفر هاتویاما در رسانه‌های غربی، بازتاب نیافته و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ژاپنی نیز تنها به بیان شرحی از رخدادها و انتشار انتقادات دولت این کشور از وی بسنده کرده‌اند.

نکته‌ای که در تأیید این امر می‌توان به آن استناد کرد، سفر وزیر امور خارجه ژاپن به واشنگتن، یک روز پس از بازگشت هاتویاماست.

بنا بر اخبار رسانه‌های ژاپنی، قرار است «کویچیرو گمبا» در این سفر با همتایان خود از آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و روسیه دیدار و درباره موضوعات بین‌المللی، از جمله ایران با آنها گفت‌وگو کند.

ترکیب کشورهای یاد شده که با ترکیب گروه 1+5 اشتراک دارد، می‌تواند تأییدکننده این باشد که هاتویاما با سفر خود، در حقیقت، در نقش فرستاده گروه 1+5 به ایران کار کرده است.
 


سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 22:47 ::  نويسنده : Hadi

سخنگوی قوه قضائیه در نشست امروز خود به موضوعات گوناگونی اشاره کرد و در قسمتی از سخنان خود، به لغو قرار منع تعقیب مرتضوی اشاره کرد و از رسیدگی به آن خبر داد و افزود: پرونده‌های جوانفکر، بقایی و فائزه هاشمی به اجرای احکام رفته است. اژه‌ای در ادامه این نشست، پذیرفتن وکالت متهمین فساد میلیاردی توسط یک روحانی را اقدام خوبی ندانست و گفت: اگر من بودم وکالت را قبول نمی‌کردم!

سخنگوی قوه قضائیه در بخشی از نشست خبری امروز خود گفت: در پرونده فردی که در شمال کشور به یکی از مسئولین کفش پرتاب کرده بود این فرد ۳ ماه در بازداشت بود تا مشخص شود که کاری فردی انجام داده و یا به دلیل اغراض یک گروه خاص دست به این اقدام زده است و در ‌‌نهایت این فرد با قرار وثیقه از زندان آزاد شد و پرونده‌اش به دادگاه رفت.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بیست و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ تحت عنوان حمایت از تولید ملی، سرمایه و کار انسانی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: قوه قضائیه هم به سهم خود برای پیگیری این موضوع اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک با مجلس و دولت

وی ادامه داد: اولین کار این بود که هم به مجلس و هم به دولت اعلام کردیم حاضریم با تشریک مساعی و تشکیل کمیته مشترک به طور دائم در طول سال موضوعات ذیربط در این زمینه را دنبال کنیم.

محسنی‌اژه‌ای گفت: به دستور رئیس قوه قضائیه کارگروهی به ریاست معاون اول قوه قضائیه تشکیل و قرار شد دو اقدام را به طور فوری بررسی کرده و پیشنهادات خود را در این زمینه در جلسه مسئولان عالی قضایی مطرح کنیم تا تصویب شود.
 


به گزارش فارس، سخنگوی قوه قضائیه افزود: اولین کار این است که باید بررسی شود دستگاه قضایی چگونه می‌تواند در جهت حمایت از تولید ملی، افزایش کارآفرینی، حمایت از سرمایه‌گذاری صحیح اقدام کند که در این زمینه دستگاه‌های زیرمجموعه قوه قضائیه مانند سازمان بازرسی کل کشور باید بررسی کنند که چه کارهایی در این زمینه می‌توانند انجام دهند یا اینکه چه موانع و سنگ‌اندازی‌های احتمالی ممکن است پیش روی این حرکت ظاهر شود.



وی درباره دومین اقدام این کارگروه گفت: این اقدام می‌تواند در زمینه مبارزه با مفسدان اقتصادی باشد که قطعاً شدید‌تر از قبل این افراد تحت تعقیب قرار خواهند گرفت، پرونده‌ها باید سریع‌تر رسیدگی شوند، مجتمع امور اقتصادی باید قوی‌تر شود و همچنین آموزش قضات بیشتر شود.



دادستان کل کشور خاطر نشان کرد:‌‌ همان طور که رئیس قوه قضائیه در اولین جلسه مسئولان عالی قضایی در سال جاری عنوان کرد معاونت راهبردی قوه قضائیه ایجاد خواهد شد تا تحولی جدید در ساختار و عملکرد قوه قضائیه صورت گیرد.



راه‌اندازی مرکز رسانه و ارتقا و افزایش آموزش در قوه

وی گفت: همچنین با نظر رئیس قوه قضائیه مرکز رسانه قوه قضائیه که کلیت آن تصویب شده به زودی فعال خواهد شد.



محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه بخش آموزش قوه قضائیه هم تقویت خواهد شد، گفت: بسیاری از موضوعات هستند که با توجه به وقوع آن‌ها باید در دستگاه قضایی ارتقاء و افزایش آموزش صورت گیرد که این آموزش باید مشمول قضات قدیمی و قضاتی هم که جدیداً وارد دستگاه قضایی می‌شوند باشد. مخصوصاً در مواردی مانند جرایم خشن و برخورد با مواد مخدر صنعتی که روز به روز روش‌های فعالیت باند‌ها تغییر می‌کند.



سخنگوی قوه قضائیه با توجه به هماهنگی انجام شده با ضابطین قضایی برای برخورد جدی‌تر با قاچاقچیان گفت: همچنین موضوع تقویت معاونت فرهنگی دستگاه قضایی در سال ۹۱ مورد بررسی و توجه قرار گرفته است تا در همه استان‌ها و به طور خاص دادگستری‌های استان‌ها مسائل فرهنگی و اخلاقی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, :: 23:28 ::  نويسنده : Hadi

شنیده ها حاکی است مرتضوی به دنبال راضی کردن استیضاح کنندگان به سراغ برخی از امضا کنندگان تهرانی طرح استیضاح خود رفت و گویا چندان هم بی توفیق نبوده است.

ر حالی که استیضاح وزیر کار پس از به حد نصاب رسیدن تعداد استیضاح‌کنندگان اعلام وصول شد، برخی از نمایندگان تهرانی امضا کننده طرح استیضاح، جلسه‌ای محرمانه با سعید مرتضوی برگزار کرده‌ا‌‌ند.


به گزارش خبرنگار سرویس مجلس تابناک، سعید مرتضوی که انتصاب او در دولت همواره حاشیه ساز بوده است، این‌بار پس از تکیه بر کرسی ریاست تامین اجتماعی زمینه ساز استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد، ولی شنیده ها حاکی است مرتضوی به دنبال راضی کردن استیضاح کنندگان به سراغ برخی از امضا کنندگان تهرانی طرح استیضاح خود رفت و گویا چندان هم بی توفیق نبوده است.

این گزارش حاکی است در حالی که این نمایندگان به ظاهر خود را از مخالفان دو آتشه مرتضوی نشان می‌دهند، پس از حضور در این جلسه محرمانه تغییراتی در لحن آنها ایجاد شده که جالب توجه است، این تغییر مواضع و تلاش آنها برای عدم رسانه‌ای شدن این جلسه نتیجه استیضاح شیخ‌الاسلامی را در هاله‎ای از ابهام فرو برده است و با پیچیدن شایعه تبانی نمایندگان حاضر در این جلسه با مرتضوی، نمایندگان از بازی گرفتن مجلس برای نیل به اهداف شخصی وگروهی برخی به شدت انتقاد دارند.

گفته می شود، در این جلسه تعدادی از نمایندگان شاخص تهران که در انتخابات نهم مجلس از حوزه انتخابیه تهران به دور دوم رفته‌اند، حضور داشته‌اند.


دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:, :: 23:25 ::  نويسنده : Hadi

پس از داغ شدن بحث فرستادن ناگهانی پیامک‌های انصراف از یارانه برای برخی سرپرستان خانوار، این پرسش در لایه‌های گوناگون جامعه شکل گرفته است که چرا دولت این همه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها عجله دارد؟ آن هم دولتی که برای اجرای مرحله نخست این قانون، حوصله بسیار کرده بود!

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است، دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، معادل 73 میلیارد و ششصد هزار دلار درآمد به دست آورده و این درآمد از آن جهت قابل توجه است که اولا 19 میلیارد دلار، بیشتر از پیش‌بینی بوده است و دوم آن که با وجود این میزان درآمد از محل آزادسازی قمیت‌ها، دولت تنها نزدیک 10 میلیارد دلار آن را صرف آنچه گفته بود، کرده است.
اکنون باید پرسید که ماجرا چیست و چه رخدادهایی در حال روی دادن است؟

به گزارش «تابناک»، قرار بود در فاز نخست یارانه‌ها، دولت به تولید کنندگان، تأمین اجتماعی، حمل و نقل و بسیاری مسائل دیگر حمایت مالی داشته باشد، ولی در عمل تنها در یک عامل آن هم با کسری بودجه 15 میلیارد دلاری موفق بوده است؛ به بیان دیگر، این تنها اعطای یارانه نقدی به مردم بود که با کسری 15 میلیارد دلاری انجام گرفت و این در حالی است که دولت منابع را داشته و این گونه نبوده که منابع ناشی از آزاد سازی قمیت‌ها را نداشته باشد. پس چرا از این منابع در همه آنچه می‌گفت، بهره نبرده است؟

برای پاسخ به این پرسش، بهتر است نگاهی کوتاه به تجربه‌ای که اقتصاد ایران در دهه هفتاد داشته است، بیندازیم.

در آن دهه به بهای کاهش هزینه دولت و رفع کسری بودجه، نرخ ارز به شدت افزایش یافت؛ تجربه‌ای که اقتصاد ایران در آن زمان دریافت، این بود که هزینه‌های دولت با ضریب بیشتر از درآمدهایی که به دست می‌آورد، افزایش پیدا کرد بود.

امروز نیز همان گونه است. دولت امروز 86 درصد فضای اقتصاد ایران را اشغال کرده و مسلم است، دولتی که بزرگترین مصرف کننده و سرمایه‌گذار است، از تورم بیش از همه ضربه خواهد خورد.

و این دقیقا پاسخ همان پرسشی است که در بالا آمد؛ پاسخ به این که چگونه ممکن است، دولت با وجود درآمد 73 میلیارد دلاری، باز هم تنها در یک مورد (یارانه نقدی) کسری 50 درصدی بیاورد. پاسخ این است، درآمدزایی که اول از همه کسری بودجه ایجاد کند، سبب خواهد شد که درآمدها صرف کسری بودجه شوند. البته این تنها آغاز ماجراست. دولتی که کسری بودجه سراسر وجودش را گرفته و چیزی به پایان دوره‌‌اش نمانده، به هر دری می‌زند تا با یک کار کوتاه مدت دیگر، درآمد‌های خود را افزایش دهد و هزینه‌های بلند مدت آن را به دولت‌های بعد و نسل‌های بعد واگذارد.

سراسیمگی دولت در اجرای فاز دوم، ناشی از کسری بودجه‌هایی است که دامن دولت را گرفته و در اینجا نه بحث تولید مطرح است و نه بهره‌وری و نه عدالت. تنها دولت و کسری بودجه دولت، عامل اجرای این طرح شده است. دولتی که کسری بودجه دارد، نمی‌تواند درآمد زایی درستی در جامعه درست کند و از تولید حمایت کند؛ بنابراین، ناچار است که وارد کنندگان را تحویل بگیرد، چرا که دولت می‌تواند درآمدهای بسیار بیشتری از کسی که وارد کننده کالاست، بگیرد.



یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, :: 23:53 ::  نويسنده : Hadi

در پایان روزی که گمانه زنی ها و اظهارنظرهای ضدونقیض در مورد زمان و مکان دقیق مذاکرات ایران و گروه 1+5، فضای رسانه ای جهانی را تشکیل داده بود، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از قطعی شدن زمان و مکان مذاکرات خبر داد.

در پایان روزی که گمانه زنی ها و اظهارنظرهای ضدونقیض در مورد زمان و مکان دقیق مذاکرات ایران و گروه 1+5، فضای رسانه ای جهانی را تشکیل داده بود، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از قطعی شدن زمان و مکان مذاکرات خبر داد.

 
به گزارش «تابناک»، سخنگوی کاترین اشتون امروز در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد مذاکرات میان ایران و 1+5 روز 14 آوریل (26 فروردین) در استانبول برگزار خواهد شد.
 
خبرگزاری «رویترز» ضمن بیان این خبر به نقل از سخنگوی اشتون نوشت: «ما توافق کرده ایم که مذاکرات را 14 آوریل در استانبول برگزار کنیم».
 
وی ادامه داده است: «ما امیدواریم دور اول مذاکرات به ایجاد فضایی مساعد برای پیشرفت محسوس منجر شود. ما به طور قطع در پی یک فرایند پایدار و ادامه دار هستیم».
 
این خبر در حالی بیان می شود که پیش از این اعلام شده بود به احتمال زیاد، مذاکرات در تاریخ 13 آوریل (25 فروردین) برگزار خواهد شد و مکان قطعی برگزاری این مذاکرات نیز هنوز مشخص نیست.
 
ظهر امروز خبری مبنی بر تعیین قطعی استانبول به عنوان میزبان مذاکرات منتشر شد، اما این خبر با پاسخ مقامات جمهوری اسلامی ایران و ترکیه مبنی بر عدم تعیین قطعی این شهر به عنوان میزبان روبرو شد. با این حال، اعلام این خبر به طور رسمی از سوی اتحادیه اروپا می تواند نشانه ای از قطعی شدن این موضوع باشد.
 
پیش از این مکان های دیگری از جمله بغداد، بیروت، دمشق و آستانه به عنوان گزینه هایی برای برگزاری مذاکرات از سوی ایران مطرح شده بودند و حتی پیشنهاد برگزاری مذاکرات در بغداد، به طور رسمی به دولت عراق ارائه شده بود. 
 
به هر حال، با وجود تأیید اتحادیه اروپا، هنوز بیانیه ای از سوی دستگاه ذی ربط کشورمان در این رابطه منتشر نشده است.


یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, :: 23:48 ::  نويسنده : Hadi

بازی تیمهای پرسپولیس و داماش یکی از جنجالی ترین دیدارهای این فصل بود ، ضعف زیاد داور ، اشتباه بزرگ کمک داور و از همه بدتر فحاشی تماشاگران کاملا مشهود بود ، این بازی تا دلتات بخواهد صحنه های مشکوک داشت پنالتی مشکوک ، گل آفساید ، پنالتی 'گرفته نشده واز همه بدتر شعارهای منشوری هم داشت . با قضاوت بسیار ضعیف داور یک روز بد در دفتر فوتبال ما ثبت شد البته اگر داور کمی مدیریت می کرد و سوت پایان را می کشید به اما و اگر نمی کشید .

آخرین دیدار از هفته بیست و نهم یازدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور از ساعت 19 امروز یکشنبه بین تیم های پرسپولیس و داماش گیلان در ورزشگاه آزادی برگزار شد که در پایان شاگردان دنیزلی با نتیجه یک بر 2 مغلوب مهمان شمالی خود شدند.

 
به گزارش «تابناک» ، تیم فوتبال پرسپولیس که امیدوار بود با پیروزی خانگی برابر داماش موقعیتش در جدول رده بندی را بهبود ببخشد، نه تنها سه امتیاز این دیدار را از دست بلکه مصطفی دنیزلی چند بازیکن اصلی خود را برای دیدار برابر سپاهان از دست داد.
 
در این دیدار که به قضاوت محمود رفیعی و در حضور نزدیک به 20 هزار تماشاگر برگزار شد علی کریمی در دقیقه 37 از روی نقطه پنالتی تنها گل سرخپوشان در نیمه اول را وارد دروازه تیم داماش کرد. این پنالتی در صحنه ای مشکوک گرفته شد.
 
در نیمه دوم داماش عملکرد بهتری داشت و موفق شد در دقیقه 68 توسط افشین چاووشی گل تساوی را در موقعیت کاملا آفساید به ثمر برساند. بعد از این گل مازیار زارع در دقیقه 77 با دریافت دومین کارت زرد از بازی اخراج شد تا کار پرسپولیس سخت شود.
 
این پایان روز تلخ پرسپولیس نبود ، در یک صحنه ، شاگردان مهدی تارتار در دقیقه 84 در حالی که بازیکن داماش در دو قدمی داور روی علی عسگر خطای آشکار را نگرفت در ادامه محمد نصرتی به دلیل خطا روی مهاجم داماش در موقعیت تک به تک با کارت قرمز مستقیم اخراج شد. گل دوم را توسط محمدرضا مهدوی به ثمر رساندند تا خشم تماشاگران قرمز بیشتر شود و صدای ...به داور سر داده شود .
 
علاوه بر مازیار زارع و محمد نصرتی که به دلیل اخراج نمی توانند در دیدار روز پنجشنبه هفته جاری برابر سپاهان به میدان بروند، غلامرضا رضایی نیز به دلیل گرفتن کارت زرد در این دیدار سه اخطاره شد تا بازی با سپاهان را از دست بدهد.
 
در دقایق پایانی این دیدار به دلیل فحاشی و توهین شدید هواداران پرسپولیس به محمود رفیعی داور این دیدار، بازی برای دقایقی متوقف شد و در حالی که همه منتظر بودند تا رفیعی تکلیف بازی را مشخص کند او راهی رختکن شد تا بازی نیمه تمام رها شود. این دیدار به دلیل اینکه رفیعی سوت پایان آن را به صدا در نیاورد نیمه کاره رها شد و باید کمیته انضباطی به آن رسیدگی کند.
 
نارضايتي دنيزلي از بازيكنان و توقف بازي
 
هواداران دو تيم فوتبال پرسپوليس و داماش در طول بازي اين دو تيم بارها عليه يكديگر شعار مي‌دادند.


ادامه مطلب ...


یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, :: 23:47 ::  نويسنده : Hadi

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه کل کشور در سال 91 را تصویب نکردند. باز هم اکنون پیشنهاد‌هایی برای حل این مشکل مطرح شده است.

کلیات لایحه بودجه سال 91 کشور در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب نشد.

به گزارش «تابناک»، در رأی‌گیری امروز کمیسیون تلفیق که درباره لایحه بودجه کل کشور انجام شد، اعضای کمیسیون پس از شنیدن نظریات سه نفر از موافقان و سه نفر از مخالفان کلیات بودجه کل کشور، رأی‌گیری کردند که سرانجام از 35 عضو کمیسیون تلفیق نوزده نفر با کلیات مخالفت، پانزده نفر با آن موافقت و یک نفر هم رأی ممتنع به آن داد؛ این رأی گیری پنهانی و با ورقه صورت گرفت.

در همین باره، دکتر امیدوار رضایی، از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: با رد کلیات بودجه 91 دو راه برای حل این مشکل وجود دارد: یکی اینکه لایحه بودجه کشور هم مانند لوایح یک شوری در صحن علنی مطرح شود و در صورتی که در صحن علنی کلیات آن تصویب شد، برای بررسی شور دوم بار دیگر به کمیسیون تلفیق بازگردانده شود؛ و در صورتی هم که نمایندگان در صحن علنی کلیات را رد کنند، لایحه به دولت بازگردانده خواهد شد.

دوم آنکه ممکن است، درخواست تجدید رأی در کمیسیون تلفیق ارائه شود که در این صورت، دوباره کلیات بودجه در کمیسیون مطرح خواهد شد. لازمه این کار آن است که دو سوم اعضای حاضر کمیسیون کتبا آن را تقاضا کنند.

با این حال، دکتر رضایی پیش‌بینی کرد که تصویب کلیات لایحه بودجه کل کشور با مشکل چندانی روبه‌رو نخواهد شد و احتمالا بر پایه فرایندهای مذکور به تصویب خواهد رسید و مجلس در آینده به جزییات بودجه رسیدگی خواهد کرد.



یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, :: 23:42 ::  نويسنده : Hadi

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

بيانيه‌اي بي‌امضاء تحت عنوان "اعتراض نسبت به ترويج ابتذال در برنامه‌هاي صدا و سيما" ديروز در دو صفحه در نماز جمعه اصفهان توزيع شد.

در اين بيانيه ضمن اشاره به فرموده امام كه صدا و سيما را دانشگاه دانستند، آمده است: چند سالي است كه آرام آرام بوي خط شكني در جهت شكستن حريم‌هاي اسلامي در صدا و سيما به مشام مي‌رسيد و اين خط‌شكني در عيد امسال با پخش برنامه‌هاي كاملاً غيراسلامي خود را نشان داد.

نويسندگان اين بيانيه با اشاره به تعدادي از برنامه‌هاي نوروزي صدا و سيما، از مردم خواستند به اين روش اعتراض نمايند.

در بعضي محافل مذهبي تهران نيز بيانيه بي‌امضائي در اعتراض به عملكرد دولت، اظهارنظر درباره مذاكره با آمريكا، برنامه‌هاي صدا و سيما و بعضي فيلم‌هاي سينمائي توزيع شد.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 9:34 ::  نويسنده : Hadi

دانشمندان در این آزمایشگاه روی ایده های دور از ذهن تحقیق می كنند.

شركت گوگل وجود و استفاده از لابراتوار مخفیانه ای به نام 'گوگل ایكس' را تایید كرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از 'تی.جی.دیلی.'، آزمایشگاه پنهانی گوگل موسوم به 'گوگل ایكس' در پایگاه 'گوگل پلكس' واقع در 'مانتین ویوی' كالیفرنیا حتی به دور از چشم بسیاری از كاركنان این شركت به آزمایش و تحقیق روی ایده های جدید مشغول است.

دانشمندان در این آزمایشگاه روی ایده های دور از ذهن تحقیق می كنند.

در این آزمایشگاه كارمندان آزادند تا روی هر نوع پروژه دلخواه كار كنند كه از آن جمله می توان به رومیزی هایی كه با استفاده از آن ها به شبكه های اجتماعی وصل می شوند اشاره كرد.

برخی از كارمندان این آزمایشگاه روی ایده های خاص مانند آسانسورهای فضایی فعالیت می كنند.



شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 9:34 ::  نويسنده : Hadi

منابع خبری آمریکایی مدعی شده اند که پیام شفاهی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر موافقت آمریکا با برنامه هسته ای ایران ، به رهبر معظم انقلاب ، انتقال داده شده است .

رجب طیب اردوغان در سفر به تهران پیام شفاهی اوباما را مبنی بر موافقت آمریکا با برنامه هسته ای غیرنظامی ایران، درصورتی که رهبر انقلاب فتوای خود درباره حرام بودن تولید و استفاده از سلاح های هسته ای را تقویت کند، به مقامات ایرانی منتقل کرده است.

به گزارش «تابناک»، نخست وزیر ترکیه که هفته گذشته و پس از ملاقات با اوباما در حاشیه اجلاس امنیت هسته ای کره جنوبی به ایران آمده بود، پیام شفاهی اوباما را به رهبر ایران منتقل کرده است.

اوباما به اردوغان گفته بود ایرانی ها باید درک کنند که زمان برای مصالحه در حال به پایان رسیدن است و تهران باید از دریچه ای که برای مذاکرات باز است بهره برداری کند. البته اوباما مشخص نکرده است که آیا ایران می تواند به عنوان بخشی از برنامه هسته ای غیرنظامی مورد موافقت آمریکا، دست به غنی سازی اورانیوم بزند یا خیر، و به نظر می رسد که موارد حساس تر را به گفتگوهای 25 فروردین موکول کرده است.

در ادامه این خبر، «واشنگتن پست» به سخنان رهبر انقلاب در مورد حرام بودن بودن تولید و استفاده از سلاح هسته ای اشاره می کند و می افزاید اوباما در دیدار با اردوغان می گوید که مشکل مذاکره کنندگان این است که چگونه می توانند سخنان آیت الله خامنه ای را به الزام جدی و قابل اعتماد ایران در نساختن بمب تعبیر کنند. مساله ای که با تایید نخست وزیر ترکیه نیز روبه رو می شود.
 
رجب طیب اردوغان پیش از سفر به ایران در نشست امنیت هسته ای سئول با باراک اوباما دیدار و گفتگو کرد.
 

از دیگر مباحث مورد مذاکره اوباما و اردوغان نیز مساله سوریه بوده است که نخست وزیر ترکیه به اوباما گفته بود که برای کاهش حمایت از بشار اسد به ایران فشار خواهد آورد. اردوغان گفته بود قصد دارد به رهبر ایران بگوید که حملات سوری ها به نیروهای مخالف مسلمان باید متوقف شود.

واشنگتن پست همچنین با اشاره به نقش میانجیگری ترکیه، یکی از نشانه های این مساله را همراهی «هاکان فیدان»، رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه که به گفته این رسانه روابط نزدیکی با سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران دارد، در دیدار با اوباما و همچنین در سفر به ایران می خواند.

اگرچه پیش از این نیز در مورد انتقال پیام اوباما به ایران توسط اردوغان نیز گمانه زنی هایی وجود داشت، اما این نخستن بار است که به متن این پیام اشاره می شود. تلاش ترکیه برای ایفای نقش میانجی در اختلافات ایران و غرب در حالی صورت می گیرد که همراهی بیشتر ترکیه با سیاست های غربی در خاورمیانه و پیشنهاد ایران برای تغییر محل برگزاری گفتگوها موجب عصبانیت مقامات این کشور شده است.


شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 9:30 ::  نويسنده : Hadi

آمارهای مسئولین از کاهش بیکاری در کشور سخن می گوید .اما گویا آنان عادت کرده اند همواره بخشی از یک واقعیت را به مردم بگویند و بخشی را نادیده بگیرند . آنچه را که رئیس بانک مرکزی به مردم نگفته است را بخوانید ، خود در این باره قضاوت کنید.

چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی از کاهش نرخ بیکاری خبر داده است ، وی در این باره گفته است که در سال 90، روند شاخص‌های بازار کار بهبود نسبی نشان می‌دهند. نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال 90به 11.8درصد رسید که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل 0.3واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.حال براستی چه اتفاقی عامل کاهش بیکاری شده است و آیا واقعا بیکاری کاهش یافته است؟

به گزارش «تابناک» ، کاهش نرخ بیکاری تنها در ظاهر قضیه است و جای تعجب است، مسئولینی که این امر را می داند چرا به این  گونه آمار تکیه می کند.

بنابر آمار موجود، نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال 90، 11/8می باشد که این نرخ برای سه ماهه سوم سال 89، 12/1می باشد. درست است که در ظاهر امر این دو نرخ حکایت از کاهش نرخ بیکاری دارد ولی اگر یک اطلاع دیگر نیز داده شود، به خوبی متوجه می شویم که واقعیت امر چه بوده است.
 

یکی از سوال های نمایندگان در روز سوال از رئیس جمهور بحث ایجاد اشتغال بود که به نظر مجلس با نرخ رشد اقتصادي سالهاي 88 و 89 ایجاد يك ميليون و ششصد هزار شغل در سال 89 غیر منطقی به نظر می رسید. سوالی که با تنها با این پاسخ رئیس حمهور همراه بود: چرا نمی‌شود 1میلیون و 600هزار شغل درست کرد؟

 

در سه ماهه سوم سال89، جمعیت فعال کشور، 23 میلیون و هفتصد هزار نفر بوده است، حال آنکه این جمعیت فعال در سه ماهه سوم سال 90 به 22 میلیون و هفتصد هزار نفر رسیده است. و این در حالی است که به گفته خود مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه تامین اجتماعی سالانه بیش از یک میلیون متقاضی شغل وارد بازار کار می شود.

به بیان ساده تر، جمعیت فعال نه تنها نباید کاهش پیدا می کرد، بلکه باید نزدیک به یک میلیون نفر نیز بدان اضافه می گشت. حال آیا با وجود این اطلاعات، آیا باز هم می توانیم از کاهش نرخ بیکاری به عنوان عامل مثبت ارزیابی کنیم؟

به نظر می رسد، نمی خواهیم واقعیت را بررسی کرده و بر اساس آن به بهبود عملکرد خود بیندیشیم.

اگر آقای بهمنی تنها به نرخ بیکاری اشاره کرده اند، خوب است درکنار اعلام آن نرخ، می فرمودند که در سه ماهه سوم پاییز 90 نسبت به سه ماهه سال 89، یک میلیون نفر، وارد بازار کار نشده و از جمعیت فعال بیرون رفته اند، و هم چنین بیان می داشتند که به میزان 800 هزار شغل نیز از بین رفته است. به بیان دیگر در سه ماهه سوم سال 90 میزان شاغلین بیست میلیون و صد هزار نفر بوده است که هشتصد هزار نفر، کمتر از میزان شاغلین در سه ماهه سوم سال 89 که بیست میلیون و نهصد هزار نفر بوده است، می باشد.

اگر این گزاره هایی که آقای بهمنی مرقوم نکرده بودند، بیان کنیم، متوجه می شویم که کاهش نرخ بیکاری، بیش از آنکه ناشی از افزایش اشتغال باشد، ناشی از کاهش جمعیت فعال در کشور می باشد. و به جای آنکه نرخ بیکاری را معیار بهبود بازار کار قرار دهیم، می گفتیم چه بر سر اقتصاد ایران آمده است که نه تنها یک میلیون نفر که قرار بود سالانه وارد بازار کار شوند، وارد نشده و از همان بیست و سه میلیون و هفصد هزار نفری که در سه ماهه سوم سال 89 حظور داشته اند، یک میلیون آن نیز بیرون رفته و هشتصد هزار شغل نیز از بین رفته است؟


شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 9:29 ::  نويسنده : Hadi

محسن رضایی، در دیدار نوروزی کارکنان مجمع تشخیص مصلحت نظام، از طرح تغییر مکان مذاکرات هسته ای سخن گفت؛ علی اکبر هاشمی رفسنجانی، در دیدار نوروزی با برخی نمایندگان مجلس، در خصوص اظهارتش درباره رابطه با آمریکا حرف زد؛ و محمود احمدی نژاد با نمایندگان مجلسی دیدار داشت که می خواهند یکی دیگر از وزرایش را استیضاح کنند.

یک هفته پس از سفر رجب طیب اردوغان به تهران و در حالی که هنوز موضوع مذاکرات ایران و گروه 1+5 یکی از محورهای مطرح در روابط ایران و ترکیه است، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار روز دوشنبه با مدیران و کارکنان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داد  محل مذاکره ایران و گروه 1+5 به یکی از شهرهای دمشق، بیروت یا بغداد تغییر یابد. رضایی با بیان اینکه  با توجه به بدقولی‌های دوستان ما در ترکیه در پایبندی به برخی توافقات، بهتر است مذاکرات ایران و گروه 1+5 در یکی دیگر از کشورهای دوست برگزار شود. پیشنهاد رضایی با واکنش های فراوانی در رسانه های خارجی همراه بود. جنانکه رویترز آن را نمونه ای از صف آرایی علیه ترکیه توصیف کرد؛ رسانه های ترک و سیاسیون این کشور غافلگیر شدند؛ اسرائیلی ها آن را خرید فرصت خواندند؛ سوری ها و عراقی  ها دلگرمی خود را نشر دادند؛ و... اما بالاخره روز سه شنبه وزارت خارجه عراق اعلام کرد که  میزبان یک هیأت از شورای امنیت ملی ایران است و از پیشنهاد میزبانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در بغداد استقبال می کند. 
 

آخرین روز تعطیلات و روز طبیعت ایرانیان
 

جمعی از مسئولان سه قوه ظهر روز سه شنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.


اظهارات دو ماه پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی بار دیگر موج خبری فراوانی را به راه انداخت. آیت الله هاشمی رفسنجانی در اسفند ماه سال گذشته دیداری با مسئولان فصلنامه مطالعات بين‌المللي داشت که شرح این مصاحبه در شماره فرودین نود و یک این فصلنامه به چاپ رسید. با بیرون آمدن مطبوعات از تعطیلات دو هفته ای نوروز بازنشر اظهارات آیت الله هاشمی در این نشریه موجی از واکنشها را به همراه داشت. حجت الاسلام سعیدی  نماينده ولی فقیه در سپاه هم اظهارات هاشمی را ناسازگار با انسجام ملی و اقتدار داخلی خواند و گفت این گونه اظهار نظرها شائبه دو دستگی را در میان مسئولان دامن می زند. اما هاشمی در دیدار نوروزی خود با برخی نمایندگان مجلس درباره اظهارات خود توضیحاتی داد. فاضل موسوی از اعضای فراکسیون اقلیت می گوید هاشمی در این دیدار در توضیح اظهاراتش گفت: اگر بحث هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می دادند.
هاشمی در دیدار نوروزی با برخی نمایندگان ادوار و فعلی مجلس شورای اسلامی
 

نمایش "پس از سقوط" به کارگردانی منیژه محامدی در مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در حال اجراست.
 


ادامه مطلب ...


شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 9:28 ::  نويسنده : Hadi
 
وزیر خارجه به چند کشور منطقه برای حل این مشکل سفر کرده است؟ آقای احمدی نژاد با چند همتای خود در این زمینه تلفنی گفتگو کرده است؟ نکند نگران این هستید که به عربستان سعودی و البته ترکیه بر بخورد و از شما ناراحت شوند ؟ اگر مظلومیت و شیعه بودن بحرینی ها به تحرک وادارتان نمی کند ،دست کم نگران بر هم خوردن توازن قوا در منطقه باشید.
 
درحالی که سرکوب انقلاب مردمی بحرین توسط نیروهای آل خلیفه واکنشی جدی را در میان رسانه ها و دولت های غربی به دنبال نداشته است، دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در این زمینه هیچ فعالیت قابل توجهی از خود بروز نداده است.


پرسش این جا است، دولتی که ادعای سیاست خارجی تهاجمی و راهبرد «تعامل سازنده» در عرصه روابط بین الملل داشت و قرار بود «عزت، حکمت و مصلحت» را الگوی فعالیت دیپلماتیک خود قرار دهد، به جز احضار سفیر عربستان و بحرین و ابراز نگرانی، چه کار قابل توجهی برای جلب افکار عمومی بین المللی نسبت به تحولات بحرین انجام داده است؟ وزیر خارجه به چند کشور منطقه برای حل مشکل بحرین سفر کرده است؟ آقای احمدی نژاد با چند همتای خود در این زمینه تلفنی گفتگو کرده است؟ ترکیه در هفته ای که گذشت میزبانی بیش از هفتاد کشور را تحت عنوان کنفرانس «دوستان سوریه» برگزار کرد که نتیجه آن شناسایی «شورای مقاومت مردمی» سوریه به عنوان نماینده مشروع این کشور و توافق برای ارسال کمک های مالی و اطلاعاتی به مخالفین اسد بود. اما چه خبر از «دوستان بحرین»؟ دولت مردان ما که می گویند نیمی از دولت های دنیا پشت سر ما قرار دارند و نیمه دیگر هم مردمشان با ما همدل اند، پس از محکوم کردن سیاست های ترکیه، چه اقدامی برای حل بحران بحرین کرده اند؟ آیا دیپلمات ها برای برگزاری کنفرانسی متشکل از دوستان بحرین مشغول رایزنی هستند؟

به گزارش «تابناک»، جنبش مردم بحرین که همزمان با دیگر امواج خروشان تغییر در کشورهای عربی منطقه آغاز شد، هرگز به شکلی جدی مورد توجه قرار نگرفت. اگرچه دولت های غربی گاهی زبان به انتقاد از حاکمان بحرین گشودند اما هیچگاه وضعیت آن گونه نشد که در مورد سوریه پیش رفت.

 اما تفاوت مردم بحرین و سوریه در چیست؟

هر دو کشور با قیام های مردمی برای انجام اصلاحات روبه رو شدند. در سوریه بشار اسد قول انجام اصلاحات را داد، همان طور که در بحرین حاکمان این کشور اظهار کردند. در سوریه دخالت خارجی به نفع نیروهای مخالف، و در بحرین به شکلی عجیب برای سرکوب مردم صورت گرفت. اعمال آشکار عربستان و برخی کشورهای دیگر منطقه ای و فرامنطقه ای در این رویکرد دوگانه هیچگاه مورد توجه قرار نگرفت، اما بدون ارائه دلیل و مدرک، از دخالت های ایران در سوریه و بحرین انتقاد شد. مجموع کشته های سوریه هرروز در رسانه ها اعلام شد، اما کمتر کسی است که بداند در بحرین چند نفر کشته شده اند. و جالب این جاست که حتی با آمارهای اعلام شده توسط رسانه های غربی و با توجه به نسبت جمعیت دو کشور، کشته های بحرین یک سوم کشته های سوری است و نیروهای کشته شده دولتی در سوریه نه برابر بحرین است.

اما آیا به همین نسبت به مسائل بحرین پرداخته شده است؟ آیا جان انسان ها به صرف تعداد اهمیت دارد؟ آیا برای محکوم کردن و صدور قطعنامه حدنصابی از کشته ها مدنظر است؟ شاید جواب غرب به این سوالات مثبت باشد. شاید هم بیش از جان مردم ملاحظات سیاسی مورد توجه باشد. اما آیا سیاست ما نیز برگرفته از آموزه های غربی است یا آن طور که مدعی هستیم ادامه راه مظلومین است و حامی مظلومین؟

در روزهایی که دولت های بسیاری از هیچ تلاشی برای پشتیبانی از نیروهای مخالف سوری چشم پوشی نمی کنند، دستگاه سیاست خارجی ما همچون همیشه با موضعی انفعالی به تحرکات واکنش نشان می دهد و وزیر خارجه به جای بازی سازی برای رسیدن به اهداف و منافع ملی، همچون مدافعی مشغول دفع حملات حریف و پوشش دادن اشتباهات نابازیگران عرصه سیاست خارجی از نهادهای غیرتخصصی است. در این میان، هر از گاهی که دیگران با پیشنهادات خود تکانی به این وضعیت می دهند، جناب وزیر هم چند قدمی برمی دارند.
درحالی که روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر به خاطر تصمیمات کنفرانس دوستان سوریه و نادیده گرفته شدنشان در تحولات خاورمیانه به دنبال فرصتی برای ابراز نقش خود در این منطقه هستند، بسیار به جا بود که هدایت گران سیاست خارجی از این فرصت برای نشان دادن مظلومیت مردم بحرین و ارائه راهکاری بین المللی برای حل بحران این کشور استفاده می کردند. ابتکار ایران در برگزاری کنفرانس دوستان بحرین نه تنها می تواند نور امیدی بر دل مردم این کشور بتاباند بلکه برای کشورمان نیز خالی از لطف نیست. نمایش دیپلماسی فعال در سطح منطقه ای و جهانی، آشکار ساختن چهره های دو رو در برخورد با حوادث مشابه، شکستن تصویرسازی رسانه ها از منزوی شدن ایران و جلب نظر ملت های عرب منطقه که چشم به تحولات برادران هم کیش و هم زبان خود دارند، بدیهی ترین اثرات چنین اقدامی می تواند باشد. آقای صالحی، روشن است که اگر امروز شما و دستگاه متبوعتان در برنامه ریزی، پیشبرد و پیگیری منافع ملی کشورمان تعلل کنید نه تنها عرصه را برای فعالیت سایر کشورها در منطقه باز گذاشته اید، بلکه باید همچون گذشته تنها به دنبال ترمیم شکاف های ایجاد شده از حرکت ها و سخنان ناپخته و نابخردانه عده ای بی خبر از منافع و مصالح کشور باشید و وقتتان را صرف مشخص کردن موضع رسمی وزارت خانه کنید. جناب وزیر، وزارت خانه را یک سخنگو کافی است، شما کاری کنید.

پرسش این جا است، دولتی که ادعای سیاست خارجی تهاجمی و راهبرد «تعامل سازنده» در عرصه روابط بین الملل داشت و قرار بود «عزت، حکمت و مصلحت» را الگوی فعالیت دیپلماتیک خود قرار دهد، به جز احضار سفیر عربستان و بحرین و ابراز نگرانی، چه کار قابل توجهی برای جلب افکار عمومی بین المللی نسبت به تحولات بحرین انجام داده است؟ وزیر خارجه به چند کشور منطقه برای حل مشکل بحرین سفر کرده است؟ آقای احمدی نژاد با چند همتای خود در این زمینه تلفنی گفتگو کرده است؟

ترکیه در هفته ای که گذشت میزبانی بیش از هفتاد کشور را تحت عنوان کنفرانس «دوستان سوریه» برگزار کرد که نتیجه آن شناسایی «شورای مقاومت مردمی» سوریه به عنوان نماینده مشروع این کشور و توافق برای ارسال کمک های مالی و اطلاعاتی به مخالفین اسد بود. اما چه خبر از «دوستان بحرین»؟ دولت مردان ما که می گویند نیمی از دولت های دنیا پشت سر ما قرار دارند و نیمه دیگر هم مردمشان با ما همدل اند، پس از محکوم کردن سیاست های ترکیه، چه اقدامی برای حل بحران بحرین کرده اند؟ آیا دیپلمات ها برای برگزاری کنفرانسی متشکل از دوستان بحرین مشغول رایزنی هستند؟
 


رجب طیب اردوغان در گفتگوی تلویزیونی خود با شبکه دو صراحتا اعلام کرد کرد که در بحرین مسئله خاصی و جود ندارد و یک هفته پس از ترک ایران نشست دوستان سوریه را در کشورش میزبانی کرد که نشان دیپلماسی فعال همسایه شمال غربی ما در مسئله سوریه دارد. دستگاه دیپلماسی ما برای حل مسئله بحرین چه کرده است؟
 


ادامه مطلب ...


شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 9:27 ::  نويسنده : Hadi

معاون مهندسي و پدافند غيرعامل وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: آمادگي داريم ماموريت مين زدايي را نه تنها براي خود، كه براي كشورهاي متقاضي بدون هيچ چشمداشتي انجام دهيم.

به گزارش واحد مرکزي خبر، سردار حسين باقري در مراسم اختتاميه همايش بين المللي مين زدايي افزود: نخستين بار در اين همايش ، علم و عمل و توانمندي هاي دانش بنيان ايران اسلامي را در عرصه مين زدايي در معرض ارزيابي و دقت نظر اهل فن قرار داديم.

وي اضافه کرد: درگذشته بسياري از اطلاعات در عرصه پاكسازي مين در اختيار عموم مردم قرار نمي گرفت اما اكنون نقاط بحراني را رد كرده ايم و به پايان عمليات پاكسازي و برگزاري جشن آن نزديک شده ايم.

سردار باقري گفت : اگر چه استکبار و برخي ايادي آن از دادن حتي نرم افزار مديريت و پايش اطلاعات ميدان مين خودداري کردند اما آمادگي داريم تجربيات ارزشمند خود را در قالب فعاليت هاي بشردوستانه و خيرخواهانه دراختيار ساير كشورها قرار دهيم.

معاون وزير دفاع با اشاره به بازديد نمايندگاني از مراكز و سازمان هاي بين المللي مانند كميته بين المللي صليب سرخ جهاني از مناطق عملياتي در ايران گفت : آنها با حضور در اين مناطق و درشرايط دشوار منطقه، به توانمندي ايران در عرصه پاكسازي اعتراف كردند.

وي ادامه داد: در عرصه پاكسازي مين ، سربازاني داشتيم كه مجاهدت هاي خاموشي كردند و تا سال ها نمي توانيم خاطرات آنها را بيان كنيم.

سردار باقري با بيان اينكه وجود اين مين ها در ايران ؛ حقوق انسانها و حتي حيوانات را نقض كرده است گفت: در برخي مناطق مين ريزي شده ايران ، حيات وحش وجود داشت و برخي حيوانات براي رسيدن به آبشخور دچار مشكل شدند و مين هاي كاشته شده حيات وحش را تحت الشعاع قرار داد.

وي تصريح كرد: دشمنان ايران كه مدعي حقوق بشر بودند مي خواستند اين گونه ما را درگير زمين هاي مين ريزي شده كنند درحالي كه ما با روحيه انقلابي، تعهد و تخصص عمليات پاكسازي زمين هاي مين گذاري شده را به نتيجه خواهيم رساند.

همايش بين المللي مين زدايي که از 15 فروردين در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز شده بود ساعتي پيش به پايان رسيد.



پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 22:6 ::  نويسنده : Hadi

یک منبع آگاه گفت:‌ رئیس جمهور در نامه‌ای از هاشمی شاهرودی رئیس هیئت حل اختلاف خواسته است تا موضوع استیضاح وزیر کار، حل و فصل شود.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی گفت: روز گذشته رئیس جمهور در نامه‌ای به هاشمی شاهرودی رئیس هیئت حل اختلاف خواستار حل مشکل استیضاح شیخ‌الاسلامی شده است.

وی خاطر نشان کرد: البته این موضوع امروز با واکنش رئیس مجلس شورای مواجه شده و گفته است که نیازی به ورود هیئت حل اختلاف در استیضاح وزیر کار نیست.

این منبع آگاه با بیان اینکه درخواست رئیس جمهور با موافقت رئیس هیئت حل اختلاف روبرو شده است، بیان داشت: در این نامه عنوان شده انتصاب مرتضوی از مصادیق استیضاح وزیر کار نیست و عملکرد وزیر باید عامل استیضاح باشد.

وی عنوان کرد: انتصاب جزء اختیارات وزیر است و استیضاح به منزله دخالت در امور اجرایی می‌شود.

این منبع آگاه گفت: شنبه هفته آینده موضوع استیضاح وزیر کار مشخص می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: در بحث استیضاح وزیر کار باید دید آیین نامه‌های هیئت حل اختلاف نقش مشورتی و توصیه‌ای دارد یا می‌تواند قوا را مکلف به تبعیت از مصوبات خود کند.



پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 22:3 ::  نويسنده : Hadi

اینترپرایز نخستین ناوهواپیمابر جهان است که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند. طول این شناور 342 متر است و درسال 1952 با هزینه 451 میلیون دلار ساخته شد. 5828 نفر نیز در این شناور جنگی مستقر هستند.

ناو هواپیمابر "اینترپرایز" آمریکا، با عبور از کانال سوئز به سمت خلیج فارس در حرکت است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الیوم السابع، ناوهواپیمابر "اینترپرایز" بزرگترین ناو هواپیمابر جهان که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند از دریای مدیترانه وارد دریای سرخ شد تا با عبور از اقیانوس هند، دریای عمان و تنگه هرمز، در خلیج فارس مستقر شود.

این ناوهواپیما بر به وزن 85 هزار تن به همراه شناورهای نظامی همراه اش در میان تدابیر شدید امنیتی روز چهارشنبه از کانال سوئز عبور کردند.

در هنگام عبور این ناو هواپیمابر و شناورهای همراه، راه‌های منتهی و موازی با کانال سوئز بسته شده و 5 شناور جنگی و یک زیردریایی اتمی نیز "اینترپرایز" را همراهی می کنند. همچنین عبور این ناو هواپیمابر از کانال سوئز حدود 12 ساعت طول کشید.

اینترپرایز نخستین ناوهواپیمابر جهان است که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند. طول این شناور 342 متر است و درسال 1952 با هزینه 451 میلیون دلار ساخته شد. 5828 نفر نیز در این شناور جنگی مستقر هستند.

این آخرین ماموریت اینترپرایز است و این ناوهواپیمابر بعد از 50 سال فعالیت، بازنشسته می‌شود.

اینترپرایز در بسیاری از جنگ‌ها از جمله جنگ آمریکا علیه عراق در سال‌های 1991 و 2003 مشارکت داشت.



پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 22:2 ::  نويسنده : Hadi

به مناسبت سال جدید،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراه با معاونان مشاوران و روسای کمیسیون های دبیر خانه مجمع تشخیص مصلخت نظام، با رییس جمهور، ریسس قوه قضاییه، و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.

دکتر محسن رضایی با دکتر محمود احمدی نژاد، آیت الله هاشمی رفسنجانی، و آیت الله آملی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار تابناک، به مناسبت سال جدید،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، همراه با معاونان مشاوران و روسای کمیسیون های دبیر خانه مجمع تشخیص مصلخت نظام، با رییس جمهور، رییس قوه قضاییه، و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.

در دیدار با رییس جمهور، دکتر احمدی نژاد و دکتر رضایی بر همکاری متقابل دولت و دبیرخانه مجمع تاکید کردند و در مورد زمینه های مختلف همکاری مطالبی را مطرح نمودند. دکتر رضایی، در این دیدار، ضمن تاکید بر اینکه با نگاه به آینده به همکاریهای فی مابین اهتمام بیشتری شود به آمادگی کامل دبیرخانه درکمک به دولت اشاره کرد و از همکاری دولت در سال گذشته تشکر و بر همکاری نزدیکتر قوا و ارکان نظام در سال پیش رو تأکید کرد. رییس جمهور هم با اشاره به توانایی ها و تجربیات موجود در دبیرخانه مجمع، خواستار بررسی مسایل و مشکلات کلان اداره کشور برای ایجاد هم افزایی عملکرد دستگاههای مختلف نظام شد.

در دیدار دبیر و اعضای دبیرخانه با آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر رضایی ضمن  تبریک سال نو و عید نوروز به حساسیت ها و اهمییت زمانی سال پیش رو اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود که مجمع در دوره جدید فعالییت خود بتواند بهتر از گذشته مثمر ثمر واقع شودسپس گزارشی از وضعیت امور جاری و بودجه مجمع و همچنین فعالیت کمسیونها توسط مسئولین به رییس مجمع ارائه گردید. آیت الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار با برشمردن  محورهای فعالیت دبیر خانه به بازنگری بر مکانیزمهای نظارتی  اجرای مصوبات مجمع تاکید کردند و خواستار موثرتر شدن نتایج نظارت شدند. ایشان همچنین با ارائه تحلیلی از وضعیت کشور و منطقه دیدگاه های خود را دراین باره بیان کردند.



پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 21:55 ::  نويسنده : Hadi

دولت اجازه ایجاد گمرک در مناطقی که لازم است را نمی دهد و 78 درصد قاچاق کشور ناشی از همین علت است . به راستی معمای قاچاق رسمی و غیر رسمی در ایران کنونی چیست ؟

مسئولین گمرک کشور در روز های اخیر در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرده اند که 20 درصد واردات در ایران به صورت قاچاق انجام می شود و از این میزان  قاچاق، حدود 18 درصد آن از مرز رسمی کشور، جایی که گمرک در آن حضور دارد، صورت می گیرد و مابقی آن از مرز های غیر رسمی صورت می پذیرد.

به گزارش « تابناک،»  این در حالی است که مسئول تعیین مرزهای رسمی کشور دولت است، به این معنا که نیروی انتظامی نمی تواند خود شخصا مرزهای رسمی را افزایش داده و تعداد گمرک را در مرزهای ورودی کشور افزایش دهد.

نکته ی عجیب اینجاست که ایران با وجود داشتن حدود 7800 کیلومتر مرز ، تنها 80 گمرک دارد و این مسلم است که این میزان گمرک به هیچ وجه جواب گوی نظارت بر قاچاق نیست. ادعایی که قاچاق 78 درصدی که از طرق غیر رسمی صورت می گیرد، آن را تایید می کند.

جالب تر اینکه گاهی نیروی انتظامی، در خواست ایجاد گمرک را در مرزهایی مشخص می کند، ولی از آنجا که دولت، حضور گمرک در آنجا را تایید نکرده است، گمرک نمی تواند آنجا مستقر شود، چرا که دولت ایجاد گمرک در آنجا را غیر قانونی کرده است. این سخن عباس مهمان نژاد رئیس کل گمرک ایران است . این در حالی است که چنین اقداماتی از سوی دولت عملا به گسترش بیشتر مرزهای غیر رسمی می انجامد و این چیزی جز تشدید قاچاق را در برندارد.

آسیب و زیان های چنین سیاستی فقط محدود به ورود آسان کالاهای قاچاق نیست، بلکه قاچاق چیان از آنجا که سودهای فروانی را از ناحیه گران فروشی آنچه وارد می کنند، بدست می آورند، متقاضیان ارز گران قمیت ارز دولت خواهند بود، چرا که هزینه های ارز گران فروخته شده به آن ها از گران فروشی کالاهای قاچاق شده به مردم تصفیه می شود. البته نه فقط هزینه ها و درآمد ها سر به سر می شود، بلکه درآمدها از هزینه ها نیز پیشی گرفته و سود خوبی برای قاچاق چی فراهم می کند. به عبارتی هزینه های ناشی از این فعالیت علاوه بر از بین بردن تولید داخلی، عامل ترغیب دولت به فروش گران ارز به آنها شده و سبب کمیاب شدن ارز برای تولید کنندگان داخلی شود.
به نظر می رسد دولت با زنده نگه داشتن قاچاق چیان و وارد کنندگان از طریق بازگذاشتن راه ورود آنها و دادن ارز، سودهایی بدست می آورد. سودهایی که ناشی از گران فروشی ارز به آنها می باشد.

دلیل این ادعا را می توان، در زمانی دانست که تولید کنندگان داخلی از کمبود ارز دولتی برای وارد کردن کالاهای سرمایه ای رنج می برند، ولی خبرها در همان زمان از قاچاق بیست میلیارد دلار کالا به صورت رسمی پرده برداشتند. و این سوال در اذهان عمومی تداعی شد که ارز های کمیاب چگونه به قاچاق چیان با این حجم رسیده است؟ آیا جز این بود که بانک مرکزی به جای آنکه ارز را ارزان به تولید کننده بدهد، گران به قاچاق چی می داده است؟



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 21:52 ::  نويسنده : Hadi

اظهارات رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شائبه اختلاف نظر بين مسئولان نظام را در ميان دشمنان تقويت خواهد كرد و اين در حالي است كه اختلاف نظرهاي موجود، بسيار جزئي است و همه خدمتگذاران نظام در راستاي آرمان ها و منويات رهبر معظم انقلاب عمل مي كنند.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: افرادي كه در گذشته جايگاهي داشتند و مردم از آنها انتظاراتي دارند، نبايد وارد مسائلي شوند كه زمينه طمع ورزي دشمنان را فراهم كند.

به گزارش فارس حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي ، با اشاره به اظهارات هاشمي رفسنجاني در خصوص رابطه با آمريكا، گفت: اينگونه اظهارات، پيام هايي است كه از داخل به خارج ارسال مي شود و با انسجام ملي و اقتدار داخلي هيچگونه سازگاري ندارد.

وي ادامه داد: اظهارات رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شائبه اختلاف نظر بين مسئولان نظام را در ميان دشمنان تقويت خواهد كرد و اين در حالي است كه اختلاف نظرهاي موجود، بسيار جزئي است و همه خدمتگذاران نظام در راستاي آرمان ها و منويات رهبر معظم انقلاب عمل مي كنند.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با بيان اينكه اظهارات هاشمي به نفع دشمنان نظام تمام مي شود؛ گفت: افرادي كه در گذشته جايگاهي داشتند و مردم از آنها انتظاراتي دارند، نبايد وارد مسائلي شوند كه زمينه طمع ورزي دشمنان را فراهم كند.

حجت الاسلام سعيدي درباره علت عدم برقراري رابطه ايران با آمريكا، اظهار داشت: براساس مباني و ديدگاه هاي عميق حضرت امام خميني(ره) تا مادامي كه خوي استكباري در آمريكا وجود داشته باشد به هيچ عنوان امكان مذاكره و سازش با آمريكا وجود نخواهد داشت.

وي با بيان اينكه آمريكا به دنبال براندازي نظام جمهوري اسلامي است؛ افزود: از هاشمي بعيد است كه با وجود خط مشي ها و ديدگاه هاي اساسي كه برقراري رابطه با شيطان بزرگ را نفي مي كنند، درخصوص برقراري رابطه با آمريكا اينگونه اظهارات بي پايه و اساس را مطرح كند.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به اينكه نظام اسلامي نيز با مبناي چنين اظهاراتي مخالف است؛ تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال مذاكره اي هم عرض و از موضع قدرت با دولت آمريكاست.

حجت الاسلام سعيدي به دولتمردان آمريكا، توصيه كرد: آمريكايي ها بايد ايران مستقل و قدرتمند هسته اي را به رسميت بشناسند، چرا كه جمهوري اسلامي ايران هرگز با وجود روحيه سلطه گري آمريكايي ها با آنان وارد مذاكره نخواهد شد.

وي تصريح كرد: استقلالي كه ايران اسلامي در عرصه هاي مختلف سياسي- اقتصادي و بين المللي كسب كرده است، ناشي از ايستادگي در برابر آمريكاست.

حجت الاسلام سعيدي خاطرنشان كرد: به تعبير رهبر معظم انقلاب، هيچ راهي براي حفظ انقلاب به جز ايستادگي در برابر آمريكا وجود ندارد.



پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 10:43 ::  نويسنده : Hadi

احضار سفیر ایران درست هنگامی رخ داده که ایران اعلام کرده است، دیگر نمی‌خواهد مذاکرات این کشور با کشورهای غربی در استانبول برگزار شود.

ترکیه سفیر ایران در این کشور را به وزارت خارجه این کشور فراخواند.

به گزارش «تابناک»، وزارت خارجه ترکیه، روز چهارشنبه سفیر ایران در این کشور را به دلیل اظهارات مقامات ارشد ایرانی در نکوهش کنفرانس بین‌المللی مخالفان حکومت سوریه در استانبول، احضار کرده است.

بر پایه این گزارش، این رخداد درست هنگامی روی داد که ایران اعلام کرد، دیگر نمی‌خواهد مذاکرات این کشور با غرب در استانبول برگزار شود؛ افزون بر این، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، هم انتقادات شدیدی را علیه کنفرانس مخالفان سوریه که در استانبول برگزار شد، وارد کرده است.

داود اغلو، وزیر خارجه ترکیه بدون اینکه نامی از علی لاریجانی ببرد، در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که سفیر ایران را فراخوانده است تا درباره اظهارات مقام‌های ایرانی از وی توضیح بخواهند. رئیس مجلس ایران، «کنفرانس دوستان سوریه» را که در استانبول ترکیه برگزار شده بود، اجلاس کشورهای رشوه‌دهنده به اسرائیل نامیده بود.

وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که این مسأله را با صالحی، وزیر خارجه ایران هم در میان گذاشته و صالحی در این باره گفته است که این موضع (انتقاد علی لاریجانی از کنفرانس مخالفان سوریه) موضع سیاست خارجی ایران نیست.

ذکر این مهم لازم است، از هنگامی که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند، تمایلی ندارند که مذاکرات هسته ای ایران و غرب در ترکیه برگزار شود، مقامات ترک نیز به دنبال بهانه ای برای اعمال فشار به ایران برآمده‌اند.

اما نکته مهمتر این که وزیر خارجه ایران گفته است، اظهارات رئیس مجلس ایران، موضع رسمی دستگاه سیاست خارجی نیست. به فرض پذیرش این سخن، پسندیده است آقای صالحی، اکنون بفرمایند موضع رسمی دستگاه سیاست خارجی ایران درباره این کنفرانس چیست؟

افکار عمومی مشتاقانه منتظر شنیدن موضع رسمی دستگاه سیاست خارجی درباره این کنفرانس است.



پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 10:38 ::  نويسنده : Hadi

گویا، نمایندگان مجلس هشتم در واپسین روزهای عمر این مجلس، روزگار شلوغی را پشت سر می‌گذارنند. مسأله فاز دوم هدفمندی، بودجه کل کشور و اینک استیضاح وزیر کار به تنهایی یک سال زمان می‌خواهد.

سرانجام طرح استیضاح وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی ‌با نوزده امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. طرح استیضاحی که هم اکنون به هیأت حل اختلاف دولت و مجلس فرستاده شده است؛ اما آیا این آخرین تلاش‌های مجلس هشتم برای مقابله با انتصاب جنجال برانگیز تأثیرگذار خواهد بود؟ آیا مجلس در روز سؤال از رئیس‌جمهور فرصت مناسبی را برای فهماندن نظرات خود به دولت از دست نداد؟

به گزارش «تابناک»، دایره اختلافات میان دولت و مجلس هشتم همچنان وسیع باقی مانده است و گویا به رغم همه تلاش‌های خیرخواهان و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، سر سازگاری ندارند. اگر این اتفاقات در روزهای قبل از سؤال از رئیس جمهور رخ می‌داد، شاید می‌شد گفت که سؤال از رئیس جمهور، اهرم مناسبی در دست مجلس برای مهار کردن دولت است.

اما با برگزاری جلسه سؤال از رئیس جمهور در مجلس و به دست نیافتن نتیجه مناسب از این جلسه، گویا مجلس دیگر تیری در ترکش ندارد. اینچنین است که باز هم دولت و مجلس بر سر انتصاب پر درد سر مرتضوی نمی‌توانند کنار بیایند و کار به استیضاح وزیر می‌کشد؛ استیضاحی که اگر هم به نتیجه برسد، باز پاسخی به هیچ یک از دلایل استیضاح وزیر نیست.

اما چرا می‌گوییم استیضاح راهکار مناسبی برای حصول نتایج مجلس نیست؟ با فرض استیضاح، وزیر کار یا رئیس جمهور شخص جدیدی را به عنوان وزیر معرفی و یا اینکه مرتضوی را به عنوان سرپرست وزارت خانه منصوب می‌کند. در حالت نخست که باز هم اتفاقی برای جایگاه مرتضوی رخ نمی‌دهد. وزیر جدید به کار خود ادامه می‌دهد و مرتضوی هم سرپرست باقی می‌ماند و البته کسی هم نمی‌تواند وزیری را که تازه منصوب شده و کاری نکرده، استیضاح کند.

یا اینکه مجلس وارد بازی لجبازانه‌ای می‌شود و به وزیر رأی اعتماد نمی‌دهد که باز وزارت خانه با سرپرست به مدت چند ماه اداره و ماجرا وارد فاز فرسایشی می‌شود. در حالت دوم هم که خود مرتضوی به عنوان سرپرست چند ماه بر مسند وزارت تکیه خواهد زد، دهن کجی دیگری از سوی دولت به مجلس است.

به هر حال با توجه به اینکه هر هشت دلیل نامبرده در نامه استیضاح وزیر به شخص مرتضوی برمی‌گردد، می‌بینیم که در صورت استیضاح وزیر، هیچ کدامشان محقق نخواهد شد. اینچنین است که شاید آن دسته از نمایندگان مجلس هم که با این انتصاب مشکل داشته باشند ـ به جز نوزده نماینده امضا کننده ـ به دلیل بی اثر بودن آن با آن همداستان نشوند.

از سوی دیگر، اگر مجلس قصد استیضاح وزیر کار را داشت، به دلیل تحقق نیافتن ایجاد یک و نیم میلیون فرصت شغلی، می‌توانست این کار را انجام دهد تا به دلیل انتصاب مرتضوی که خود مجلس هم می‌داند وزیر در انتصاب او نقشی ندارد. این که شیخ الاسلامی قربانی دعوای دولت مجلس می‌شود ـ حداقل به دلیلی که چندان در آن موثر نبوده ـ به این دلیل است که مجلس می‌توانست در زمانی که مرتضوی به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد و همه این موارد اتهامی را که در نامه استیضاح هم ذکر شده، داشت، مخالفت کند، ولی از آنجا که این ستاد، مستقیم زیر نظر شخص رئیس جمهور است، مجلس در آن زمان واکنشی نشان نداد. این چنین است که گویا، تیرهای ترکش مجلس برای مقابله با انتصاب مرتضوی کارآیی چندانی ندارد؛ چه با استیضاح وزیر و چه بی استیضاح وی.



پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 10:36 ::  نويسنده : Hadi

خبر پناهندگی «امین حیایی» بازیگر سینما به کشور انگلستان تکذیب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مجموعه «ساخت ایران»، چند روزی است در برخی محافل و سایت‌های ضد نظام جمهوری اسلامی ایران خبری مبنی بر پناهندگی امین حیایی به کشور انگلستان شایع شده است. از این جهت روابط عمومی سریال «ساخت ایران» بر آن شد تا اذهان عمومی را نسبت به کذب بودن این خبر روشن سازد.

امین حیایی در حال حاضر در خارج از کشور مشغول بازی در ادامه مجموعه «ساخت ایران» است و هیچ‌گونه تصمیمی مبنی بر ترک وطن ندارد.

این چندمین بار است که پس از شروع تولید این مجموعه شایعاتی دامن‌گیر اعضا می‌شود. با این اوصاف سریال به قوت خود ادامه دارد و سری سوم مجموعه نیز تا اواخر فروردین به بازار عرضه خواهد شد.

این مجموعه توسط محمد حسین لطیفی ساخته و در شبکه خانگی نمایش توزیع گردیده است.



چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 23:17 ::  نويسنده : Hadi



محمد حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی از دیدار خانواده مهدی کروبی با وی در روز اول فروردین 91 خبر داده  و در صفحه فیس بوک خود در مطلبی با عنوان "ملاقات با پدر ...” نوشت: "امروز به مناسبت تحویل سال نو، ساعت هشت و نیم صبح قبل از سال تحویل به همراه مادر، برادرانم و خانواده به خدمت پدرم رسیدیم و این ملاقات حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید و بدون حضور فیزیکی ماموران سازمان های مسوول انجام شد.

فرزند مهدی کروبی در این دیدار که به همراه مادر، برادران و خانواده هایشان به دیدار ایشان رفته بود، در خصوص مسائل اخیر کشور ازجمله انتخابات گزارشی به آقای کروبی ارائه کرده بود.

حسین کروبی در مورد انتخابات، وضعیت اقتصادی، وقایع سوریه و.... با مهدی کروبی گفت وگو کرده است.

همچنین برخی اخبار حاکی از این است که خانواده میرحسین موسوی و همسر وی زهرا رهنورد،با آنها دیدار داشته اند.



چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 23:14 ::  نويسنده : Hadi

چرا برداشت‌های بی‌حساب از حساب ذخیره ارزی، عدم واریز به حساب ذخیره ارزی، برداشت‌های دولت از صندوق تأمین اجتماعی، تصویب درآمدهایی برای دولت از صندوق توسعه ملی و برداشت‌های پیاپی بانک مرکزی از بانک‌ها، عادی شده است؟ جالب این که با وجود این همه تخلف در درآمدزایی، شاهد حمایتی از ناحیه دولت به تولیدکنندگان ـ چه در عرصه‌های صنعت، چه کشاورزی و چه دامپروی ـ نیستیم و آنچه دیده می‌شود، چیزی جز تخریب تولید ملی نیست.

ار دیگر، برداشت نزدیک یک میلیارد دلار دیگر توسط بانک مرکزی از حساب برخی بانک‌ها خبرساز شد. علت این برداشت، دقیقا هماني است که در توجیه برداشت قبلی بانک مرکزی از بانک‌ها گفته شده بود؛ بانک مرکزی با داعیه این که برخی بانک‌ها، ارز دولتی را با نرخ غیر رسمی به فروش می‌رسانند و از این ناحیه سود می‌برند، به برداشت این سود یا همین مبالغ از حساب بانک‌ها اقدام کرده است.

به گزارش «تابناک»، آنچه از این کار بانک مرکزی به ذهن می‌رسد، این است؛‌ نخست این که بانک مرکزی پذیرفته است که سرمایه‌های بانکی در راه غیر تولیدی صرف می‌شود و نکته دوم آن که بانک مرکزی، نگاه نامشروعی نسبت به این درآمدها نداشته و آنها را مشروع و حق خود می‌داند.

اکنون پرسش اینجاست که چرا بانک مرکزی، تنها از یک سرچشمه خلق ثروت کثیف بانک‌ها پرده برداشته و آن این که ارز‌های دولتی را که بانک مرکزی به او می‌دهد، با نرخ غیر رسمی می‌فروشد؟ چرا بانک مرکزی، راه خلق بسیاری از ثروت‌های کثیف دیگر را که بانک‌ها باز می‌کنند، نمی‌بندد و از سوی دیگر، چرا بانک مرکزی با وجود دانستن این که بانک‌ها در راه‌های غیر تولیدی، سرمایه‌های خود را هزینه می‌کند، سرمایه‌های آنها را افزایش داده است؟!

برای نمونه، تا پیش از افزایش نرخ بهره، بانک‌ها به علت ناتوانی بخش‌های تولیدی در بازپرداخت خود، حتی حاضر نبودند در ازای دریافت سند کارخانه به عنوان وثیقه به بخش‌های تولیدی وام دهند. حال بانک مرکزی، چگونه انتظار دارد، بانک‌ها وام گران را به تولید کننده‌ای که نمی‌تواند وام ارزان را بازپرداخت کند، بدهند؟ البته این چیزی نبوده که بانک مرکزی نداند، ولی گویا، بانک مرکزی وظیفه‌ای را برای بانک‌ها قرار داده است که این وظیفه با افزایش سرمایه‌های بانکی به درستی انجام می‌شود!

چه می‌خواهیم بگوییم؟

اما حساسیت شدید بانک مرکزی به این کار بانک‌ها، از آنجا برای تابناک جای شگفتی دارد که این تنها، گوشه‌ای از درآمدهای کاذب بانک‌ها بوده است. عدم هدایت نقدینگی به تولید و خرج سرمایه‌ها در راه غیر تولیدی و سفته بازی، از دیگر مواردی است که بانک‌ها از این راه به خلق ثروت دروغین می‌پردازند و این در حالی است که اتفاقا بانک مرکزی، عملا با افزایش نرخ بهره و نبود نظارت، زمینه پدید آمدن این نوع ثروت‌های کاذب برای بانک‌ها را فراهم کرده و این دلیلی بر این است که چگونه بانک‌ها پرسودترین فعالیت تولیدی شده‌اند!

در هر حال، سخن از شکل‌گیری یک مثلت در اقتصاد ایران است که رأس بالای آن، بانک مرکزی است و دو رأس دیگر، صراف‌ها و بانک‌ها هستند. بانک مرکزی با این کار خود، سود هر دو نهاد دیگر را به گونه‌ای تنظیم کرده که افزون بر سود خود، آن دو نهاد نیز بهره‌مند می‌شوند.

به این ترتیب، به بانک‌ها اجازه داده است که سرمایه‌های خود را در راه تجارت پول و خلق پول از پول هزینه کنند. به صراف‌ها نیز میدان داده که ارز گران را به متقاضیان آن ـ که عمده آن وارد کننده هستند‌ ـ بفروشند. در این فرایند، بانک مرکزی به علت التهاب پدید آمده در بازار ارز ـ به دلیل فعالیت‌های ضد توسعه‌ای بانک‌ها و وجود صراف‌ها‌ ـ می‌تواند به راحتی ارز را گران به صراف‌ها بفروشد؛ بنابراین، این که بانک‌ها با ارز دولتی، همان بلایی را درآورند که بانک مرکزی درمی‌آورد، جزو سیاست بانک مرکزی نبوده و تنها عاملی شده که راه این خلق پول کاذب را ببندد.

در این باره باید گفت، این که بانک‌ها، پا جای پای بانک مرکزی گذاشته‌اند، برای بانک مرکزی ناراحت کننده است، چرا که این بانک، سود بیشتر را تنها برای خود می‌خواهد و بس. البته از آنجا که اگر بانک‌ها وارد جرگه سفته‌بازان شوند، سبب گرانتر شدن ارز می‌شوند، سرمایه‌های سفته بازی را در اختیار آنها گذارده است.

بنابراین، بانک مرکزی برای سود بردن از سفته بازی ارز به هر نهادی نقش خاصی داده است: صراف‌ها را مأمور مبادله ارز با نرخ غیر رسمی، بانک‌ها را مأمور صرف سرمایه‌های خود در راه غیر تولیدی (و نه بیشتر) کرده و خود را نیز مأمور کرده است که کسری بودجه دولت را با گران فروشی ارز به صراف‌ها تأمین کند.

اکنون در شرایط تحریم که ارز بسیار حیاتی است، آیا نباید پخش ارز را به نهاد دیگری سپرد؛ آ» هم نهادی که ارز را به تولید کننده واقعی برساند؟ چرا که متقاضیان صراف‌ها، بی گمان تولید کنندگان پر هزینه نخواهند بود. ارز گران را کسی از صراف‌ها می‌خرد که درآمد بالایی به دست بیاورد.

بله. سود بانک مرکزی در منفعت بردن واردکنندگان و قاچاقچیان منطبق شده است. وارد کننده ارز گران را می‌خرد و بانک مرکزی آن را به صراف‌ها گران می‌فروشد تا او به وارد کننده گرانتر بفروشد. بازار ارز نیز هر آن ملتهب می‌شود، چرا که در شرایط دو نرخی بودن ارز، بانک‌ها و دلالان سود‌های فراوانی به دست خواهند آورد؛ بنابراین، در چنین شرایطی نهاد بانک، نقش التهاب دهندگی بازار ارز را دارد؛ یعنی با سرمایه‌های مردم سفته بازی کند، نه این که سود گران فروشی ارز دولتی را از آن خود کند. این سود برای بانک مرکزی است و سود بانک‌ها در زدن سرمایه‌های مردم در فرایند غیر تولیدی است.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 23:10 ::  نويسنده : Hadi

خبرگزاری ها خبر داده اند که دولت سه ماه است که نرخ تورم را اعلام نکرده است اما آیا لزومی به اعلام نرخ تورم در شرایط فعلی کشور هست ؟ یعنی تورم آنقدر پنهان است که مردم آن را حس نمی کنند که احتیاج به اعلام نرخ آن توسط بانک مرکزی باشد ؟

در چند روز اخیر خبرهای منتشر شده حکایت از این دارد که گویا بانک مرکزی از آذر ماه سال گذشته نرخ تورم کشور را اعلام نکرده است . اما آیا عدم انتشار نرخ تورم در کشور تاثیری هم در تورم دارد  و آیا می توان با عدم انتشار نرخ تورم وجود آن را از مردم پنهان کرد؟ درست است که عدم بیان آمار تورم در اقتصاد ایران، سبب میشود، مسئولین آنچه را که دوست دارند به مردم بگویند ولی علم اقتصاد سازوکار هایی دارد که میتوان از طریق آن، این واقعیت پوشی را از بین برد.

به گزارش «تابناک» ، تورم در اقتصاد ایران از آنجا که ناشی از سیاست های تورم زای دولت است، عاملی برای کاهش ارزش پول شده است و این به راحتی قابل رهگیری است.
 

لزومی ندارد شما حتما با شاخص های پیچیده اقتصادی سر و کار داشته باشید، چرا که اگر عواملی که در ادامه خواهد آمد، در اقتصاد ایران رشد پیدا کند می توان به تورم و بزرگ شدن آن پی برد.



تورم چه بیان شود و چه بیان نشود، اثرات خود را در اقتصاد ایران خواهد داشت، لذا لزومی ندارد که نگران عدم بیان نرخ تورم از سوی بانک مرکزی باشیم.



اولین اثری که تورم در جامعه دارد، این است که مردم متوجه می شوند پول بی ارزش شده است. گزاره هایی از این دست در جامعه بسیار رواج یافته است: با 50 تومان هیچ نمی توان کرد... یا اینکه: چقدر زود پول تمام می شود. این ها همه حکایت از درک مردم از کاهش ارزش پول ملی دارد. البته زمانی که اخباری که از سقوط شدید ریال در برابر ارزهای دیگر، مخصوصا افغانی منتشر می شود، کاهش ارزش پول را که نتیجه ی سیاست های تورم زای دولت است،تبیین می کند.



لذا لزومی ندارد نگران پنهان کردن نرخ تورم از سوی بانک مرکزی باشیم. بگذارید بانک مرکزی کار خود را بکند و فکر کند پیروز میدان است.



افزایش نرخ ارز از دیگر عواملی است که وجود تورم بالا در اقتصاد ایران را تایید می کند چرا که، تورم در صورتی می تواند عامل ای برای افزایش نرخ ارز شود، که در مبادلات بین المللی کشور با کشورهای دیگر تاثیر گذار باشد. در اقتصاد ایران از آنجا که بیش از 80 درصد صادرات ایران نفت است و صادرات نفت به تورم داخلی هیچ ارتباطی ندارد، لذا تغییر تورم داخلی نمی تواند عامل افزایش یا کاهش نرخ ارز باشد.



آنچه در اقتصاد ایران سبب افزایش نرخ ارز شده است، نتیجه ی وجود تورم بوده است. چرا که تورم همان کاهش ارزش پول است. کاهش ارزش پول به مثابه بستنی است که در حال آب شدن است، بستنی که در حال آب شدن است، در دست به مدت طولانی باقی نمی ماند، پولی هم که به علت تورم، ارزش اش در حال کاهش است، به ارز تبدیل می شود.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 23:5 ::  نويسنده : Hadi

در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به زمان از پیش اعلام شده برای مذاکرات ایران با گروه 1+5، بحث‌ها بر سر مکان انجام این مذاکرات افزایش یافت؛ اما پرسش اینجاست که چرا مکان برگزاری مذاکرات تا این اندازه اهمیت دارد؟

در روزهای گذشته و با نزدیک شدن به زمان از پیش اعلام شده برای مذاکرات ایران با گروه 1+5، بحث‌ها بر سر مکان انجام این مذاکرات افزایش یافت و امروز با اعلام خبر پیشنهاد رسمی ایران به عراق برای میزبانی مذاکرات، این موضوع وارد فاز جدیدی شد؛ اما پرسش اینجاست که چرا مکان برگزاری مذاکرات تا این اندازه اهمیت دارد؟

به گزارش «تابناک»، در پی پیشنهاد دو روز پیش محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر برگزاری مذاکرات در یکی از شهرهای بغداد، بیروت یا دمشق به جای استانبول، وزیر خارجه عراق، امروز از وصول پیشنهاد رسمی ایران به عراق برای میزبابی مذاکرات خبر داد؛ امری که به گمانه‌زنی‌های رسانه‌های جهانی درباره هدف از این اقدام دامن زده است.

در تحلیل این امر، اشاره به سه نکته مهم ضروری است:

نخست اینکه بی‌گمان نخستین هدف از طرح این پیشنهاد، برگزاری مذاکرات در مکانی به جز استانبول است؛ این امر مستقیم به رویه‌های غیردوستانه ترکیه در قبال ایران طی ماه‌های اخیر بازمی‌گردد. ترکیه از یک سو با تعریف جهت‌گیری سیاست خارجی خود در راستای غرب و از سوی دیگر، در تلاش برای کاهش نفوذ منطقه ای ایران، به اقدامات متعددی دست زده است، حال آن که همواره برای خود نقشی میانجیگرانه هم در عرصه معادلات منطقه ای در نطر گرفته است.

در بعد منطقه‌ای، مهمترین نمود تلاش‌های ترکیه در افزایش فشارها بر دولت سوریه و تلاش برای براندازی دولت اسد نمود پیدا کرده تا به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران را از یکی از مهمترین هم پیمانان منطقه ای خود محروم کرده و از این طریق بر نفوذ منطقه ای ایران تأثیر بگذارد.

افزون بر این، ترکیه تلاش بی وقفه ای برای اعمال فشار بر دولت شیعی عراق آغاز کرده و مطابق اظهارات و تحلیل‌های تحلیلگران ترک، تلاش دارد با دامن زدن به اختلافات شیعه ـ سنی در این کشور، به روابط دوستانه ایران و عراق آسیب وارد کند و جالب اینکه نخست وزیر این کشور درباره بحرین هم بر این باور است که در آن کشور خبری از تظاهرات نیست.

در بعد بین المللی نیز، تلاش‌های ضدایرانی ترکیه در همسویی روزافزون این کشور با تحریم‌های غرب علیه ایران نمود پیدا کرده است. در این راستا، هرچند اردوغان در سفر اخیر خود به ایران بر روابط خوب میان دو کشور تأکید کرد، اما هنوز دو روز از بازگشت وی نگذشته بود که اعلام شد ترکیه خرید نفت خود از ایران را 20 درصد کاهش داده است.

به این ترتیب و با توجه به رقابت‌های شدید و دامنه دار ترکیه با ایران در ابعاد منطقه ای و جهانی، اصولاً منطقی نیست که کشور ما با موافقت با برگزاری مذاکرات در استانبول، وزن منطقه ای بیشتری به ترکیه داده و فضای مانور بیشتری در اختیار این کشور گذارد.

نکته دوم آن که جمهوری اسلامی ایران با این کار، نشان می‌دهد که گستره دوستان و هم پیمانانش وسیع است و تنها به یکی دو کشور خاص محدود نمی‌شود. اشاره به بغداد، بیروت و دمشق، به طور مستقیم اشاره ای به هم پیمانان منطقه ای ایران است. این اقدام می‌تواند هشداری ضمنی به غرب نیز باشد مبنی بر اینکه تلقی آن‌ها از منزوی بودن ایران صحیح نیست و کشور ما نقاط اتکای قابل اعتنایی در منطقه دارد و یکی از محور‌های قدرتمند منطقه ای محور ایران، عراق، لبنان و سوریه هستند.

نکته سوم مستقیم به موضوع سوریه ارتباط می‌کند. مطرح شدن دمشق به عنوان یکی از گزینه‌ها، در حقیقت نشان دهنده این امر است که سوریه به عنوان یک دولت دارای حاکمیت، این قابلیت را دارد که به عنوان میزبان مذاکرات بین المللی مورد توجه قرار بگیرد.به این ترتیب، این امر نیز می‌تواند به منزله هشداری به غرب و به ویژه کشورهای ترتیب دهنده اجلاس موسوم به «دوستان سوریه» تلقی شود، مبنی بر اینکه اگر قرار است مذاکره ای نیز در مورد آینده و سرنوشت سوریه انجام شود، این مذاکره باید در خود سوریه و با مشارکت همه طرف‌های دخیل و مهمتر از همه خود این کشور باشد.

در مجموع، مطرح شدن بحث تغییر مکان مذاکرات و طرح پیشنهاد رسمی آن را می‌توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود ادامه این گونه ابتکار عمل‌ها در عرصه جهانی، جایگاه و وزن واقعی کشورمان را احیا کرده و پیش زمینه‌ای برای ایفای نقش منطقه ای فعالتر از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد. 



چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 23:4 ::  نويسنده : Hadi

در روزهای اخیر، قطر به عنوان یکی از کشور‌های کوچک عرب حوزه خلیج فارس، سیگنال‌هایی را برای ایران فرستاده است؛ سیگنال‌هایی که باید از هم‌اکنون آنها را جدی گرفت.

قطر به عنوان یکی از کشورهای بسیار کوچک عربی حوزه خلیج فارس، سال‌هاست که سیاست دیپلماسی شناخته شده فعالی را با دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای پیگیری می‌کند و در این میان هم به نام میانجیگری دیپلماتیک، پیام‌های گوناگونی را به کشور‌های دور و نزدیک حوزه جفرافیایی خود می‌فرستد.

به گزارش «تابناک»، با وجود این، از دید کارشناسان بین‌المللی این نکته هم پنهان نمانده که مبنای تحلیل سیاستگذاران قطری در مسائل منطقه‌ای در سال‌های اخیر بر پایه محور دوگانه سنی ـ شیعه شکل گرفته است.

بنا بر این گزارش، این کشور عموما در قالب دیپلماسی عمومی و رسانه ای و گاه به گاه در شکل دیپلماسی متعارف این مبنای تحلیل سیاست خارجی خود را آشکار می‌سازد.

این گزارش در ادامه آورده است، برگزاری مذاکرات آمریکا با طالبان در این کشور، در همین چهارچوب تحلیل می‌شود و همین سیاست، خودکار سیگنال‌هایی را به همسایگان و از جمله ایران مخابره می‌کند.

در مسأله طالبان، قطر با تلاش برای به قدرت رسیدن طالبان به عنوان یکی از دشمنان ایران در منطقه، می‌کوشد که مرزهای شرقی ایران را در مخاطرات طالبانی قرار دهد؛ طالبانی که ریشه‌ای عربی و سنی دارد و تسلطش بر افغانستان فارس‌نشین، حوزه امنیتی شرق ایران را دستخوش تغییر و دگرگونی خواهد کرد.

در مسأله سوریه، قطر با همراهی عربستان و ترکیه، عمدتا می‌خواهند مبنای تحلیلی خود در سیاست خارجی، یعنی تفوق اهل سنت بر محور شیعی را دنبال کنند. از نظر گاه آنان به هر میزانی که پول و سرمایه برای ساقط کردن بشار اسد هزینه شود، به همان اندازه این سرمایه گذاری برای تضعیف ایران، حزب‌الله و حتی عراق قابل بهره برداری خواهد بود.

در موضوع دولت عراق هم این کشور با پناه دادن به طارق الهاشمی ـ که به اتهام فعالیت تروریستی تحت تعقیب است‌ ـ سیگنال‌های خود را به دولت شیعی نوری مالکی و البته دولت ایران فرستاده است.
قطر اعلام کرده است که به نظر آنان طارق ‌هاشمی جرمی مرتکب نشده و بدین گونه وارد موضوعی شده که در صلاحیت آنان نیست و البته ایجاد یک روال غیر قانونی در پناه دادن به مجرمان سیاسی در منطقه است.

اما حضور مجرمی سیاسی در قالب مخالف حکومت شیعی نوری مالکی در قطر و ترکیه از سوداگری‌های سیاسی این دو کشور حکایت‌ها می‌کند.

این تحولات به خوبی نشان می‌دهد که دیپلماسی عمومی و رسانه ای قطر در این سالها به شدت ماهیتی ایدئولوژیک یافته است؛ ایدئولوژی که اتفاقا نه جنبه ای برون دینی که درون دینی دارد. بدین گونه که به جای مقابله با ایدئولوژی رقیب در منطقه، یعنی ایدئولوژی صهیونیستی، ایدئولوژی شیعی با مرکزیت ایران را نشانه رفته و البته در این مسأله عربستان و ترکیه هم با قطر هم نظرند و یک خط واحد را دنبال می‌کنند.

البته ائتلاف این سه کشور علیه محور شیعی در منطقه، ائتلاف شکننده ای است و اختلافات این هر سه بیش از آنی است که انتظار دوامی طولانی مدت را از آن داشت؛ اما تا حل بحران سوریه، این سه کشور موضع واحدی را در قبال محور تهران ـ بغداد ـ دمشق ـ بیروت در پیش خواهند گرفت؛ موضعی که بر خلاف موضع ایران که اتحاد جهان اسلام در قبال دشمن مشترک منطقه‌ای مسلمانان است تعریف می‌شود.



چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : Hadi