درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 84
بازدید ماه : 98
بازدید کل : 60095
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه هنوز زمان مشخصی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم تعیین نشده است، بیان کرد: احتمالاً انتخابات ریاست‌ جمهوری اواخر خرداد یا تیر ماه 92برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری عباسعلی کدخدایی دقایقی قبل در حاشیه همایش ناظران بصیر ویژه دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استان مازندران در جمع خبرنگاران فارس و مهر با تأکید بر اینکه هنوز تاریخ مشخصی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره یازدهم مشخص نشده است، اظهار داشت: این انتخابات احتمالاً اواخر خرداد ماه یا تیر ماه 92 برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای در دوره یازدهم ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: برای این منظور گروه کارشناسی شورای نگهبان و وزارت کشور تشکیل شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره برگزاری انتخابات توأمان ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا نیز گفت: بر اساس قانون این دو انتخابات باید توأمان برگزار شود.



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 23:3 ::  نويسنده : Hadi
پس از بررسی دقیق موضوع و بازجویی از این مرد، مشخص شد که او مدتی از نیروهای حراست خارج از منزل حضرت آیت الله سیستانی بوده از همین رو توانسته بود به راحتی خود را به نزدیکی منزل برساند.

ه گزارش شیعه آنلاین، اخبار رسیده از شهر نجف اشرف در عراق حاکی از آن است که نیروهای اداره مبارزه با تروریسم تابع استانداری نجف، روز گذشته طرح ترور مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله سید «علی سیستانی» را خنثی کردند.

در همین راستا یک منبع امنیتی عراقی که از که نیروهای اداره مبارزه با تروریسم است به خبرنگار الوعی گفت: نیروهای ما موفق شدند که یک فرد مسلح را که کمربند انفجاری دور کمر خود بسته بود و به منزل حضرت آیت الله سیستانی نزدیک شده بود را شناسایی و بازداشت کنند.

از سوی دیگر «حامد خفاف» سخنگوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی نیز با تأیید این خبر گفت: ظهر روز یکشنبه یک مرد 39 ساله ساکن شهر نجف تلاش کرد حضرت آیت الله سیستانی را در منزلش ترور کند.

«خفاف» در ادامه افزود: پس از بررسی دقیق موضوع و بازجویی از این مرد، مشخص شد که او مدتی از نیروهای حراست خارج از منزل حضرت آیت الله سیستانی بوده از همین رو توانسته بود به راحتی خود را به نزدیکی منزل برساند.

سخنگوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی همچنین گفت: وی اخیرا بارها و بارها تلاش کرده بود خود را به داخل منزل حضرت آیت الله سیستانی برساند و همواره می گفت می خواهد با ایشان دیدار کند تا برای انجام عمل جراحی دخترش در هندوستان، از ایشان کمک نقدی بگیرد. وی می گفت برای انجام این عمل جراحی به 10 میلیون دینار عراقی پول نیاز دارد، اما حجة الإسلام سید «محمدرضا سیستانی» فرزند مرجع عالیقدر با انجام چنین دیدار مخالفت می کرد زیرا می گفت "این روزها حال حضرت آیت الله سیستانی خیلی مناسب نیست".

«حامد خفاف» در ادامه گفت: به نظر می رسد مخالفت بیت حضرت آیت الله سیستانی با دادن این مبلغ، موجب گردید که این مرد تصمیم به ترور این مرجع عالیقدر بگیرد اما بحمدالله تلاش او ناکام ماند و نیروهای امنیتی موفق شدند در وقت مناسب او را شناسایی و بازداشت کنند.

گفته می شود که استانداری نجف اشرف با انتشار این خبر مخالفت ورزیده زیرا معتقد است که با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، ممکن است اوضاع نجف ناامن و بی ثبات گردد.



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 23:2 ::  نويسنده : Hadi

بازار طلا و ارز این هفته روزهای سردرگمی را پشت سر گذاشت. علیرغم کاهش قیمتها در این بازار، روند کاهش بسیار کند است و پراکندگی حجم معاملات نشان میدهد که بازار همچنان در بین اخبار و اتفاقات سردرگم عمل میکند. همزمان بهای جهانی اونس طلا افزایشی چند دلاری را نسبت به هفته گذشته نشان میدهد.

بازار طلا و ارز این هفته روزهای سردرگمی را پشت سر گذاشت. علیرغم کاهش قیمتها در این بازار، روند کاهش بسیار کند است و پراکندگی حجم معاملات نشان میدهد که بازار همچنان در بین اخبار و اتفاقات سردرگم عمل میکند. همزمان بهای جهانی اونس طلا افزایشی چند دلاری را نسبت به هفته گذشته نشان میدهد.

به گزارش تابناک،در این هفته حجم خالص معاملات در بازار جهانی طلا بیش از 59 تن کاهش داشت که بخش اعظم این کاهش ناشی از گزارش هفته پیش نرخ بیکاری ماهانه در ایالات متحده بود. بازار همچنان منتظر اعلام سیاستهای انبساطی فدرال رزرو است. این کاهش در حجم معاملات از سویی همراه بود با کاهش در حجم معاملات بلند مدت و در مقابل افزایش حجم معاملات بلند مدت در بازار که همین کاهش حجم معاملات بلند مدت نیز در کاهش خالص حجم معاملات تاثیرگذار بوده است.

تحلیل ها حاکی از آن است که اقبال به سمت معاملات کوتا مدت در بازار موجب نوسانات اندکی در بهای اونس میشود و تا زمانی که فدرال رزرو اقدام لازم را در راستای در اختیار گذاشتن تسهیلات مقداری برای اقتصاد آمریکا انجام ندهد، این وضعیت ادامه خواهد داشت. این همفته برنانکه قرار است گزارشی را در کنگره ارائه کند که چشم معامله گران از همکنون به این گزارش است.

در بازار جهانی نفت، همچنان کاهش خالص حجم معاملات به چشم میخورد. هفته گذشته این کاهش حجم معاملات به بیش از 21 ملیون بشکه رسید که در این هفته هرچند این کاهش نسبت به هفته قبل بسیار اندک است، اما هنوز 3 میلیون بشکه کاهش معاملات در بازار دیده میشود.

از سویی هنوز هم تمایل به انجام معاملات کوتاه مدت نسبت به بلند مدت در بازار دیده میشود که ناشی از عدم اطمینان خریداران و معامله گران از آینده بهای نفت است. بازار دچار یک نوع سردرگمی دربین کاهش تقاضای ناشی از کندی رشد اقتصادی چین و آمریکا از یکسو و کاهش عرضه ناشی از تحریم ایران و کاهش تولید اوپک است.

این هفته در پی اعلام مقامات چینی برای حمایت از اقتصاد این کشور بهای نفت افزایش پیدا کرد. همچنان معادله عرضه و تقاضا بر قیمت نفت تاثیر گذار است و پیش بینی قیمت نفت برای سه ماهه سوم 2012 برابر میانگین 100 دلار در هر بشکه برای نفت برنت خواهد بود. در این میان هر موضوعی که موجب افزایش قیمت نفت شود، مسائل و تنشهای فعلی مانع از کاهش مجدد آن خواهد بود. بهای نفت اوپک نیز به مرز 100 دلار نزدیک شده است.

رصد این هفته قیمت ها در بازارهای جهانی نشان میدهد که هم در بازار فلزات پایه، هم در خصوص فلزات گرانبها و هم در خصوص بهای نفت، قیمت ها افزایش دارد. معنی دیگر این امر آن است که اقتصاد آمریکا و دلار همچنان دچار ضعف است.

اما در تهران، بازار طلا و ارز این هفته با سردرگمی مواجه شد. برخلاف هفته گذشته که قیمت سکه و طلا به همراه دلار به شکلی تدریجی درحال کاهش بود و هرچند این کاهش چندان محسوس نبود اما روند یکسانی داشت، این هفته اما در مقاطعی بهای سکه و طلا افزایش یافت.

البته این افزایش تنها مدتی اندک بود و مجددا روند کاهشی قیمتها ادامه یافت. وضعیت اقتصادی این روزها در کشور و تنشهای موجود در خصوص افزایش قیمتها به همراه هیجان ناشی از احتمال بسته شدن تنگه هرمز باعث میشود بازار طلا و ارز در تهران همچنان سردرگم باشد. معاملات در این بازار پراکنده است و نشان از تصمیمات آنی و بی برنامه معامله گران دارد. قیمت ها در مقایسه با هفته قبل کاهش را نشان میدهند اما همچنان این کاهش چندان قابل توجه نیست و همانگونه که گفته شد این امر نشان از سردرگمی بازار دارد.

طرح چند نرخی شدن ارز به همراه شایعات پیرامون آن و اخبار مبنی بر دو نرخی شدن ارز در آینده روند کاهش قیمت دلار و ارز را در بازار کند ساخته است و اعلام بانک مرکزی مبنی بر اولویت بندی تخصیص ارز مرجع میتواند موجب شکل گیری تقاضای افزون در بازار در کوتاه مدت باشد.

بر این اساس پیش بینی میشود که بهای دلار طی هفته آینده همچنان با نوسانات اندک در مرز قیمت های فعلی یعنی 1910 تا 1925 تومان در نوسان باشد. چنانچه با اعلام سیاست بانک مرکزی حجم تقاضا در بازار افزایش یابد البته نوسان طی قطعی افزایشی خواهد بود که به همراه آن نوساناتی افزایشی را در بهای طلا نیز شاهد خواهیم بود. بر این اساس به معامله گران توصیه میشود که چنانچه این اتفاق رخ داد، با احتیاط و با پرهیز از رفتار هیجانی منتظر رسیدن قیمتها به مرز ثبات مجدد باشند.

 

جدول بهای جهانی فلزات (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


 

قیمت در پایان روز(دلار)

بیشترین قیمت

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

طلا (اونس)

1591.72

1596.70

3.72

نقره

27.30

27.57

0.1

آلومینیوم

1910

1917

14

مس

7700

7730

169

نیکل

16155

16330

5

جدول بهای جهانی نفت (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


 

قیمت در پایان روز (دلار)

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

نفت برنت

102.51

3.13

نفتWTI

86.75

1.45

سبد نفت اوپک

99.10

2.17

بهای ارز و طلا در بازار غیر رسمی تهران (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


 

آخرین قیمت در پایان روز (ریال)

قیمت هفته قبل (ریال)

دلار

19190

19130

یورو

23600

23850

پوند

29950

30000

یک گرم طلای 18 عیار

727200

724900

سکه طرح قدیم

7120000

7130000

سکه طرح جدید

7090000

7100000

نیم سکه

3550000

3560000

ربع سکه

1820000

1840000

سکه یک گرمی

1085000

1090000



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 22:58 ::  نويسنده : Hadi
افزایش بهای مرغ همانا و پس از آن، صف‌های طولانی مردان و زنانی که با تصاحب مرغی خون‌آلود، گویی ماراتن را فتح کرده‌اند، همانا! فرض کنید، دولت نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد کنترل بازار مرغ را در دست بگیرد؛ مردم به چه اندازه به همدیگر در این صف‌های عزت‌شکن، رحم می‌کنند؟ آیا دارا‌ها به نفع ندار‌ها از صف‌ها کنار می‌روند؟! این خبر را دیدگاه‌‌های شما کامل می‌کند.

در ماه‌های اخیر، افزایش بهای مرغ ـ که یکی از کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار است ـ کار را به آنجا رسانید که دولت ناچار از کنترل بهای این کالا، اقدام به در نظر گرفتن بهای مصوب برای آن کرد؛ بهای مصوبی که هرچند در آغاز گمان می‌رفت، راهکاری جدی برای کنترل قیمت است، ولی سرانجام مشخص شد که طرحی بدون برنامه و عجولانه بوده و از سویی، منجر به بی‌حرمتی به افراد شده است.

بنا به دلایلی، قیمت مصوبی که دولت برای مرغ در نظر گرفت، نتوانست اجرایی شود و در عمل تولید کنندگان و فروشندگان نتوانستند خود را با این طرح عجولانه و مسکن‌وار دولت همسو و هماهنگ کنند.

بنابراین، این امر موجب آن شد که برخی از مراکز فروش، اقدام به ارائه این کالا با‌ بهای مصوب دولتی، یعنی ۴۷۰۰ تومان کنند و در دیگر مراکز، بهای مرغ بسیار بالا‌تر از این قیمت است.

در این باره باید گفت، محدودیت مراکز عرضه مرغ به قیمت مصوب، به اندازه‌ای است که صف‌های طولانی برای دریافت این کالا، موجب اتلاف وقت، هزینه و حتی سلب حرمت و کرامت انسانی افراد می‌شود.

در اینجا اما قصد ما بررسی چرایی گرانی مرغ، یا چرایی محقق نشدن اقدام دولت نیست، بلکه می‌خواهیم از یک رویکرد متفاوت به این امر بنگریم.

در واقع، باید گفت که بی‌گمان شماری از افراد جامعه، توان تهیه این کالا با بهایی نزدیک به هشت هزار تومان را ندارند و ناچارند در صف‌های طولانی عرضه مرغ با قیمت دولتی بایستند و با صرف وقت بسیار و نیز تحمل مشقات در کنار بی‌حرمتی‌ها و منت‌گذاری‌های فراوان، این کالا را تهیه کنند.

از سوی دیگر، هستند کسانی در جامعه که به دلایلی همچون بالا بودن درآمد و توان مالی بهتر و نیز مصرف سرانه پایین‌تر مرغ در خانواده‌هایشان، می‌توانند مرغ با قیمت آزاد خریداری کنند.

اما پرسش ما خطاب به این قشر از افراد است؛ به عبارتی می‌خواهیم بدانیم، اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلایل پیش گفته، توان خرید مرغ با بهای آزاد را دارید، آیا حاضرید با تحمل سختی، توهین و بی‌حرمتی و صرف هزینه و وقت خود، برای دریافت مرغ با قیمت مصوب در صف‌های طولانی بایستید؟ اگر این‌ گونه است، چه دلیلی برای این کار می‌بینید؟

پرسش دیگر آن که اگر حاضر نیستید، وقت و هزینه و کرامت فردی خود را فدای تهیه مرغ با قیمت دولتی کنید، تا چه حد افزایش قیمت مرغ، شما را از حراج وقت و کرامت انسانی‌تان باز می‌دارد و مانع از آن می‌شود که برای تهیه این کالا با بهای دولتی تلاش کنید؟

به نظر شما، چند درصد افرادی که در صف خرید مرغ هستند، توانایی خرید مرغ هفت هزار تومانی را دارند، ولی باز ترجیح می‌دهند، صف‌های مرغ دولتی را شلوغ کنند؟

اصلا فرض کنید، دولت نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد کنترل بازار مرغ را در دست بگیرد؛ مردم به چه اندازه به همدیگر در این صف‌های عزت‌شکن، رحم می‌کنند؟
 



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 14:19 ::  نويسنده : Hadi

تقریبا روزی نیست که در روزنامه‌های این کشور، موضوع محیرالعقولی مطرح نشود؛ روزی یک مطلب محیرالعقول و سخنان چند نماینده مجلس که عموما از دولت انتقاد می‌کنند و خود هنوز درگیر گرفتن صد میلیونی پول رهن خانه‌شان هستند؛ خانه‌هایی چه بزرگ!

امروز موضوعی که مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته، سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع شماری از دانشجویان انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز است.

روزنامه آرمان این سخنرانی را با تیتر: نظر آیت‌الله هاشمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری، پررنگ کرده است. وی در شرایط کنونی کشور، وحدت و همدلی را از جمله ضروریات قابل توجه برای جامعه دانسته است.

اما موضوع دیگری که امروز روزنامه آرمان به آن پرداخته، موضوع آمادگی ایران برای برگزاری نشست با معارضان سوری است؛ این موضوعی است که علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشور، دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دبیر کل جدید مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرده است.

موضوع دیگری که امروز آرمان به آن پرداخته، گزارشی از غیبت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تریبون نماز جمعه است که اشاره به ضرورت حضور «مرد اعتدال» دارد.

و اما پشت پرده گرانی گوشت و مرغ و افشاگری نادر قاضی‌پور از هویت سلطان گوشت؛ این موضوع مورد توجه امروز ابتکار در کنار نظر آیت‌الله هاشمی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

قاضی‌پور دیروز درباره سلطان گوشت گفته است: این شخصی است که انحصار ورود کنجاله سویا و نهاده‌های دامی را در اختیار دارد. موضوع دیگری که امروز ابتکار به آن توجه کرده، سخنان رئیس کل نیروهای مسلح درباره بسته شدن تنگه هرمز است. سرلشکر فیروز آبادی در این باره گفته است که اجرای این امر بستگی به نظر و تدبیر فرمانده معظم کل قوا دارد.

اما دادگاه فساد بزرگ مالی که دیروز پانزهمین نشست آن برگزار شد، امروز موضوع اصلی برخی نشریات کشور است؛ تهران امروز با پرداختن به این موضوع، از سخنان قاضی سراج، مبنی بر صدور قریب‌الوقوع حکم مفسدان خبر داده است. هشدار وزیر اطلاعات درباره تلاش دشمن برای سیاه‌نمایی در درون کشور و همچنین اعلام آمادگی ایران برای میزبانی از مخالفان بشار است، از جمله تیترهای دیگر تهران امروز در صفحه نخست هستند.

رسالت امروز به انتشار سخنان وزیر اطلاعات، وزیر صنعت و معدن و تجارت و معاون بین‌الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صفحه نخست خود پرداخته است. طرح تحویل داوطلبانه ماهواره‌ها، که رسالت از آن به عنوان فتح یکی دیگر از خاکریزهای دشمن در جنگ نرم یاد کرده، موضوع جالب توجه این نشریه است؛ این طرحی است که در یکی از مساجد تهران و به همت امام جماعت آن مسجد فعال شده و طی آن ۱۷۵ دستگاه ماهواره داوطلبانه جمع‌آوری شده است.

ملت ما، امروز موضوع پذیرش ارز دو نرخی را با اشاره‌ای به خاکریزهایی که دولت از دست می‌دهد، پررنگ کرده است. این موضوع در کنار گزارش دادگاه فساد بزرگ مالی و موضوع اجتماعی دیگری است که مطلب جالب توجه امروز این نشریه است.
 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : Hadi
به تازگی فضای اقتصادی کشور، بحث گرانی‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، منجر به واکنش‌های فراوانی از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است؛ واکنش‌هایی که در سکوت دولت برای ارائه توضیحی شفاف، کار را به افشاگری رسانده است.
به تازگی فضای اقتصادی کشور، بحث گرانی‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، منجر به واکنش‌های فراوانی از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است؛ واکنش‌هایی که در سکوت دولت برای ارائه توضیحی شفاف، کار را به افشاگری رسانده است.

 

به گزارش «تابناک»، چندی است سخن از پشت پرده‌ها و اخباری به میان می‌آید که مشخص می‌سازد علت برخی گرانی‌ها به ویژه بهای گوشت و مرغ چیست. در جایی که دولت از ارائه توضیحی شفاف در چرایی گرانی‌ها و ناتوانی کنترل آنها طفره رفته یا شاید حتی خود از علت آن‌ها بی‌خبر است! نمایندگان مجلس برخی از مسائلی را مطرح کرده‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

نادر قاضی‌پور دیروز در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها، موضوعات جالبی را درباره سلطان واردات گوشت مطرح کرده است:

«هویت سلطان گوشت ایران برای همه کاملا مشخص است. این فرد کسی است که اکنون کنجاله‌هایش در کشتی و روی بندر است و اگر بخواهد، می‌تواند یک دقیقه‌ای همه این کنجاله‌ها را وارد کشور کند. این فرد کسی است که بانک مرکزی درباره او به بانک کشاورزی نامه نوشته است، مبنی بر اینکه این پانزده شرکت که وابسته به این شخص، همسر، پسر و دختر وی است، اینقدر بدهی بانکی دارد و با این فرد معامله نکنید؛ اما باز هم با او معامله کردند».

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفته است: این مسأله (گرانی گوشت و مرغ) به تحریم ربطی ندارد. این وضعیت محصول شرایطی است که با ایجاد انحصار برای یک نفر به وجود آمده است... این چه معنا دارد که کل هفتاد میلیون جمعیت ایران را فدای یک سرمایه‌دار کردند... این فرد سلطان گوشت ایران است، چون واردات نهاده‌های دامی در اختیار این فرد است و با تغییر قیمت نهاده‌ها بر روی قیمت گوشت تأثیر می‌گذارد.

اما قضیه گرانی گوشت و مرغ و سایر اجناس به همین‌ جا پایان نمی‌یابد. پیشتر از این ارسلان فتحی‌پور، پرده از موضوعی برداشت که در وضعیت کنونی بسیار قابل توجه بود: دپوی ۹۶ هزار تن کالای اساسی و کنجاله در گمرک.

وی در این باره گفت: با وارد شدن ۹۶ هزار تن کالا در چهارچوب قانون به بازار، این بازار آشفته را تنظیم می‌کند، اما برخی در درون کشور موانع درست می‌کنند. با عاملان دپوی ۹۶ هزار تن کالا در گمرک برخورد جدی خواهیم کرد که در این شرایط که بهای کالاهای اساسی روزبه روز در حال افزایش است، نسبت به این شرایط بی‌توجه هستند.

از سوی دیگر، امروز میر‌قاسم مؤمنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه دست‌های پنهان اجازه ارزان شدن قیمت گوشت را نمی‌دهند، اشاره کرده که انحصار در واردات این محصول توسط پنج نفر موجب گرانی گوشت است.

وی همچنین گفت: همچنین برای تأمین خوراک دام و طیور نیز به دلیل ظرفیت‌هایی که در این کشور وجود دارد، امکان تبادل و واردات خوراک‌هاست، اما واردات این نوع نهاده‌ها هم انحصاری و مونوپلی صورت می‌گیرد.

با این گفته‌ها بخشی از مشکل گرانی در بازار مشخص می‌شود. انحصار و سودجویی عده‌ای به همراه قوانین سفت و سخت برای ترخیص کالا و محصولات از گمرک؛ اما نتیجه؟

متأسفانه چندی است، در همه موارد، صحبت از دست پشت پرده و سلطان گرانی و سلطان رشوه و مانند آن می‌شود. از زمانی که دولت صحبت از معرفی مفسدان اقتصادی در کشور کرده تا کنون، همه این مفسدان را شناخته‌اند؛ اما با نام مفسد، انحصارگر و سلطان.

پرسش اساسی اینجاست که فایده این همه افشاگری چه بوده؟ آیا در وضعیت اقتصادی افراد تأثیری داشته است یا خیر؟ آیا معرفی سلطان گوشت و مرغ و گندم و رشوه و... باعث شده که این سلاطین از تخت پادشاهی خود به زیر کشیده شوند؟

امروز بهای اجناس در بازار قابل مقایسه با سال گذشته نیست. در همین حال، دلیل بی‌توجهی به این همه افشاگری و معرفی این افراد نیز مشخص نیست. روال این روز‌ها به گونه‌ای شده است که نخست باید به دنبال گرانی و چرایی آن باشیم و پس از مشخص شدن چرایی به دنبال ریشه اصلی بگردیم و زمانی که تقریباً مشخص شد، وضعیت از چه قرار است، تازه به دنبال حدس زدن نام سلاطین مفسد و انحصارگر باشیم.

جالب آنکه در این میان، وضعیت نه تنها بهبودی پیدا نمی‌کند، راه توجیهی برای مسئولان باز می‌شود که بنا بر آن، خود و عملکردشان را تبرئه کنند.

امروز ارسلان فتحی‌پور گفته که پس از تعطیلات مجلس، مسئولان مربوطه برای موضوع دپوی ۹۶ تن کالا در گمرک به کمیسیون اقتصادی فراخوانده خواهند شد تا دلیل این «خودتحریمی‌ها» را در وضعیت کنونی کشور برای نمایندگان شرح دهند.

پرسش جدی ما از نمایندگان این است که آیا با فراخواندن مسئولان برای توضیح پیرامون این مسائل، اقدامی را که عملاً در زندگی مردم تأثیر گذار باشد، خواهیم دید، یا اینکه مجلس همچنان می‌خواهد وزرا و رؤسا را فراخوانده و در پایان با پرسش و پاسخی از ایشان، اعلام کند که مجاب شده یا مجاب نشده؟

آیا روند رفت و آمد وزیران و مسئولان به مجلس همچنان ادامه خواهد داشت، یا در پایان مجلسیان می‌خواهند بهای گوشت و مرغ و کالاهای دیگر را کنترل کنند؟



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 14:15 ::  نويسنده : Hadi

یک نظامی ارشد سابق ارتش آمریکا اذعان کرد تشخیص و رهگیری زیردریایی های کوچک ایران که در خلیج فارس و دریای عمان پراکنده هستند برای نیروی دریایی آمریکا بسیار سخت تر از تشخیص و رهگیری زیردریایی های بزرگ و پیشرفته اتمی روسیه است.


به گزارش مهر سایت آمریکایی "مینی پست" نوشت در پنج سال گذشته، آمریکا شاهد رشد حضور زیردریایی های کوچک در ناوگان دریایی ایران بوده است که بیشترین نگرانی را برای ارتش آمریکا در منطقه ایجاد کرده است که در صورت تصمیم ایران به بستن تنگه هرمز، تهدید جدی برای نیروی دریایی آمریکا در منطقه خواهد بود.


این سایت علت افزایش ناوهای مین روب آمریکا در منطقه از ۴ به ۸ را که در یک دهه گذشته ثابت بوده است را همین امر خوانده است.


"کریستوفر هارمر" ژنرال بازنشسته آمریکا که در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ مدیر عملیاتهای آینده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین بوده است با اشاره به دو برابر شدن ناوهای مین روب آمریکا در منطقه می گوید ماموریت این ناوهای مین روب مقابله با زیر دریایی های کوچک ایران است که به دردسر بزرگی برای ما تبدیل شده اند.


وی گفت زیر دریایی های کوچک ایران برای ما تهدید هستند، زیرا هم رهگیری و تشخیص آنها برای ما سخت است وهم آنها می توانند از خلیج فارس تا دریای عرب پراکنده شوند و در کمین ناوگان ما بنشینند.


این ژنرال آمریکایی گفت : برای نیروی دریایی آمریکا رهگیری زیردریایی های اتمی بزرگ روسی بسیار آسانتر از رهگیری زیر دریایی های کوچک ایرانی در آبهای کم عمق است و ایرانی ها از این موضوع به خوبی آگاه هستند و به همین دلیل از ۵ سال قبل ایرانی ها شروع به تولید زیردریایی های کوچک کردند به طوریکه در حال حاضر ۱۹ زیر دریایی از این نوع را در اختیار دارند و سالی هم به طور متوسط چهار فروند تولید می کنند که از نظر استراتژیک "حیرت انگیز" است.


وی همچنین گفته نیروی دریایی ایران از غواصان آموزش دیده بسیار زبده ای برخوردار است که در صورت بروز درگیری بین ایران و آمریکا ایران می تواند با این نیروهای آموزش دیده حتی خط لوله نفتی را که امارات برای دور زدن تنگه هرمز احداث کرده است، منهدم کنند.



جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: 20:38 ::  نويسنده : Hadi
روز پنج شنبه در میزگردی که نه تن از اعضای پارلمان انگلیس شرکت داشتند ، علت شکست سرویس جاسوسی انگلیس در پیش بینی تحولات کشورهای عربی مورد بررسی قرار گرفته است .
کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس اعلام کرد که جاسوسان این کشور در کشور های عربی با ناکامی مواجه بوده اند و نتوانسته اند انقلاب های این کشور ها را پیش بینی کنند.

به گزارش «تابناک» در میزگردی که نه تن از اعضای پارلمان در آن شرکت داشتند اعلام شد که بر اساس گزارش اطلاعاتی نهادهای مربوط در انگلستان ، دستگاه جاسوسی این کشور نتوانسته است اقدام مناسبی در اکثر کشورهای خاورمیانه انجام دهد.

در یک گزارش خصوصی که در این باره منتشر شده آمده است که «ام ای سیکس» (دستگاه جاسوسی خارجی انگلیس ) تمام تمرکز خود را بر روی جاسوسی از فعالیت های هسته ای ایران و همچنین بررسی فعالیت های القاعده گذاشته و از امور کشور های عربی غافل شده است .

«جان ساورز»، رئیس «ام ای سیکس» ، گفته است که زمانی که انقلاب های عربی به وقوع می پیوست ، ما ارزیابی درستی از وضعیت تک تک این کشور ها نداشتیم .

وی این ادعا را در دسامبر گذاشته به صورت خصوصی به پارلمان گفته بود.  وی همچنین ادعا کرده است که در مورد تونس و مصر «ام ای سیکس » به دلیل که منابع قابل اتکایی نداشته است ، قادر به پیش بینی انقلاب ها نیز نبوده است .


 در عین حال وی برای دفاعه از خود و جاسوسانش اعلام کرده است که هیچ کس در جهان نمی توانست سرعت این تحولات را پیش بینی و یا گزارش کند .


رئیس بخش جاسوسی وزارت دفاع انگلیس هم گفته است که در دنیای مدرن کنونی ما همه پدیده ها را نمی توانیم برای جاسوسی مورد پوشش قرار دهیم .
 


جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: 20:36 ::  نويسنده : Hadi
رئیس سازمان جاسوسی انگلیس مدعی شد که تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای را تاکنون ناکام گذاشته است، ولی ایران موفق خواهد شد تا دو سال دیگر به این هدف برسد.

رئیس سازمان جاسوسی انگلیس به مقامات این کشور در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان گزارش داده است.

به گزارش «تابناک»، و به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، سر جان ساورز رئیس سازمان جاسوسی انگلیس گفته است که عملیات مخفی جاسوسان انگلیسی از تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای تا سال 2008 جلوگیری کرده است.

ولی البته وی مدعی شده است که ایران در رسیدن به این هدف تا سال 2014 موفق خواهد شد و این امر، احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را افزایش خواهد داد.

ساورز در ماه مارس گذشته، گزارشی سری درباره افزایش تهدید اقدام نظامی به کابینه انگلیس داده بود، ولی این اولین بار است که دیدگاه‌های وی در این مورد علنی می‌شود. افشای اقدامات MI6 از جانب رئیس آن، اقدامی بسیار نادر است. وی این اظهارات را هفته پیش در حضور حدود یکصد مقام انگلیسی ابراز داشته است که این سخنرانی، دومین سخنرانی عمومی وی از زمان انتصاب وی به ریاست MI6 در سال 2009 بوده است.

وی ادعا کرده است که ایران تا دستیابی به بمب هسته‌ای تنها دو سال فاصله دارد و زمانی که این اتفاق بیفتد، آمریکا و اسرائیل باید در مورد انجام یا عدم انجان اقدام نظامی علیه ایران تصمیم بگیرند. " ایرانی‌ها با جدیت در حال طی کردن مسیر تسلط بر ساخت بمب هسته‌ای و تکنولوژی‌های مورد نیاز برای این کار هستند و این نیز روشن است که اگر ایران به بمب دست یابد، آمریکا و اسرائیل با خطری عظیم مواجه خواهند بود."

این مقام انگلیسی مدعی شده است که اگر تلاشهای سازمان متبوعش نبود ایران به جای سال 2014، تا سال 2008 بمب هسته‌ای خود را ساخته بود؛ این وظیفه MI6 بود که آن لحظه وحشتناک را به تاخیر بیندازد تا سیاسیون زمان کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشند.

از دید وی، برای هر نخست‌وزیری در اسرائیل یا هر رئیس‌جمهوری در آمریکا بسیار سخت خواهد بود که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را بپذیرد.

پیش از این مقامات ایرانی، انگلیس، آمریکا و اسرائیل را به تلاش‌های مخفیانه برای اختلال در برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده‌اند. در این مسیر چندین دانشمند ایرانی به شهادت رسانده شده‌اند و تاسیسات هسته‌ای ایران مورد حمله کرم اینترنتی استاکس‌نت قرار گرفت. هر چند که آمریکا و انگلیس اتهام دخالت در این موارد را تکذیب کرده بودند اما اسرائیلی‌ها در مقابل این اتهامات سیاست سکوت رسمی را در پیش گرفته‌اند.

مقام انگلیسی به حضار در جلسه گفته است که سازمان تحت امر تلاشهایی را برای اطمینان از اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران انجان داده است و از این که در ده سال گذشته در سمت‌های مختلف با یک نگرانی بین‌المللی! مبارزه کرده است، ابراز رضایت کرده است.

اظهارات ساورز در جلسه‌ای علنی صورت گرفته است. این در حالی است که وی قبلا در جلسه‌ای مخفیانه به کابینه انگلیس در این مورد گزارش داده بود. شدت محرمانگی آن جلسه تا حدی بود که حتی به وزرای دولت انگلیس اجازه داده نشد گوشی‌های موبایلشان را با خود به درون جلسه ببرند.


ظاهرا محتوای آن جلسه در مورد توانایی اقدام اسرائیل علیه تاسیسات اتمی کشورمان، بین وزرای انگلیسی تردید جدی ایجاد کرده است. در این جلسه به مقامات انگیسی انگلیس در مورد احتمال آسیب زدن جدی مسابقه تسلیخاتی در خاورمیانه به منافع انگلیس هشدار داده شده است.

پیش از این ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس مدعی شده بود که جنگ سرد ناشی از مسلح شدن ایران به بمب هسته‌ای بسیار وخیم‌تر از جنگ سرد بین امریکا و شوروی خواهد بود.

اظهارات این مقام غربی در حالی است که بارها قصد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تکذیب شده است.



جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: 20:35 ::  نويسنده : Hadi
ایران اسلامی دو برابر مرز فعلی ایالت و فدرال داشت و در این جنگ نیز دشمنان ایران تلاش کردند که تاریخ گذشته را در این کشور تکرار کنند. اگر شهدا نبودند 10 بحرین دیگری از ایران جدا می‌شد و به طور نمونه طی 200 سال گذشته با هر جنگی که در کشور اتفاق می‌افتاد بخشی از این مملکت از خاک ایران جدا می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجلس باید قدرت سوال کردن از دولت را داشته باشد.
    
 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  در مراسم یادواره 148 شهید بخش دودانگه شهرستان ساری اظهار داشت: شهدا فرزند مخلص خمینی بزرگ بودند که با حضور به موقع در میدان‌های نبرد از کشور ایران اسلامی به خوبی حراست کردند.

وی با اشاره به رشادت‌های جانبازان در جنگ تحمیلی تصریح کرد: رشادت‌های جانبازان پس از جنگ تحمیلی هنوز ادامه دارد و با وجود 20 سال گذشتن از جنگ تحمیلی همچنان این بزرگواران درگیر جنگ هستند.

* اگر شهدا نبودند 10 بحرین دیگر از ایران جدا می‌شد

رضایی به نقش ارزنده شهدا در جنگ تحمیلی اشاره کرد و بیان داشت: اگر شهدا نبودند 10 بحرین دیگری از ایران جدا می‌شد و به طور نمونه طی 200 سال گذشته با هر جنگی که در کشور اتفاق می‌افتاد بخشی از این مملکت از خاک ایران جدا می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به گستردگی کشورمان در گذشته بیان داشت: ایران اسلامی دو برابر مرز فعلی ایالت و فدرال داشت و در این جنگ نیز دشمنان ایران تلاش کردند که تاریخ گذشته را در این کشور تکرار کنند.

رضایی ادامه داد: ایران اسلامی با رشادت شهدا حفظ شد و ما وظیفه داریم شهدا را تکریم کنیم. وی تاکید کرد: مردم ایران تنها از بعد عاطفی، فرهنگی و معنوی مدیون شهدا نیستند بلکه اگر شهدا نبودند امنیت و آرامش فعلی نیز در کشور نبود.

* میزان پیشرفت اقتصادی ما به اندازه میزان پیروزی ما در جنگ تحمیلی نیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور داوطلبانه جوانان از اقشار مختلف در جبهه بیان داشت: جوانان دیروز ما در جنگ مشکلات زیادی را متحمل شدند و با تمام تلاش جنگ را به نفع جمهوری اسلامی ایران به اتمام رساندند.

وی با این سوال به صحبت‌های خود ادامه داد: چرا ما نمی‌توانیم بیکاری و گرانی را حل کنیم؟ چرا مشکلات اقتصادی و بحث تحریم‌ها خنثی نمی‌شود؟

فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ با اشاره به فعالیت‌های مجلس و دولت در رفع مشکلات اقتصادی مردم بیان داشت: میزان پیشرفت اقتصادی ما به اندازه میزان پیروزی ما در جنگ تحمیلی نیست.

وی با اشاره به سد نیمه کاره منطقه دودانگه بیان داشت: دلیلی ندارد که برای ساخت سد میلیارد‌ها تومان پول خرج می‌شود و بعد از دو سال اعلام می‌کنند که این سد آبدهی ندارد.

* ریشه بسیاری از مشکلات ارتباطی به تحریم‌های اقتصادی وابسته نیست

رضایی یادآور شد: باید ریشه مشکلات موجود در کشور بررسی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نبود صنایع تبدیلی در منطقه دودانگه ساری بیان داشت: بسیاری از محصولات کشاورزی این منطقه به خاطر نبود صنایع تبدیلی از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: ریشه بسیاری از مشکلات ارتباطی به تحریم‌های اقتصادی وابسته نیست.

رضایی به سوالات طرح شده بالا اینگونه پاسخ داد: اگر راه شهدا و رهبری را در جامعه ادامه دهیم نباید در کشور کوچک‌ترین مشکل اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: راه اطاعت از رهبری را شهدا در دوران جنگ به ما آموختند و این راه در دوران جنگ انتخاب شد و ما موفق شدیم جنگ را به خوبی پیش ببریم.

* برای رفع مشکل کشاورز باید بازار گندم و برنج اصلاح شود

رضایی تاکید کرد: اگر موفقیت دولت‌مردان در حل مشکلات موجود کم است به خاطر این است که از راه شهدا فاصله گرفتند.

وی ادامه داد: وقتی بداخلاقی‌های سیاسی وجود دارد و مردم در پیشبرد اقتصادی در حاشیه هستند مشکلات کشور حل و فصل نمی‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولتمردان می‌خواهند خودشان در فعالیت‌های اقتصادی حضور داشته باشند.

وی به موضوع افزایش قیمت گندم در کشور اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکل کشاورز باید بازار گندم و برنج اصلاح شود.

رضایی با اشاره به حضور جوانان و رزمندگان در جنگ تحمیلی بیان داشت: همانطور که در دوران جنگ به مردم اعتماد کردیم در حال حاضر نیز نیاز داریم که به مردم در اجرای فعالیت‌های اقتصادی اعتماد کنیم.

وی تاکید کرد: راه شهدا اعتماد به مردم بود و برای عبور از موانع فعلی نیاز به اطاعت از ولی فقیه و حرکت در چهارچوب قانون اساسی داریم.

* مجلس باید قدرت سوال کردن از دولت را داشته باشد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجلس باید قدرت سوال کردن از دولت در مسائل مختلف اقتصادی سیاسی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشور در حال حاضر در شرایط ویژه و حساسی قرار دارد، بیان داشت: دشمن یک بار دیگر تصمیم گرفت رویای رودررویی با نظام را شروع کند و و با جلوگیری از فروش نفت و کاهش درآمد‌های ارزی به مقابله با کشور ما برخواست.

رضایی ادامه داد: دشمن تلاش دارد با استفاده از علم و فناوری کشور ما را به زانو درآورد و این یک رویایی بیش برای دشمن نخواهد بود.

وی صحنه رویایی ایران با دشمنان را مثل تشک کشتی ترسیم کرد و بیان داشت: دولت به نمایندگی از ملت ایران در روی این تشک حاضر شد و دولت باید بداند که روی تشک کشتی در برابر دشمن قرار گرفت که این تشک وابسته به مردم است و البته کسی که به نمایندگی از مردم در روی این تشک قرار می‌گیرد خیلی مهم است و برای پیروزی در این نبرد نیاز به حمایت همه‌جانبه از مردم دارد.
 



ادامه مطلب ...


جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: 20:30 ::  نويسنده : Hadi

در برنامه تلويزيوني «پايش» كه به مناسبت سال حمايت از توليد ملي به راه افتاده است، مسئولان دولتي و بخش خصوصي يكديگر را به عنوان مقصر نابساماني چندماهه در بازار مواد لبني معرفي كردند تا بينندگان، در نهايت گاو‌ها را به عنوان مقصر اصلي قلمداد نمايند.

به گزارش افکارنیوز، مصیب محمدیان شمالی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با برنامه تلويزيوني «پايش»، علت نابساماني‌ها در بازار لبنيات را متوجه عدم ايفاي تشكل‌هاي بخش خصوصي به وظايفشان دانست.

وي با تاكيد بر اين كه گران شدن لبنيات، دلايل مختلفي چه در حوزه توليد و چه در حوزه عرضه دارد، گفت: «اساسا در حوزه توليد بين دولت و بخش خصوصي تكاليفي متصور است و من فكر مي‌كنم با توجه به شرايط خاص كشور كه مربوط به محدوديت‌هاي تحريم است، بخش خصوصي به وظايف خود عمل نكرده است.»

محمديان افزود: «اثرات تحريم‌ها قابل انكار نيست اما آنچه كه مسلم است بخش خصوصي و تشكل‌ها تكاليفي دارند كه بايد اجرا كنند. همان اندازه كه مسئولان دولتي نقش دارند، خود بخش خصوصي هم به فكر نبود و تدابير لازم را اتخاذ نكرده است.»

وي از پاسخ صريح به اين سوال كه آيا اين خبر درست است كه از اين پس همه واردكنندگان خوراك دام و طيور بايد از طريق شركت پشتيباني امور دام اقدام كنند، خودداري كرد و پاسخ نداد كه آيا قرار است انحصار واردات خوراك دام و طيور دوباره همچون دهه ۶۰ به اين شركت واگذار شود يا خير.

محمدرضا اسماعيلي مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي سراسري لبني ايران ديگر مهمان تلفني برنامه تلويزيوني پايش بود، با رد ادعاي دولتي‌ها كه علت گراني‌ها به اين اتحاديه بازمي‌گردد، گفت: آنچه كه براي اين صنعت مشكل ايجاد كرده، كمبود شير خام به علت كاهش توليد است. وي دليل كاهش توليد شيرخام را هم، افزايش قيمت نهاده‌ها و خوراك دام عنوان كرد كه صرفه صنعت دامداري را كاهش داده است.

وي گفت:‌در سال ۹۰، شير خام را از دامدار ۴۰۰ تومان مي‌خريديم كه امسال با ۱۰۰ درصد رشد به ۸۰۰ تومان افزايش يافته است و به همين سبب افزايش قيمت مواد لبني، اجتناب‌ناپذير است.

گفتني است قرار بود حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در برنامه پايش به سوالات و شبهات درباره علل نابساماني بازار لبني پاسخ دهد، اما وي تلفن خود را پاسخ نداد تا بدين ترتيب، مقصر گراني مواد لبني، «گاوها» معرفي شوند.
 



دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: 17:23 ::  نويسنده : Hadi

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام گفت: انفجار مین در نوار مرزی ایلام باز قربانی گرفت و جان یک نفر از هموطنان عزیزمان را گرفت.

مراد روشنی امروز در گفت‌وگو با فارس در ایلام اظهار داشت: دو تن از افراد مرکز مین‌زدایی در حین پاکسازی منطقه غرب رودخانه دویرج با مین ضد تانک برخورد کرده که یکی از آنان به شدت مجروح و دیگری نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی ادامه داد: آیت‌الله سلیمان دوست در حین پاکسازی میادین مین به جای مانده از دوران دفاع مقدس به مین ضد تانک برخورد کرده و بر اثر انفجار مین به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این مسئول اضافه کرد: شهید سلیمان دوست از نیروهای بازنشسته سپاه پاسداران بوده که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ نبرد حق علیه باطل منشاء ایثارگری‌های فراوانی بوده است.

روشنی تصریح کرد: افزون بر این دیگر همکار وی به نام اردلان احمدی نیز به شدت مجروح شده و در حال حاضر برای مداوا به مراکز درمانی اعزام شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام گفت: فردا سه‌شنبه نیز پیکر این شهید گلگون کفن در محل زادگاهش تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

بقایا و مواد منفجره به جا مانده از دوران دفاع مقدس بخش عمده‌‌ای از نوار مرزی بین دو کشور ایران اسلامی و عراق را در بر گرفته است.

بر این اساس رزمندگان دوران دفاع مقدس بر اساس تکلیف در قالب مراکز مین‌زدایی نسبت به پاکسازی این مناطق اقدام کرده که هر از چند گاهی تعدادی از آنان زخمی و یا به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند.
 



دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: 17:20 ::  نويسنده : Hadi
می‌گویند تاریخ را فاتحان می‌نویسند. حالا تاریخ به کنار، این روزها مسائل روز را نیز فاتحان می‌نویسند؛ فاتحان پست‌ها و مناصب و تریبون‌ها. از این دو مورخ و سندنویس، کدام یک دروغ به خورد خلق می‌دهند؟

دو مسئول که یکی موظف به خواندن و تدوین تاریخ است و دیگری نماینده مجلس و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، درباره موضوعی به اهمیت تغییر وزیر اطلاعات، کاملا مخالف یکدیگر سخن گفته‌اند. کدام یک و چرا دروغ می‌گویند؟به گزارش «تابناک»، آقای عباس سلیمی نمین که مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران است، در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه اظهار داشت: «شنیده شده آقای احمدی‌نژاد که نشان داده با حیدر مصلحی تعامل خوبی ندارد و یک بار هم در صدد برکناری او برآمده است، با آقای روح‌الله حسینیان درباره تصدی وزارت اطلاعات صحبت‌هایی کرده‌اند و متأسفانه، آقای حسینیان هم نظر مثبت برای پذیرش چنین پستی را به ایشان داده‌اند. وی درباره پشت پرده تغییر وزیر اطلاعات بر این باور است، افرادی خاص برنامه‌هایی مدنظر دارند که تعطیلی وزارت اطلاعات و در واقع سردرگمی در سایر وزارت‌خانه‌ها به نفع آنهاست».

این خبر که مطلوب عده‌ای مشخص است، به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد و ساعاتی بعد، روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به ادعای آقای سلیمی نمین گفت: «به صراحت اعلام می‌نمایم، نه آقای احمدی‌نژاد به اینجانب پیشنهاد وزارت اطلاعات را داده است و نه اینجانب پذیرفته‌ام و نه اصولا آقای احمدی‌نژاد با اینجانب مذاکره‌ای داشته است و نه در ماه‌های اخیر با ایشان ملاقاتی داشته‌ام؛ بنابراین، خبر مذکور را به شدت تکذیب می‌کنم و این شایعات را فتنه افراد فتنه گر می‌دانم».

این ادعا و تکذیب آن از چند جنبه جالب است:

نخست این که جایگاه وزارت اطلاعات، چنان اهمیتی دارد که تعیین تکلیف آن، هرگز به دعوای رسانه‌ای دو گروه و جناح سیاسی سپرده نخواهد شد. ظاهرا دوستان مورخ، این بخش تاریخ را خوب نخوانده‌اند یا آن که خود را به فراموشی زده‌اند.

دوم آن که این مورد نمونه‌ای دیگر از تمایل اهل سیاست و تاریخ در ایران برای پیشگویی آینده است. جالب این که اهل تاریخ و سیاست در ایران که به ندرت قادر به ارائه تئوری و نظر درباره گذشته تاریخی و وضعیت کنونی کشور هستند، به نحو عجیبی به غیب‌گویی آینده متمایل شده‌اند. این ویژگی را به خوبی می‌توان در نوشته‌های برخی اساتید علوم سیاسی هم دید که بنا به هر دلیلی، چیزی در مورد تحلیل اوضاع کنونی نمی‌گویند و در عوض یا مشغول تاریخ‌نگاری هستند و یا مشغول آینده‌بینی.

سوم، جایگاه دو طرف این ادعا و تکذیب، قدری نگران‌کننده است! آیا آقای سلیمی نمین در پژوهش‌های تاریخی خود نیز مانند همین اظهاراتشان بر پایه شنیده‌هایی که منبعش را نمی‌آورند، قضاوت می‌کنند؟ اگر این گونه است که وای به حال تاریخ و پژوهش‌های تاریخی! یا در صورتی که خبر سلیمی نمین درست باشد ، آیا آقای حسینیان همین گونه از اسناد انقلاب اسلامی محافظت می کند؟

این شنیده‌ها در مورد موضوع مهمی چون وزارت اطلاعات به این آسانی مبنای اظهارنظر می‌شود، ولی برخی هستند که به آن خرده بگیرند؛ اما آیا می‌توان تاریخ نوشته شده بر مبنای این شنیده‌ها را با آرامش و اطمینان خواند؟
 



دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: 17:19 ::  نويسنده : Hadi
در حالی که کمیته استیناف، تبانی در بازی گیتی‌پسند و پرسپولیس را محرز دانست و رأی به بازگرداندن جام قهرمانی گیتی پسند داد، باز هم این نماینده اصفهان بود که در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرد! تیمی که تبانی‌اش محرز اعلام می‌شود، چگونه اجازه شرکت در جام باشگاه‌های آسیا را دارد و به جای تنبیه، پاداش می‌گیرد؟! در ایتالیا وقتی تبانی تیم یونتوس محرز می‌شود، به سری سی سقوط می‌کند؛ جالب اینکه رأی در روز چهارم جولای ۲۰۰۶ اعلام شد.

تیم فوتسال گیتی پسند که تبانی‌اش در لیگ فوتسال ایران محرز شده بود، در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرد و قهرمان هم شد!

به گزارش «تابناک»، تیم گیتی‌پسند در حالی نماینده ایران در این دوره از مسابقات بود که با رأی کمیته استیناف، مبنی بر تبانی در هفته پایانی لیگ بر‌تر فوتسال ایران، قهرمانی از این تیم گرفته، ولی به این رقابت‌ها فرستاده شد؟

بنا بر این گزارش، علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف در پاسخ به این که چرا بر خلاف آرای صادره از سوی این کمیته، باز تیم گیتی پسند در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرد، گفت: پس از اعلام رأی کمیته استیناف، فدراسیون فوتبال مذاکراتی با کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت که تیم شهید منصوری را جایگزین تیم گیتی پسند کند که این مهم صورت نپذیرفت.

ظاهرا کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته بود، با توجه به اینکه قرعه‌کشی بازی‌ها انجام شده، امکان تغییر نماینده نیست و اگر قرار به خروج تیم گیتی پسند از بازی‌ها باشد، تیمی جایگزین نخواهد شد. همچنین فدراسیون فوتبال باید غرامت بدهد؛ افزون بر اینکه این کار می‌توانست بازتاب منفی برای فوتسال ایران در رسانه‌های گروهی خارجی داشته باشد!

آقای عزیز این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟ کدام بازتاب منفی، این حرف‌ها دیگر خریدار ندارد، اصلا یک سال قهرمان آسیا نشویم؛ مگر چه اتفاقی می‌افتد؟ شما ارزش‌ها را زیر سؤال می‌برید و به رأی خودتان هم احترام نمی‌گذارید، مسلم است که همین سهل‌انگاری‌ها موجب تشویق دلالان و زالو صفتان در فوتبال شده است که رقم‌های میلیاردی بیت‌المال به جیب آنان می‌رود و هر روز بر شمار آنان افزوده می‌شود؛ آن هم در شرایطی که افراد آبرومند با کمتریم حقوق به سختی زندگی می‌کنند.

سوم تیر ماه با رأی کمیته استیناف قهرمانی از تیم فوتسال گیتی پسند گرفته و در بخشی از این رأی آمد که تبانی دو تیم فوتسال گیتی پسند و پرسپولیس تهران به دلالت گزارش سه نفر کار‌شناس خبره، اظهار نظر بی‌شایبه مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران، اظهارنظر و گفت‌وگوی بازیکنان تیم فوتسال اخیر‌الذکر پیرامون زمین بازی و نحوه و نوع بازی برخی بازیکنان تیم فوتسال پرسپولیس به قطع و یقین، مسلم و مبرهن است.

در ادامه همچنین گفته شد، تخلف تبانی و مداخله بین تیم‌های ورزشی، حرکتی بسیار ناجوانمردانه بوده و دلیل موهن و قاطع به نبود لیاقت و شایستگی تیم فوتبال یا فوتسال مرتکب تخلف مزبور در دستیابی به نتایج حاصل از بازی قوام با تبانی است.

نهم تیر ماه تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان به منظور شرکت در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا رهسپار کویت شد.

یازدهم تیر ماه، گیتی پسند در نخستین بازی به مصاف تایسون نام ویتنام رفت و هشت بر صفر برنده شد.

سقوط یووه به سری «ب» در ظاهر شاید یک تخلف ساده مدیریتی بود!

در روز چهارم جولای ۲۰۰۶ روزی که ایتالیا باید در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ به مصاف آلمان می‌رفت، دادستان فدراسیون فوتبال ایتالیا، استفانو پالاتزی درخواست سقوط چهار تیم اصلی محکوم در رسوایی Match-Fixing کرد. پالاتزی درخواست سقوط یوونوتس به سری سی۱ (او در سخنانش در دادگاه، خواستار سقوط یوونتوس به پایین‌تر از سری ب شد) و برای فیورنتینا و لاتزیو درخواست سقوط حداقل به سری ب کرد. او همچنین درخواست امتیاز منفی برای همه تیم‌ها (شش امتیاز برای یووه، سه امتیاز برای میلان و پانزده امتیاز برای لاتزیو و فیورنتینا) داشت.

او همچنین خواستار بازپس‌گیری اسکودتوی ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ از یوونتوس شد. در پرونده رجینا در روز سیزدهم آگوست، دادستان خواستار سقوط رجینا به سری «ب» و پانزده امتیاز منفی برای این تیم شد. در روز هفدهم آگوست، مجازات رجینا تنها با پانزده امتیاز منفی اعلام و باشگاه مبلغ ۶۸۰۰۰ یورو جریمه مالی شد، در حالی که پاسکواله فاتی، رئیس باشگاه ۲۰۰۰۰ یورو جریمه و دو سال و نیم از هر گونه فعالیت فوتبالی محروم شد.

پیامدهای مجازات‌ها

یوونتوس که قرار بود با سی امتیاز منفی سری سی۱ را آغاز کند، پیش بینی بازگشت به سری «آ» پیش از فصل ۲۰۰۸ را نمی‌کرد؛ اما نتیجه نهایی اعتراضات و کم شدن جریمه یووه به بازی در سری «ب» و ۹ امتیاز منفی آن‌ها را امیدوار به بازگشت در فصل بعد سری «آ» کرد.
فیورنتینا هم که با پانزده امتیاز منفی فصل را آغاز کرده بود، پیش‌بینی می‌شد که نتوانند در سری «آ» باقی بمانند، ولی نتیجه خیره کننده‌ای گرفتند و با قرار گرفتن در رتبه ششم جدول به جام یوفا راه یافتند.

سقوط یوونتوس به سری «ب» پیامدهای بدی برای این تیم داشت و بزرگان این تیم مانند فابیو کاناوارو، پاتریک ویرا، زلاتان ابراهیموویچ، جیانلوکا زامبروتا و لیلیان تورام راهی غول‌های ایتالیایی و اسپانیایی شدند.

فرانکو کارارو رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در تاریخ هشتم می‌، همه مدیران یوونتوس در تاریخ یازدهم می‌، لوچیانو موجی در تاریخ چهاردهم می ‌از پست‌های خود استعفا دادند و در نوزدهم می‌، بهای سهام یوونتوس نسبت به تاریخ نهم می‌ به نصف کاهش یافت.

تبانی در همه جا ننگ است. برای جامعه و فرد ننگ مشکل ساز است، مسائل فوتبال و فوتسال باید به درستی ریشه‌یابی شود، وگرنه همچنان مافیای فوتبال عرض اندام می‌کند. راستی چرا شمسایی در کویت بازی نکرد؟!
 



دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: 17:18 ::  نويسنده : Hadi
عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش به «تابناک» گفت: وزیر ورزش در فراکسیون توضیحات قابل قبولی را ارائه دادند که فعلا اعضای هیأت رئیسه فراکسیون قانع شده و به گفته‌های وزیر اعتماد کردند؛ اما استیضاح به قوت خود باقی است.

سید جلال یحیی زاده، عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس درباره تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای مقابله با تحریم‌ها با بیان اینکه سخنان مقدماتی برای این کار انجام شده است، گفت: این کار می‌تواند کار بسیار پسندیده‌ای باشد؛ البته اگر مقدار بیشتری از تعامل، تفاهم، همدلی و هماهنگی و همگرایی و هم‌افزایی.

 

به گزارش «تابناک»، یحیی‌زاده درباره حضور عباسی، وزیر ورزش در فراکسیون ورزش مجلس گفت: وی در فراکسیون توضیحات قابل قبولی دادند که فعلا اعضای هیأت رئیسه فراکسیون قانع شده و به گفته‌های وزیر اعتماد کردند و بیشتر نفرات این مجمع پذیرفتند. فعلا با این سخنان آقای وزیر، برای حضور در المپیک مشکلی نیست و چیزی ما را تهدید نمی‌کند.

وی درباره استیضاح وزیر ورزش و جوانان گفت: موضوع استیضاح، بحث دیگری است و صرفا مربوط به اعضای فراکسیون نمی‌شود، چون امضاکنندگان، بیشتر از نمایندگانی غیر از اعضای فراکسیون هستند که شمارشان بیش از ۴۵ نفر است و در آینده می‌تواند بیشتر از این میزان هم باشد.

بنا بر این گزارش، عضو هیأت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس افزود:‌‌ هم‌اکنون برای اجرایی کردن استیضاح، زمان مناسبی نیست، چون فعلا مجلس تا دو هفته تعطیل خواهد بود و پس از آن هم در آستانه آغاز المپیک هستیم؛ بنابراین، در چنین شرایطی، خرد جمعی معمولا تمایلی به استیضاح نخواهد داشت و زمان برای ریسک انجام این کار را نداریم، مگر اینکه تا آن هنگام، ابطال سخنان آقای وزیر اثبات شود؛ یعنی خلاف گفته‌های ایشان معلوم و مشخص شود که تعلیق‌ها حتی برای چند نفر از کسانی که سهمیه بازی‌های المپیک را به دست آورده‌اند، به قوت خود باقی است.

یحیی‌زاده عمده دلیل استیضاح وزیر را بحث تغییر ناگهانی رؤسای پنج فدراسیون عنوان کرد و افزود: این مسأله تنها مختص موضوع تعلیق نیست و نزدیک بیست مورد دیگر نیز مطرح است.

وی گفت: ورزش ما در پکن نتیجه‌ای نگرفت و با اینکه ما در کشتی، تاکنون بیشترین مدال‌ها را داشته‌ایم، با وجود توزیع چهار مدال برای هر وزن، کمترین مدال را به دست آوردیم.

او همچنین ابراز امیدواری کرد، در المپیک پیش روی، اردوی تیم ملی کشتی کشورمان، بتواند دست‌کم پنج مدال به دست آورد.

سید جلال یحیی‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ما، مبنی بر این که شمار افراد کاروان شرکت کننده در بازی‌ها چند نفر خواهد بود، گفت: خدا می‌داند و یادآور شد: معمولا پیش از این، افراد بسیاری با عناوین گوناگون شرکت می‌کردند؛ از همکاران ما تا خیلی‌های دیگر.

المپیک برای این پنجاه و چهار قهرمان، به معنای چندین سال محرومیت و رنج و عذاب و تمرین سخت است، ولی برای یک عده خواص چند برابری به معنای جای خوبی هست، برای تفریح و خوش‌گذرانی و سفر مجانی با امکانات دولتی؛ اما مجلس در این مسائل هم با قاطعیت وارد خواهد شد.
 



دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: 17:12 ::  نويسنده : Hadi
در حالی که موضوع گرانی و عوامل آن به بحث مشترک سران سه قوه هم کشیده شده، چهار تیتر از هشت تیتر صفحه نخست روزنامه کیهان به معضل بحران اقتصادی در غرب می‌پردازد!

در حالی که موضوع گرانی و عوامل آن به بحث مشترک سران سه قوه هم کشیده شده، چهار تیتر از هشت تیتر صفحه نخست روزنامه کیهان به معضل بحران اقتصادی در غرب می‌پردازد؛ اما با این حال، موضوع نشست سران سه قوه درباره گرانی به موضوع سرمقاله امروز این روزنامه به قلم حسین شریعتمداری تبدیل شده است.

شریعتمداری در «مانور موش‌ها» به یکی از ترفندهای دشمن با نام «آدرس غلط» در جنگ‌های نرم و سرد اشاره می‌کند و می‌گوید: نسبت دادن گرانی‌ها و اوضاع اقتصادی کنونی به تحریم‌ها و اثرات اقتصادی آن، یکی از ترفندهای دشمن در دادن آدرس غلط به ماست، چرا که «در این باره گفتنی است که تحریم‌های اقتصادی اگر چه در پیدایش پدیده گرانی بی‌تأثیر نیستند، اما نقش و ضریب اثر آن‌ها در حد و اندازه‌ای نیست که گرانی لگام گسیخته و «جهشی» بسیاری از کالا و خدمات ضروری و مورد نیاز مردم را در پی داشته باشد. مخصوصا اینکه در برخی از موارد، قبل از عملیاتی شدن فلان تحریم اقتصادی، شاهد افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی شماری از کالا و خدمات مورد نیاز مردم بوده و هستیم که پیش از این به آن پرداخته‌ایم و در این نوشته، نکته دیگری را دنبال می‌کنیم و آن، چرایی ارائه این آدرس غلط است».

وی دو گروه در ایران را به دامن زدن به این موضوع متهم می‌کند: «مأموریت بخش اول از جریان مرموز یاد شده، یعنی ضدانقلابیون تابلودار و ستون پنجم پنهان یا شناخته شده‌ ـ ولی بعضا به حال خود‌‌ رها شده ـ دشمن، معرفی تحریم‌ها به عنوان علت اصلی گرانی‌هاست. شواهد موجود حکایت از آن دارند که مأموریت این بخش در همین نقطه به پایان می‌رسد، چرا که اگر در این مأموریت موفق شوند ـ که می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم نمی‌شوند ـ به آمریکا و متحدانش برای رهایی هر چند نسبی از رسوایی ناشی از بی‌اثر بودن تحریم‌ها کمک کرده‌اند! اما بخش دوم، یعنی طیف اصلی این جریان مرموز که متأسفانه در برخی از مراکز تصمیم ساز و سیاست‌پرداز نفوذ کرده‌اند، در نقطه مشترک مورد اشاره متوقف نمی‌شوند.

این طیف ـ به گواهی شماری از شواهد و قرائن موجود‌ ـ در پی آن است که با سخت شدن معیشت مردم، راه کار مؤثر برای برون رفت از آن را، مذاکره و رابطه با آمریکا معرفی کند! چرا؟! به یقین همه دست‌اندرکاران اصلی طیف یاد شده دشمن نظام و اسلام و انقلاب نیستند، بلکه برداشت غلطی از مذاکره و رابطه با آمریکا دارند و از آنجا که نشان داده‌اند افرادی کم‌دان، ولی در‌‌ همان حال، بلندپرواز و خودبزرگ بین هستند، از یک سو مذاکره و رابطه با آمریکا را به خیال خام و توهم‌پرداز خود، راهکار تلقی می‌کنند و از سوی دیگر، به علت روحیه خودبین و شهرت طلب خویش، اصرار دارند که این ـ به زعم آنها ـ رخداد استثنایی! به نام آن‌ها ثبت شود!».

 



ادامه مطلب ...


شنبه 17 تير 1391برچسب:, :: 11:46 ::  نويسنده : Hadi
بازتاب سخنان وزیر اطلاعات ایران درباره ترور دانشمندان هسته‌ای، ادامه ماجرای گروهک منافقین در آمریکا، رسیدن پایگاه شناور آمریکایی به خلیج فارس، بیانیه سفارت ایران در لبنان درباره دیپلمات های ربوده شده و خروج شرکت ایتالیایی از بخش انرژی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب سخنان وزیر اطلاعات ایران درباره ترور دانشمندان هسته‌ای، ادامه ماجرای گروهک منافقین در آمریکا، رسیدن پایگاه شناور آمریکایی به خلیج فارس، بیانیه سفارت ایران در لبنان درباره دیپلمات های ربوده شده و خروج شرکت ایتالیایی از بخش انرژی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


 
 یکی از اخباری که در 24 ساعت گذشته، بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات جهان داشته، توضیحات وزیر اطلاعات کشور درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است. روز گذشته،  حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، اعلام کرد سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه و آلمان نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای، با سازمان «سیا» همکاری داشته‌اند. این خبر به ویژه در میان رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی بازتاب گسترده‌ای داشته است؛ «یدیعوت آحارانوت» به این موضوع که ایران رژیم صهیونیستی را نیز در این زمینه مسئول می‌داند و همچنین به نام دانشمندان هسته‌ای ترور شده در ایران اشاره کرده است.

 
در میان رسانه‌های منطقه نیز روزنامه «تودی زمان» ترکیه، صبح امروز این خبر را منتشر کرده است؛ اما این روزنامه ترک با شیطنتی قابل تأمل ـ که این روزها زیاد از این روزنامه سر می‌زند ـ آقای مصلحی را «رئیس جاسوسی ایران» نام نهاده است! 

 

 
اما در آمریکا، بحث وضعیت گروهک منافقین که در هفته‌های گذشته به شدت در میان رسانه‌های غربی پر و بال داده شده، وارد فاز جدیدی شده است.

به نوشته «واشنگتن پست»، مقامات آمریکایی در حال فشار وارد کردن بر اعضای این گروهک در عراق هستند تا کمپ اشرف را ترک کرده و به مکان جدیدی که برای آنان در نظر گرفته شده منتقل شوند. 

 
با این حال، به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی این بار با جدیت بیشتری از این گروهک خواسته‌اند تا در ضرب‌الاجل تعیین شده، یعنی بیستم ژوئیه کمپ اشرف را تخلیه کنند؛ اما از سوی دیگر، به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، در صورت انجام این کار، امکان بازنگری آمریکا در موضوع بیرون کردن نام این گروهک از لیست گروه های تروریستی وجود دارد.

 
در خبری از بحرین، روزنامه «گالف دیلی نیوز» این کشور از پهلو گرفتن «پایگاه شناور» آمریکا در ساحل بحرین خبر داده است. پیش از این، روزنامه «نیویورک تایمز» از اقدام آمریکا در افزایش نیروهایش در خلیج فارس، به منظور مقابله با بسته شدن احتمالی تنگه هرمز خبر داده بود. اکنون، به نوشته گالف دیلی نیوز، پایگاه شناور تدارکاتی آمریکا که اول ژوئن از ویرجینیا حرکت کرده بود، روز پنجشنبه به ساحل بحرین رسیده است.

 

 
روزنامه «دیلی استار» لبنان، بیانیه سفارت ایران درباره چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در این کشور را منتشر کرده است. سفارت ایران در بیروت، روز گذشته نسبت به بی‌توجهی بین‌المللی به موضوع چهار دیپلمات ایرانی که سی سال پیش در لبنان ربوده شده‌اند، اعتراض و این امر را محکوم کرده است. در این بیانیه اشاره شده که ایران از سازمان ملل درخواست تحقیق و تفحص در این باره را داشته، ولی این درخواست نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

 

 
اما موضوع بسته شدن حساب‌های بانکی ایرانیان در یکی از بزرگترین بانک‌های کانادا، همچنان سرخط اخبار مطبوعات این کشور را از آن خود کرده است. امروز، روزنامه «ونکوور سان» ضمن بررسی این موضوع، به تأثیر این اقدام «تی.دی.بانک» بر وضعیت زندگی کانادایی‌های ایرانی تبار پرداخته است. به نوشته این روزنامه، نگرانی این افراد بیشتر از آنجاست که این بانک اعلام کرده، این تصمیم را مستقل نگرفته و قوانین دولت کانادا موجب آن بوده است. به این ترتیب، احتمال اینکه دیگر بانک‌های کانادا نیز چنین کاری را انجام دهند، هست.
 

 
در پایان، در خبر دیگری مرتبط با موضوع تحریم‌ها، ایالات متحده اعلام کرده از اقدام یک شرکت ایتالیایی در خروج از بخش انرژی ایران و لغو روابطش با این کشور استقبال می‌کند. به نوشته «رویترز»، شرکت «ادیسون اینترنشنال» ایتالیا، پیش از این اعلام کرده بود، فعالیت‌های خود در بخش انرژی ایران را متوقف کرده و یک قرارداد چند میلیون دلاری که به منظور اکتشاف میدان گازی «دیر» با ایران به امضا رسانده بود، فسخ می‌کند. این تصمیم به دنبال اعمال دور جدید تحریم‌های غرب بر بخش انرژی ایران گرفته شده است.


شنبه 17 تير 1391برچسب:, :: 11:44 ::  نويسنده : Hadi
هنگامی که این دیپلمات ایرانی در یکی از خیابان‌های فرانکفورت در حال گذر بوده، بناگاه زنی سیاهپوست به او نزدیک شده و شروع به داد و فریاد می‌کند و پلیس مخفی آلمان، بلافاصله وارد ماجرا شده و دیپلمات ایرانی را روی زمین خوابانده، سر وی را روی زانو گذاشته و با مشت به سر و صورت او می‌کوبد.

در روزهای اخیر که ایرانیان در تعطیلات آخر هفته بودند، رسانه‌های غربی از دستگیری یکی از دیپلمات‌های ایرانی در آلمان به جرم تلاش برای تجاوز (!) خبر دادند و جنجال رسانه‌ای بی‌‌اندازه‌ای را در این رابطه به راه انداختند.

رسانه‌های آلمانی، از تلاش این دیپلمات ایرانی برای تجاوز به یک دختر بچه خبر دادند، بدون اینکه از جزییات این اتهام و مدارک و مستندات خود سخن بگویند.

اما یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: هنگامی که این دیپلمات ایرانی در یکی از خیابان‌های فرانکفورت در حال گذر بوده است، بناگاه زنی سیاهپوست به او نزدیک شده و شروع به داد و فریاد می‌کند و پلیس مخفی آلمان ـ که با لباس شخصی، گویا از قبل و با هماهنگی در آنجا بوده است ـ بلافاصله وارد ماجرا شده و دیپلمات ایرانی را روی زمین خوابانده، سر وی را روی زانو گذاشته و با مشت به سر و صورت او می‌کوبد.

بنا بر این گزارش، فریاد‌های دیپلمات ایرانی هم به جایی نمی‌رسد و به رغم آگاهی پلیس مخفی آلمان از مصونیت دیپلماتیک نامبرده، وی را دستبند زده و بدون هیچ دلیلی و به صرف گفتن این جمله زن سیاهپوست که یکی مثل این دیپلمات زمانی قصد تجاوز به دختر وی را داشته است، وی را بازداشت می‌کند.

اما پشت پرده این ماجرا چیست؟

اینکه در زمان تردد یک دیپلمات خارجی، زنی سیاهپوست به وی نزدیک شده و با داد و فریاد، پلیس مخفی و البته مطلع آلمان را به جان دیپلمات ایرانی بیندازد، خود حکایت از سناریویی ماهرانه دارد.


 


 


 

حضور ساهپوستان در اجلاس گروهک منافقین خلق
 


در ماه‌های اخیر که فشار‌ها بر ایران افزایش یافته است، سازمان منافقین خلق که از عراق هم بیرون رانده شده‌اند، با استخدام سیاهپوستانی که عموما وضعیت مالی مناسبی ندارند، در قبال پرداخت‌هایی، آنان را به اجلاس خود دعوت کرده و از آنان استفاده سوء می‌کنند. حضور گسترده سیاهپوستان در نشست سران منافقین خلق، خود گویای این واقعیت است.

از سوی دیگر، منافقین با بهره از این سیاهپوستان و البته افرادی با ملیت‌های گوناگون، قصد بدنام کردن دیپلمات‌های کشور را بر عهده گرفته‌اند. این سناریو به صورت خارق‌العاده حیرت‌آوری با پوشش رسانه‌ای از سوی رسانه‌های غربی و در این مورد خاص با پوشش گسترده از سوی رسانه‌های آلمانی روبه‌رو بوده است.


 




 

به گونه‌ای که این ماجرا پیش از آنکه از لحاظ حقوقی و سیاسی مورد بررسی قرار گیرد، سر تیتر رسانه‌های آلمانی قرار گرفته است. در همین زمینه، خبرگزاری دویچه وله، این خبر را با آب و تاب بیان کرده و تصاویر آرشیوی تجمع مردم آلمان در مقابل کنسولگری ایران در فرانکفورت را برای جنجالی کردن خبر به آن افزوده است.

در این رابطه وزارت خارجه ایران، به دلیل توهین به دیپلمات ایرانی و قرار گرفتن آلمان در مسیری ضد ایرانی، سفیر این کشور در ایران را فراخوانده است، ولی گویا این کار هر چند ضروری و لازم بوده، اما کافی نیست و افکار عمومی و جامعه رسانه‌ای ایران، خواهان معذرت خواهی رسمی دولت آلمان هستند.

 



شنبه 17 تير 1391برچسب:, :: 11:42 ::  نويسنده : Hadi
گویا قرار شده اختلاف بین شورای شهر و فرمانداری بر سر افزایش کرایه‌های تاکسی به هیات حل اختلاف کشیده شده و البته بالاجبار پای چند نماینده مجلس هم به ماجرا باز شود؛ آیا همین‌که در این همه گرانی قرار است بر سر یکیشان مباحثه رخ دهد جای خوشحالی ندارد؟!

داخل تاکسی، محل کار، ‌مسجد و خلاصه هر جا که می‌روی صحبت از گرانی‌است تا جایی که نگران می‌شویم نکند اکثریت به بیماری و استرس مبتلا شده باشند؟ نکند این موج گرانی‌ها قبل از حاد‌تر شدن به واسطه سکته جان عده‌ای را برباید؟!

به گزارش «تابناک»، ماجرای شورای شهر و فرمانداری تهران بر سر کرایه‌ها بالاخره توانست گوشه لباس مجلسی‌ها را هم بگیرد تا حمیدرضا ارشاد منش، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور بگوید: مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی پس از اعلام مخالفت فرمانداری تهران برای بررسی و اتخاذ تصمیم به هیات حل به اختلاف ارسال شده است. ما منتظر معرفی دو نماینده از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم که در اولین جلسه با بررسی دقیق موضوع افزایش کرایه‌های تاکسی، تصمیم لازم را در این رابطه اتخاذ کنیم.

این در حالی است که مهدی‌چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با رد نظر معاون عمرانی وزیر کشور، موضوعی را که با ساده انگاری موضوعی که چند ماه محل مناقشه دو طرف بوده، می‌گوید: قبل از تشکیل جلسه هیات حل اختلاف موضوع افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی حل می‌شود.

بدین ترتیب قرار است گرانی‌های آغاز شده در بخش حمل و نقل که از نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی آغاز شده بود اواخر چهارمین ماه سال تازه تعیین تکلیف شده و اگر با مصوبه‌ای مواجه شد، دو سومِ دیگر سال محل مناقشه بین طرفین باز باشد تا جایی که حتی بین رفتن موضوع به شورا و نرفتن آن هم اختلاف وجود دارد!

رسیدگی به موضوعات اینچنینی از این رو برایمان در خور توجه است که با اندکی دقت به نرخ اقلام مختلف مصرفی مردم در یک سال گذشته در خواهیم یافت که تقریبا هیچ نرخی بدون تغییر نمانده و البته اغلب کالا‌ها با قیمتی حدود دو برابر به نسبت مدت مشابه سال پیش عرضه می‌شوند تا جایی که نرخ مرغ در فاصله چند هفته به ماه رمضان، موفق به شکستن رکورد جهانی شده و سایر اقلام ضروری هم وضع چندان بهتری ندارند.

 


 


اکنون کافی است به واکنش‌های موثر مسئولان به گرانی‌های رخ داده دقت کنید تا دستتان بیاید که ارجاع گرانی کرایه تاکسی به هیات حل اختلاف چه کیمیایی است! جایی که نه دولتمردان سعی کرده‌اند با مدیریت بازار و البته افزایش نظارت مانع از رخ دادن گرانی‌های کاذب شوند (می‌گوییم گرانیِ کاذب چون ممکن است بخشی از گرانی‌ها اجتناب ناپذیر باشد؛ هرچند که هیچ مسئولی این موضوع را به‌زبان نیاورده!) و نه مجلسیان جایگاهی برای دخالت رسمی خود قائل شده‌اند تا مثلا بگویند که چرا باید علی رغم فشارهای شدید، نرخ نان هدفمند‌تر شود؟

افزایش قیمت‌ها در برخی اقلام هفتگی و حتی روزانه شده اما نه مسئولی اعتراض می‌کند و نه پای حل اختلافی به ماجرا باز می‌شود تا به عنوان مثال نرخ یک بطری آب معدنی در دو خیابان یکسان نباشد اما تنها اعتراضی که شنیده می‌شود به ماجرای صد میلیون تومان مبلغ رهن منزل نمایندگان بر می‌گردد که عده‌ای از وکلای مجلس به آن اعتراض کرده‌اند!

اینجاست که فارغ از اینکه چرا رانندگان تاکسی کرایه بیشتری می‌گیرند، چرا مطالبه پول بیشتر از طرف فروشنده محترم به بهانه افزایش قیمت برایمان سوال نمی‌شود، چرا احتساب نرخ ساندویچ برای یک ماه نهار و شام یک کارگر از حقوق مصوبِ قانون کار کم ندارد، چرا نمایندگان مردم در شورای شهر و دولتمردان در وزارت کشور بر سر کرایه تاکسی بحث می‌کنند، چرا هیچ بحثی برای گرانی نرخ شیر، گوشت، مرغ و... رخ نمی‌دهد و هزاران پرسش بی‌پاسخ دیگر، هنوز هم ورود مجلس به موضوع بررسی یک گرانی برایمان جای خوشحالی دارد به شرطی که نمایندگانی به هیات حل اختلاف بروند که مشکل مسکن نداشته و به مبلغ صد میلیون تومان رهن خانه معترض نباشند!
 



جمعه 16 تير 1391برچسب:, :: 20:24 ::  نويسنده : Hadi
يكي از روش‌هاي بودجه‌بندي به ويژه در كشورهاي توسعه‌يافته، روش بودجه‌بندي بر مبناي صفر است. این روش، به دلایلی که همه می دانند در ایران اجرا نشده است. اما شما می توانید زندگی تان را بر مبنای بودجه صفر ببندید. اگر نتوانستید از دولت هم انتظاری نداشته باشید!

يكي از روش‌هاي بودجه‌بندي به ويژه در كشورهاي توسعه‌يافته، روش بودجه‌بندي بر مبناي صفر است. اساس اين روش مبتني بر نوسازي و تحول است بدين صورت كه فعاليت‌هاي بي‌ثمر سال گذشته كنار گذاشته مي‌شود.

به گزارش «تابناک» ، در اين روش براي تنظيم بودجه‌ي سال آينده، بررسي مي‌كنند كه چه برنامه‌هايي ناموفق بوده است و در اولين گام بودجه‌ي اين قبيل برنامه‌ها را صفر مي‌كنند و به تعبير واضح‌تر آنها را حذف مي‌كنند. لازمه‌ي اجراي چنين روشي دو شرط اساسي است: يكي اين كه از برنامه‌هاي قبلي‌تان ارزيابي درستي داشته باشيد كه كدام موفق و مفيد بوده‌ است و كدام خير. دوم اين كه شهامت و قاطعيت لازم براي حذف آن برنامه‌هاي ناموفق را داشته باشيد، چون براي حذف بايد با ذينفعان قبلي بجنگيد و جلوي برخي اسراف‌ها را بگيريد.

چنين روشي تا به حال در نظام بودجه‌بندي دستگاه‌هاي دولتي ايران اجرا نشده است، چرا كه نه ارزيابي صحيحي از برنامه‌هاي اجرا شده ارائه شده است و نظارت ذي‌حساب‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي و ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور بر عمليات بودجه، عمدتاً نظارت كمّي است نه كيفي و از سوي ديگر كسي شهامت قطع بودجه‌ي برخي برنامه‌هاي بي‌فايده‌ يا دستگاه‌هاي بي‌بازده را نداشته است و ضمناً اجراي اين روش متضمن در اختيار داشتن نيروهاي خبره در امر برنامه‌ريزي، تصويب، اجرا و نظارت بر بودجه است كه در حال حاضر چنين ظرفيتي به ميزان لازم در دستگاه‌هاي مرتبط با بودجه اعم از دولت، مجلس و قوه‌ي قضائيه وجود ندارد و به حرف همين معدود كارشناس موجود هم كسي گوش نمي‌كند.

بودجه‌بندي بر مبناي صفر موضوع جالبي است تا بر اساس آن ايده‌ي «زندگي بر مبناي صفر»  مطرح شود. در «زندگي بر مبناي صفر» هر سال براي يكي دو روز خودمان را از شر‌ّ روزمرگي‌هاي زندگي خلاص كنيم و لختي از اين چرخ و فلك زندگي پياده شويم و بينديشيم به كجا مي‌رويم؟

يكي يكي برنامه‌هاي زندگي‌مان را ارزيابي كنيم كه كدام مفيد است و كدام مضرّ؟ كدام يك به درد مي‌خورد و آخر و عاقبت دارد و كدام نه آخر دارد و نه عاقبت؟ رفاقت‌مان را با كدام دوست و رفيق و همكار ادامه دهيم و پرونده‌ي كدام دوستي‌ها را ببنديم؟ تماشاي كدام فيلم و سريال را ادامه دهيم و كدام را قطع كنيم و كدام را به برنامه‌هايمان بيفزاييم؟ و به تعبير بهتر بودجه (زمان و توان) كدام برنامه را صفر كنيم و براي كدام برنامه‌ها بودجه (زمان و توان) بيشتري بگذاريم. این کار بر خلاف بودجه های دولتی در ایران شدنی است . اگر نتوانستید از دولت هم انتظاری نداشته باشید.
 



جمعه 16 تير 1391برچسب:, :: 20:22 ::  نويسنده : Hadi
سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به خاورميانه به خصوص سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين ابعاد مختلفي داشت ، شبکه تلويزيون پنجم فرانسه اخیرا در گزارشي ، جزئیات جدیدی را در این باره منتشر کرده است .

سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به خاورميانه به خصوص سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين ابعاد مختلفي داشت که شايد مهمترين وجه آن مساله سوريه بود.

به گزارش «تابناک» پوتين در سرزمين‌هاي اشغالي هر چند قول‌هايي به طرف اسرائيلي براي ادامه همکاري‌هاي اقتصادي و نظامي داد و به گفته برخي منابع تحت فشار مقامات رژيم صهيونيستي فروش موشک‌هاي ضدهوايي پيشرفته اس300 به سوريه را متوقف کرد، اما در برابر ديگر درخواست‌هاي سران تل‌آويو براي عدم حمايت از اسد ايستاد و درخواست‌هاي نتانياهو را به صورت کامل رد کرد.

شبکه تلويزيون پنجم فرانسه در گزارشي که در اين مورد منتشر کرد به موضع مستحکم پوتين در برابر درخواست‌هاي طرف اسرائيلي اشاره مي‌کند و مي‌گويد روسيه به هيچ عنوان از مواضع خود در برابر متحد راهبردي‌اش دست نخواهد کشيد.

ايل کالوي خبرنگار اين شبکه در فلسطين اشغالي به نقل از ايگال پالمور سخنگوي وزارت خارجه اسرائيل اين موضوع را بدين گونه نقل مي‌کند: « پوتين از منافع روسيه در سوريه سخن گفت و اينکه روسيه نمي‌تواند از اين منافع دست بکشد. ما حمايت شخصي از بشار اسد به عنوان يک فرد نمي‌کنيم، اما روسيه از رژيم کنوني حاکم در سوريه حمايت مي‌کند و هيچ فردي وجود ندارد که بتوان به وي براي حفظ رژيم کنوني سوريه و غلبه بر ناآرامي‌ها اعتماد کرد و در شرايط کنوني اين تنها بشار اسد است که واجد چنين شرايطي است و ما از تمام برگه‌هاي خود براي حمايت از وي استفاده مي‌کنيم.»

بر اساس اين گزارش پوتين در ادامه تاکيد مي‌کند که روسيه مانند ترکيه نيست که مي‌خواهد جاي ايران را در سوريه بگيرد، هر چند آنها (ترک‌ها) اين توان را ندارند که وارد يک ماجراجويي نظامي عليه سوريه شوند.

به گفته منابع آگاه همين موضع روسيه است که کشورهاي غربي و عربي مداخله‌گر در سوريه را از درخواست براي سرنگوني رژيم سوريه، به برکناري بشار اسد تقليل داده است، چرا که آنها خواسته‌اند با اين حربه دستکم رضايت روسيه را جلب کرده و به اين کشور بقبولانند که منافع مسکو در سوريه با بقاي نظام حفظ خواهد شد.

اما پوتين با پاسخ‌هاي خود به مقامات اسرائيلي بر حمايت از اسد تاکيد کرده و وي را عامل و نقطه ثقل باقي ماندن رژيم در سوريه و در نتيجه منافع روسيه مي‌داند. البته روس‌ها پيش از اين از حمايت همه جانبه ايران از اسد نيز مطمئن شده بودند و در مشورت‌هايي که با طرف سوري داشتند طرح کشورهاي عربي براي اجراي مدل يمن را با بشار اسد در ميان مي‌گذارند که پاسخ محکم و تندي را دريافت مي‌کنند که نه طرح يمن و نه هيچ طرح ديگري در سوريه قابل اجرا نيست و هيچ کس در جهان نمي‌تواند ما را مجبور کند کاري که آنها مي‌خواهند، انجام دهيم.

منابع آگاه به «تابناک» گفته‌اند که حتي اگر مسکو بخواهد که اسد کنار رود، آنان کسي را ندارند که جايگزين وي کنند ، به همین خاطر همچنان بر روی گزینه ابقای اسد اصرار دارند.



جمعه 16 تير 1391برچسب:, :: 20:19 ::  نويسنده : Hadi

یونایتد پرس اینترنشنال انواعی از مین را نام برده که نیروهای ایرانی به آن مسلح‌اند و ضمن داشتن قدرت تخریبی زیاد، به راحتی قابل ردیابی نیستند.
 
یونایتد پرس اینترنشنال نوشت: در شرایطی که تنش‌ها در خلیج فارس بالا گرفته و سپاه پاسداران در حال برگزاری مانور موشکی است، قانون‌گذاران ایرانی در حال تصویب طرح بستن تنگه استراتژیک هرمز است. اما ایران دارای طیف دیگری از تسلیحات است که می‌توانند در بستن تنگه هرمز موثر باشند.

یکی از این سلاح‌ها، یک نوع مین چینی به نام "ای ام 52" است که نوعی مین راکتی است. این مین قدرت شناخت صدای کشتی‌ها را دارد و با قدرت مغناطیسی قادر به شلیک کلاهک است.

همچنین یک نوع مین دریایی روسی به نام "ام دی ام 6" است، غیر قابل رهگیری است و می تواند به اعداف متعدد حمله کند. مین مزبور در کف دریا قرار می‌گیرد و وقتی سنسورهای آن متوجه کشتی شدند، کلاهک‌های شبیه به اژدر آن پرتاب می‌شوند.

هر دو نوع این مین‌ها به‌وسیله سه زیردریایی روسی ایران قابل کارگذاری هستند.

ایالات متحده اخیرا 4 کشتی مین‌روب جدید وارد خلیج فارس کرده است اما به نظر می‌رسد بر طبق این گزارش، مین‌های مورد استفاده ایران به راحتی قابل رهگیری نباشند.

روز گذشته نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که ایالات متحده با افزایش نیروها در خلیج فارس می‌خواهد در عین جدی نشان‌ دادن خود در برابر ایران، از هرگونه بحران و درگیری در خاورمیانه بپرهیزد.

یونایتد پرس بر این باور است که ایران در حدود سه هزار مین دریایی در اختیار دارد اما برخی تخمین‌ها تعداد مین‌های دریایی ایران را تا پنج‌هزار پیش‌بینی کرده‌اند.
 



پنج شنبه 15 تير 1391برچسب:, :: 10:57 ::  نويسنده : Hadi
ادامه بازتاب های رزمایش پیامبر اعظم- 7، افزایش فشارهای آمریکا بر مبادلات فناوری با ایران، احتمال پیگیری حقوقی موضوع تحریم های نفتی از سوی ایران، لغو قرارداد خرید نفت کنیا از ایران و تماس تلفنی محمود احمدی نژاد با محمد مرسی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران.

ادامه بازتاب های رزمایش پیامبر اعظم- 7، افزایش فشارهای آمریکا بر مبادلات فناوری با ایران، احتمال پیگیری حقوقی موضوع تحریم های نفتی از سوی ایران، لغو قرارداد خرید نفت کنیا از ایران و تماس تلفنی محمود احمدی نژاد با محمد مرسی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران.


 
 بازتاب های رزمایش موشکی «پیامیر اعظم- 7» همچنان به شکل های مختلف ادامه دارد. آنچه طی 24 ساعت گذشته در این زمینه مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفته، اظهارات سردار امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا- فضای سپاه پاسداران درباره توان موشکی ایران است. سردار حاجی زاده با اشاره به وجود 35 پایگاه آمریکا در اطراف ایران، تمامی این پایگاه ها را در تیررس ایران دانسته و گفته در صورت حمله احتمالی آمریکا، ایران در  اولین دقایق پس از آن، می تواند کلیه این پایگاه ها را نابود کند. 

 
«راشا تودی» ضمن بازتاب سخنان سردار حاجی زاده، به افزایش تنش ها میان ایران و غرب طی هفته اخیر، به ویژه آغاز تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران و تهدید ایران به بستن تنگه هرمز اشاره کرده است. «تایمز هند»، «عرب نیوز»، «آساهی شیمبون» و «تودی زمان» نیز از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که صبح امروز این خبر را منتشر کرده اند.

 
خبرگزاری «رویترز» از تصمیم آمریکا برای بازرسی از یک نهاد وابسته به سازمان ملل، به اتهام ارتباط با ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، این تصمیم پس از آن اتخاذ می شود که مشخص شد «سازمان جهانی مالکیت فکری»، برخی تجهیزات مربوط به فناوری های اطلاعاتی را در اختیار ایران گذاشته است. آمریکا مدعی شده تحریم های سال 2008 علیه ایران، فروش برخی تجهیزات را به این کشور ممنوع کرده و سازمان مذکور نباید به ارتباطات خود با ایران ادامه دهد.

 
روزنامه «هندوستان تایمز» نیز با اشاره به موضوع تحریم های نفتی علیه ایران، از احتمال پیگیری حقوقی موضوع از سوی ایران خبر داده است. این روزنامه به اظهارات «محمد نهاوندیان»، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران استناد کرده که گفته بود ایران گام هایی حقوقی و قانونی علیه تحریم نفتی اروپا برمی دارد. 

 
اما از سوی دیگر، روزنامه «نیویورک تایمز» مدعی شده بر اثر تحریم های اتحادیه اروپا، برخی کشتی های نفتکش ایرانی بر روی آب های خلیج فارس سرگردان مانده اند. این روزنامه می نویسد، طی هفته های گذشته یکی از کشتی های نفتکش ایرانی به نام «آستانه» که برای فرار از تحریم ها نام خود را به «نپتون» تغییر داده و به عنوان یکی از ذخایر شناور نفت ایران عمل می کند، به طور بی هدف بر روی آب های خلیج فارس شناور بوده، اما خریداری برای نفت آن پیدا نمی شده است.

 
در همین رابطه، روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز از لغو قرارداد خرید نفت کنیا از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ایالات متحده به کنیا هشدار داد در صورت ادامه پایبندی به این قرارداد، این کشور را مورد تحریم قرار خواهد داد. البته وزیر انرژی کنیا اعلام کرده قراردادی در میان نبوده و فقط یک یادداشت تفاهم میان دو طرف به امضا رسیده بود که به سبب تحریم های بین المللی علیه ایران، کنیا از آن صرف نظر کرده است.

 
در نهایت، روزنامه های اسرائیلی «جروزالم پست» و «تایمز اسرائیل» خبر تماس تلفنی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران با محمد مرسی، رئیس جمهور جدید مصر را بازتاب داده اند. احمدی نژاد در گفت و گوی تلفنی با مرسی، ضمن تبریک به وی بابت انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهور، از وی برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد که ماه آینده در تهران برگزار می شود، دعوت کرده است. 


پنج شنبه 15 تير 1391برچسب:, :: 10:52 ::  نويسنده : Hadi
مسابقات جام ملت‌های اروپا به پایان رسیده است، اما گویا رفتارهای بینندگان این مسابقات به صورت عجیبی با رفتار سیاستمداران و دولتمردان ایران شباهت داشت!

در طول برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، یکی از رخدادهای مهم، به تصویر کشیدن حالات گوناگون بینندگان تیم‌‌ها با دوربین‌های تلویزیونی بود.

به گزارش «تابناک»، زوم کردن دوربین‌های تلویزیونی روی برخی بینندگان، گاه آنان را چنان به وجد می‌آورد که در لحظه‌ای اختیار خود از کف داده و حالات عجیبی از خود نشان می‌دادند و برخی هم بی‌توجه یا کم توجه به دوربین با بی‌تفاوتی و یا به لبخندی بسنده می‌کردند.

بنا بر این گزارش، در این میان نکته‌ای که به چشم می‌خورد، شیوه گزینش تماشاگرانی بود که از میان آن همه بیننده به تصویر کشیده می‌شدند؛ افرادی که یا چهره‌ای عجیب و غریب و غیر عادی برای خود درست کرده بودند و یا حالتی غیر عادی و رفتاری غیر معمولی داشتند تا مورد توجه قرار گیرند.

اما نکته‌ای که گویا وجه مشترک آنان با بیشتر سیاستمداران و دولتمردان ایران کنونی است؛ افرادی که پیش از آنکه کار و فعالیت برای مردم برایشان مهم باشد، مورد توجه و در رسانه و تلویزیون بودن برایشان مهم است و درست مانند تماشاگران یورو، یا کار غیر معمولی انجام می‌دهند و یا سخنانی عجیب بر زبان می‌رانند و یا مواضعی شگفت در پیش می‌گرفتند.

این سیاستمداران ایرانی که در رفتار عجیب و غریب و مواضع نامعمول خود با تماشاگران یورو شبیه می‌شوند، از یک نکته غافلند و آن اینکه آنان با تماشاگران یورو تفاوتی اساسی دارند.

حالتی‌های عجیب، مواضع غریب و رفتارهای نامعمول یک تماشاگر فوتبال هزینه‌ای را به کسی تحمیل نمی‌کند و مایه عذاب ملتی نمی‌شود، اما وقتی سیاستمداری وطنی برای جلب توجه، مواضعی عجیب و بی‌فایده به ویژه در عرصه بین‌المللی می‌گیرد و رفتار‌هایی غریب از خود بروز می‌دهد، ممکن است تا ماه‌ها و سال‌ها، پیامدهای این گونه رفتار و گفتاری را که عموما از منطق و تعقل هم به دور است، مردم تحمل کنند و هزینه‌هایی کلان بپردازند، تنها به خاطر اینکه یک سیاستمدار و دولتمرد ایرانی، خواسته است خودی نشان دهد و در معرض دید قرار بگیرد.

در این باره باید افزود که البته دوربین‌های تصویربردارهای یورو‌ گاه هم بر تماشاگرانی متمرکز می‌شد که نه حالت عجیبی داشتند و رفتار غریبی، بلکه در شرایطی که برای تیمشان بحرانی بود، به شدت و جان و دل تیمشان را تشویق می‌کردند این‌ها هم در مرکز توجهات بودند.

در میان سیاستمداران کنونی ایران، کسانی که به واسطه تلاش و تعصب ملی و میهنی برای ساخت کشور در مرکز توجهات قرار بگیرند، کمتر یافت می‌شود. کسانی که دور از دوربین‌ها، به کار ساختن کشور در زمان‌های بحرانی مشغول هستند، اینان اکنون در کشور ما نادر هستند.

کسانی که سرانجام دوربین‌ها به سراغ آنان خواهند رفت و در کتاب ها نام‌هایشان نوشته خواهد شد. نمونه چنین افرادی در تاریخ نزدیک ایران بسیار بودند، کسانی که اکنون همه جا نبودشان مشخص است و همه از نبود آنان سخن می‌گویند. کسانی که رفتند و نامشان جاودانه شد بی‌تمنای دوربین، بی‌آنکه هزینه خود را بر دوش ملت تحمیل کنند. آنان که سرانجام زنده‌اند و از پروردگار خود روزی می‌گیرند.
 



پنج شنبه 15 تير 1391برچسب:, :: 10:49 ::  نويسنده : Hadi
اتهامات دو ایرانی دستگیر شده در کنیا، اظهارات جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران، ارزیابی احتمالات مطرح در نشست امروز کار‌شناسان هسته‌ای در استانبول، آسیب به وضعیت زندگی مردم ایران در اثر تحریم‌ها و افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

 یکی از اخباری که از شب گذشته تاکنون در میان رسانه‌های گوناگون جهان منتشر شده، ادعای دستگیری دو ایرانی در کنیاست که قصد انجام حملات تروریستی را داشته‌اند. هرچند اصل این خبر، یعنی دستگیری این دو فرد مربوط به چند روز پیش است، آن گونه که «آسوشیتدپرس» گزارش داده، این دو نفر که انباری از تجهیزات انفجاری را نیز در اختیار داشته‌اند، با هدف ترور شهروندانی از اسرائیل، آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی فعالیت می‌کرده‌اند. «وال استریت ژورنال» نیز صبح امروز گزارشی را در این زمینه منتشر کرده است.

این جدید‌ترین نمونه از ادعاهای منابع غربی درباره دست داشتن ایران در طراحی حملات تروریستی است که پس از ماجراهای هند، گرجستان و تایلند مطرح می‌شود.

روزنامه «جروزالم پست»، اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را منتشر کرده که بار دیگر درباره مسأله هسته‌ای ایران، ادعاهایی را مطرح کرده است. وی در این زمینه با اشاره به سه دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو ۱+۵ و بیان اینکه این گفت‌وگوها، هیچ نتیجه‌ای نداشته، گفته است که ایرانی‌ها همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند و حتی یک میلی‌متر هم عقب نرفته‌اند.

نتانیاهو ادامه داد: «ایران در حال توهین به همه دنیاست و می‌خواهد غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد انجام دهد... آن‌ها عزم و اراده قدرت‌های جهان برای جلوگیری از هسته‌ای شدنشان را نمی‌بینند».

اما در روزی که قرار است مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در سطح کار‌شناسان و متخصصان فنی در استانبول ادامه یابد، روزنامه «واشنگتن پست» مطلبی را به قلم «دیوید ایگناتیوس»، ستون نویس مشهور این روزنامه منتشر کرده که در آن مدعی شده احتمال شکست این مذاکرات وجود دارد.

ایگناتیوس در این زمینه به موارد مطرح درقالب درخواست‌های هر یک از طرفین در مذاکرات مسکو اشاره کرده و می‌گوید، این درخواست‌ها و پیشنهاد‌ها، نمایانگر وجود حوزه‌های مهمی از اختلاف نظر بود که می‌تواند مذاکرات را به شکست بکشاند.

روزنامه «تایمز اقتصادی» در گزارشی به وضعیت اقتصادی کنونی ایران و مشکلاتی که به نوشته این روزنامه، مردم به سبب تحریم‌های غرب به آن دچار هستند، پرداخته است. تایمز اقتصادی به افزایش شدید بهای فرآورده‌های غذایی، به ویژه گوشت و مرغ در ایران اشاره کرده و می‌نویسد، از آنجا که با افزایش قیمت‌ها، برخی از خانواده‌ها مانند گذشته توان خرید گوشت را ندارند، به رژیم‌هایی که سبزیجات در آن غالب است، روی آورده‌اند. در این گزارش همچنین به آمارهای مربوط به نرخ تورم در ایران اشاره شده است.

در همین حال، در یک خبر دیگر اقتصادی، خبرگزاری «رویترز» از افزایش بهای نفت «برنت» به بیش از ۹۸ دلار در هر بشکه خبر داده است. این خبرگزاری، افزایش تنش‌ها بر سر مسأله ایران و به ویژه، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران را یکی از مهمترین عوامل این افزایش قیمت می‌داند.

رویترز به نقل از یکی از کار‌شناسان بازار نفت می‌نویسد: «ایرانی همیشه یک عامل مطرح است و پتانسیل اینکه تأثیری چشمگیر بر قیمت‌های نفت را داشته باشد، داراست».

در پایان این که روزنامه «حریت» ترکیه با اشاره به برگزاری رزمایش نظامی اخیر پیامبر اعظم ـ ۷ و تسلیحات جدید تولید شده توسط نیروهای مسلح ایران، این عوامل را به مانند تهدیدی برای ترکیه دانسته است. این روزنامه به ویژه به خبر تولید موشک ضدرادار توسط ایران اشاره کرده و نوشته این موشک، مستقیم علیه تجهیزات راداری ناتو در ترکیه جهت‌گیری شده است.
 



سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, :: 22:3 ::  نويسنده : Hadi
در روزهای گذشته، سعودی‌ها صدور روادید برای زائران عمره ایرانی را متوقف کرده‌اند؛ این نخستین بار و آخرین بار از این دست کارشکنی‌های سعودی‌ها نیست. نظر به همین کارشکنی‌ها، دو رویکرد اصلی در میان مردم درباره رفتن ایرانیان به حج عمره وجود دارد. نظر شما چیست؟ این مطلب را دیدگاه‌های شما تکمیل می‌کند.
در روزهای گذشته، سازمان حج و زیارت اعلام کرد: عربستان سعودی به دلایلی که آن را مشکلات فنی نامیده، از صدور روادید برای زائران ایرانی خودداری کرده است. 


به گزارش «تابناک»،این نخستین بار و آخرین بار از این دست کارشکنی‌های سعودی‌ها نیست. نظر به همین کارشکنی‌ها، دو رویکرد اصلی در میان مردم درباره رفتن ایرانیان به حج عمره وجود دارد.

بخشی از مردم بر این باورند، به رغم همه کارشکنی‌های سعودی‌ها و تحقیر‌های احتمالی آنان، رفتن ایرانیان به مکه و مدینه، در واقع اعلام حضور پیروان ائمه اطهار و دوستداران اهل بیت پیغمبر خداست؛ کسانی که اسلامشان با اسلام وهابیت و ارتجاع متفاوت است و باید باشند که حضور آنان، اسلام اهل بیت را در میان مسلمانان زنده نگه دارد و گریه آنان بر ائمه بقیع، مظلومیت خاندان عصمت و طهارت را به دیگر مسلمانان نشان دهد؛ بنابراین، در چنین رویکردی، قطعا ارزش دارد که مسلمان ایرانی به حج عمره برود، حتی اگر در آن به ‌او هم بی‌احترامی شود.

گروهی دیگر بر این باور هستند تا هنگامی که آل سعود، دشمن ایران و مسلمانان ایرانی است، نباید حج عمره رفت و با هزینه کردن پول در سرزمین حجاز، به اقتصاد این کشور کمک کرد. این گروه می‌گویند، در شأن مسلمان ایرانی نیست که توسط سعودی‌ها از این بابت تحقیر شوند.

حال نظر شما چیست؟ شما مانند گروه نخست می‌‌اندیشید که دیدگاه‌های عمقی‌تر و دوراندیشانه‌تری دارند و منافع دراز مدت را بر منافع کوتاه مدت ترجیح می‌دهند یا مانند آنان هستید که تنها به فکر اذیت نشدن و منافع کوتاه مدت هستید؟ ممکن است که شما رویکرد متفاوتی با آنچه گفته شد، هم داشته باشید.

این در حالی است که ماجرا می‌تواند از یک زاویه دیگر هم بررسی شود؛ از زاویه دید سعودی‌هایی که دشمنی می‌کنند و البته از هر کارشان، به دنبال هدفی هستند.

به نظر شما، چرا سعودی‌ها کاری می‌کنند که به زعم برخی از ما، شاید به مخالفت با کسب درآمد برایشان باشد؟ آیا اگر ایرانیان به حج نروند، سعودی‌ها متضرر می‌شوند؟ در صورت ضرر کردن، کدام سود را ترجیح داده‌اند؟

آیا به دنبال این نیستند که ما را از رفتن به حج منصرف کنند تا مثلا حج را مختص به اتحادیه عرب کنند؟ آیا مشکل‌تراشی آنها در این امر به این دلیل نیست که اصولا از حضور ما در حج ناراضی‌اند؟



سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, :: 22:2 ::  نويسنده : Hadi

یک روزنامه نوشت: «در حالی که مردم برای تهیه مرغ کیلویی هفت هزار تومان، کاسه چه کنم در دست گرفته‌اند، برخی نمایندگان آنها به دنبال افزایش رقم یکصد میلیون تومانشان هستند؛ شاید نماینده‌ای که در فرشته و فرمانیه زندگی کند، بار سنگین گرانی روی دوش مردم را هم نتواند حس کند»!

سی و یکمین نشست سخنگوی قوه قضائیه، فرازهای متعددی داشت که روزنامه‌ها هر یک به فراخور به آن پرداختند. آخرین وضعیت پرونده رمال و جنگیری که سال گذشته دستگیر شده بود، اعدام متهمان مواد مخدر، پرونده رئیس سازمان تأمین اجتماعی، پرونده قاضی کهریزک و پرونده فساد مالی، مهمترین فرازهای سخنان روز گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای بود که در روزنامه‌های صبح امروز بازتاب داشت.

اما شاید جالب‌ترین بخش سخنان اژه‌ای آنجایی بود که درباره برخورد نیروی انتظامی با شهروندان در زمینه پوشش از وی پرسیده شد؛ موضوعی که در روزنامه‌های آرمان و افکار بازتاب داشت. اژه‌ای در این زمینه گفت: «اولا بخصوص در فصل تابستان، خود مردم و خود آقایان و خانم‌ها باید رعایت کنند و پوششی داشته باشند که مناسب جمهوری اسلامی و مطابق با موازین شرعی است. این مساله‌ای نیست که به آنها اجبار شود و با زور باشد، مگر در مواردی که کسانی باشند که این موضوع را رعایت نمی‌کنند که باز هم بهتر است به مردم در حد تذکر به عنوان امر به معروف گفته شود».

وی همچنین در ادامه سخنان خود به ناجا یادآوری کرد: «البته نیروی انتظامی هم باید ضوابط لازم را در برخورد با این جرایم رعایت کند».
 
دو تیتر روزنامه‌های اطلاعات و خراسان را کنار هم می‌گذاریم؛ اطلاعات نوشت: «دکتر صالحی: ایران از تقابل استقبال نمی‌کند» و خراسان از «طرح ۱۰۰ نماینده مجلس برای بستن تنگه هرمز بر روی نفتکش‌های کشورهای تحریم کننده ایران» خبر داد؛ خب این تنها یک مقایسه ساده بود.

اما این تنها خراسان نبود که از طرح نمایندگان مجلس نوشت، روزنامه قدس هم از طرح مجلس برای رویارویی با تحریم‌های غرب خبر داد.

در این گزارش از قول یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقل شده که: «طرح دو فوریتی جلوگیری از تردد نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم کننده نفت ایران نفت حمل می‌کنند در این کمیسیون تهیه شده است».

اما این تنها موضوع رسانه‌ای مجلس نبود. اعتراض نمایندگان به تخصیص مبلغ یکصد میلیون تومان برای رهن مسکن در تهران، موضوعی بود برای همه از جمله روزنامه‌های صبح امروز که جالب توجه بود.

جهان صنعت نوشت: «گرانی اجاره دامن مجلس را هم گرفت؛ ۱۰۰ میلیون تومان حق رهن مسکن نمایندگان». ماجرا از آنجایی آغاز شد که مجلس می‌بایست برای نمایندگانی که در دور جدید ساکن تهران شده‌اند، مسکن تهیه کند و برای این منظور، یکصد میلیون تومان هزینه برای رهن مسکن آنان در نظر گرفته که این مبلغ از نظر برخی نمایندگان پایین است و آنها توانایی تهیه مسکن با این پول را ندارند.

روز گذشته، علی علی لو، نماینده شبستر در گفت‌و‌گو با مهر گفت: «مبلغ رهنی که به نمایندگان اختصاص داده می‌شد، یکصد میلیون تومان بود اما برخی وکلای ملت اعلام کردند که با توجه به افزایش اجاره‌بها، امکان تهیه مسکن با این پول را ندارند؛ بنابراین، مجلس در حال پیگیری این موضوع است».

جهان صنعت در گزارش خود نوشت: «در حالی که مردم برای تهیه مرغ کیلیویی هفت هزار تومان کاسه چه کنم در دست گرفته‌اند، برخی نمایندگان آن‌ها به دنبال افزایش رقم یکصد میلیون تومانشان هستند. نماینده‌ای که در فرشته و فرمانیه زندگی کند، شاید بار سنگین گرانی روی دوش مردم را هم نتواند حس کند».
 
رزمایش پیامبر اعظم (ص) هفت سپاه پاسداران و آزمایش موشک‌های گوناگون آن هم بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های صبح امروز داشت.

ملت ما با تصویری از شهید حسن تهرانی مقدم، تیتر «غرش موشک‌های حاج حسن» را برای صفحه نخست خود برگزید و از آزمایش موشک بالستیک مافوق صوت «خلیج فارس» خبر داد.

کیهان هم ارزیابی رسانه‌های خارجی از آزمایش‌های موشکی سپاه را بازتاب داد و «رزمایش موشکی سپاه را پاسخ ایران به تهدید‌ها و تحریم‌ها» دانست.

کیهان نوشت: «مرحله مقدماتی رزمایش بزرگ موشکی پیامبر اعظم (ع) نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، دیروز در حالی آغاز شد که رسانه‌های خارجی، پیام این رزمایش را به چالش کشاندن تحریم‌های اخیر غرب از سوی ایران گزارش کردند».

افزون بر اینها، دستور وزیر کشور به استاندار‌ها برای کنترل بازار و تشکیل کمیته کنترل بازار با نظارت رئیس جمهور، قرارداد چهارده میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی وزارت نفت درباره سرمایه‌گذاری در صنعت نفت برای مقابله با تحریم‌ها و حضور رئیس جمهور در جمع مدال‌آوران المپیادهای علمی دانش‌آموزی، از مهمترین عناوین روزنامه‌های صبح امروز بود.
 



سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, :: 21:59 ::  نويسنده : Hadi
بازتاب برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم- 7» توسط سپاه پاسداران، استقبال آمریکا از آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران و مخالفت چین با این تحریم ها، خطر کاهش چشمگیر تولید اوپک بر اثر تحریم های ایران و وضعیت بانک های ایرانی در ترکیه، مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران را تشکیل می دهند.

بازتاب برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم- 7» توسط سپاه پاسداران، استقبال آمریکا از آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران و مخالفت چین با این تحریم ها، خطر کاهش چشمگیر تولید اوپک بر اثر تحریم های ایران و وضعیت بانک های ایرانی در ترکیه، مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران را تشکیل می دهند.


 
به گزارش «تابناک»، تصمیم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم- 7»، بازتاب بسیار گسترده ای میان مطبوعات جهان پیدا کرده است. قرار است در این رزمایش موشکی، موشک های دوربرد، میان برد و کوتاه برد از نقاط مختلف کشور به سمت اهداف تعیین شده شلیک شوند. با این حال، به گفته سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا- فضای سپاه، تفاوت اصلی این رزمایش با رزمایش های گذشته، احداث پایگاه هایی مشابه پایگاه های کشورهای فرامنطقه ای در دل کویر و آزمایش دقت موشک های ایران، با شلیک به سمت این پایگاه هاست.

 
در بازتاب این خبر در رسانه های جهان، بیش از هر چیز همزمانی آن با آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران مورد توجه قرار گرفته است. «لس آنجلس تایمز»، این رزمایش را به منزله قدرت نمایی ایران در زمانی می داند که تحریم ها، موجب فشار بر اقتصاد کشور شده است. این روزنامه همچنین به تهدیدهای گاه و بیگاه رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال حمله به تأسیسات هسته ای ایران اشاره کرده است. «تایمز اسرائیل» نیز ضمن انتشار این خبر، آن را اعمال تهدیدی از سوی ایران علیه اسرائیل معرفی می کند و همچنین برد برخی موشک های ایران را که قابل رسیدن به اسرائیل هستند، مورد اشاره قرار می دهد.  

 
علاوه بر این دو، تقریباً همه روزنامه های مهم آمریکایی و اسرائیلی خبر برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم- 7» را منتشر کرده اند.

 
در همین حال، با آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، هریک از قدرت های جهانی موضع متفاوتی را نسبت به موضوع تحریم ها اتخاذ کرده اند. خبرگزاری «شین هوا»ی چین به موضع ایالات متحده در این رابطه اشاره کرده و نوشته این کشور، از آغاز تحریم های اتحادیه اروپا استقبال کرده است. به نوشته این خبرگزاری، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه ای از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال کرده است. این در حالی است که بر اساس گزارش همین خبرگزاری، وزارت خارجه چین بار دیگر مخالفت خود را با اعمال هرگونه تحریم یکجانبه علیه سایر کشورها اعلام کرده است.

 
در همین رابطه، روزنامه «چاینا دیلی» نیز مقاله ای با عنوان «غرب نمی تواند چین را به تبعیت از خودش وادار کند» منتشر کرده و در آن، ضمن اشاره به تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، قیمت های جهانی نفت و همچنین، اوضاع اقتصادی اروپا و چین، به عدم همراهی چین با اروپا و آمریکا در موضوع تحریم ها پرداخته است.

 
در حول و حوش همین موضوعات، روزنامه «دیلی استار» لبنان نیز تحلیلی را منتشر کرده و نوشته تحریم های نفتی ایران، خطر کاهش چشمگیر تولید نفت «اوپک» را به همراه دارد. در این مطلب اشاره شده که قطع صادرات نفت ایران، بزرگترین اخلال در عرضه نفت، پس از حمله نیروهای غربی به لیبی خواهد بود و این دو موضوع در کنار هم، سبب می شود که تولید نفت اوپک به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. دیلی استار همچنین به تأثیر این تحریم ها بر قیمت های جهانی نفت اشاره کرده است.

 
در نهایت، روزنامه «تودی زمان» ترکیه در خبری به نقل از وزیر توسعه این کشور، نوشته هیچ تبعیضی نسبت به بانک های ایرانی در ترکیه وجود ندارد. به نوشته این روزنامه، وزیر توسعه ترکیه اعلام کرده همه بانک های ایرانی در ترکیه تحت تحریم نیستند و در صورتی این بانک ها جهت تأسیس شعبه در ترکیه اقدام کنند، تبعیضی علیه آن ها اعمال نخواهد شد.


دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, :: 9:3 ::  نويسنده : Hadi
‌گاه بازخوردهای مثبت انتشار یک خبر به اندازه‌ای برایمان جالب می‌شود که اگر بگوییم شگفت‌زده می‌شویم، گزاف نیست؛ جایی که انبوه نظرات محبت آمیز به سمتمان سرازیر می‌شود، به ویژه هنگامی که پای کمک به هم‌نوع به میان می‌آید و درد یک هموطن روایت می‌شود؛ بی‌گمان، ماجرای مهسا و برادرش یکی از آنهاست.

انتشار خبر «رنج‌های هفت ساله دختر رامهرمزی»‌‌ همان و سرازیر شدن ایمیل‌ها، نظرات کاربران و حتی تماس‌های تلفنی به تحریریه همان؛ کار به جایی رسید که یک پزشک ایرانی ساکن ینگه دنیا هم با تماس تلفنی از قصد آمدنش به تهران و آمادگی برای جراحی مهسا بگوید.
 


به گزارش «تابناک»، هشت، نه روز بیشتر از زمانی که ماجرای مهسای هفت ساله و مشکل خاصش را برایتان نوشتیم، نمی‌گذرد که خوشبختانه در این مدت اندک، چنان تحول شگرفی برای این دختر و خانواده‌اش رخ داده که فراموش شدنی نیست؛ مهسا به تیغ جراحان سپرده شد و به امید خدا به زودی به زندگی عادی خواهد رسید؛ غذا خوردن بی‌دغدغه، حرف زدن بی‌دردِ دندان، مدرسه رفتن و ... .

البته این تنها خبر خوش ماجرا نیست، چرا که قرار است زندگی برادرش هم به زودی صدادار شود؛ بدین ترتیب که تا چند هفته دیگر، کار درمان این پسر ناشنوا نیز با کاشت یک اندام مصنوعی حلزونی به انجام خواهد رسید تا «صدا» به دنیای برادر بزرگ مهسا و شادی به خانواده‌شان راه یابد.


مهسا در کنار برادر بزرگترش علیرضا که ناشنوایی مانع تحصیلش شده است.
 

تشکیل کمیته سه نفره برای کمک به خانواده رامهرمزی

از انتشار روایت ماجرا به روایت خبرنگار پایگاه خبر شوشان تا نخستین تماس‌ها برای دریافت اطلاعات تکمیلی این خانواده و سرانجام کمک به این هم‌وطنانمان زمان زیادی لازم نبود؛ چیزی نزدیک ساعت 9 شامگاه روز جمعه تا نخستین ساعات اداری فردایش یعنی شنبه.

اینجا بود که مسئولان استانی به سرعت برای یافتن این خانواده دست به کار شدند و باز انتشار خبر در دیگر سایت‌ها و روزنامه‌ها موجی سبب شد که اثرات زیبای آن به سرعت به خانواده محروم رامهرمزی هم رسید. بدین ترتیب، کمیته‌ای متشکل از استانداری خوزستان، کمیته امداد استان و البته دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد تا به وضعیت این خانواده رسیدگی کرده و مشکلات فرزندان بیمارشان را تدبیر کند.

در این راستا، دیدار استاندار، پزشکان و دیگر مسئولان با خانواده مهسا رقم خورد تا کار درمان به سرعت آغاز شده و رنج این خانواده کوتاه شود. اینجا بود که بیمارستان نفت اهواز، میزبان نخستین مرحله درمان شد و در نخستین گام، کام مهسا به تیغ سپرده شد.


 
مادربزرگِ پدری مهسا و پدر بزرگِ مادری‌اش عموزاده‌اند و به اصطلاح پزشکی، ازدواج پدر و مادر مهسا و علیرضا از نوع چهارم ازدواج‌های فامیلی محسوب می‌شود و ریشه درد همینجاست.
 

جراحی مهسا به معنای پایان درمان وی نیست

دکتر فرهاد کلانتری، رییس بیمارستان نفت اهواز در این باره گفت: پس از آگاه شدن از مشکل مهسا، از پدر وی خواستیم که همراه دخترش به بیمارستان بیاید تا توسط پزشک متخصص معاینه شود.

وی افزود: پس از معاینه مهسا و گذراندن مراحل بستری، شکاف کام وی را عمل جراحی کردیم که خوشبختانه با موفقیت انجام شد؛ البته این به معنای پایان درمان بیمار نیست.

دکتر کلانتری در ادامه گفت: البته مشکل مهسا، تنها با این عمل حل نمی‌شود و این پایان کار نیست. چندین عمل دیگر در ناحیه دهان و همچنین بینی وی لازم است که البته انجام آن‌ها با توجه به پایین بودن سن بیمار در شرایط کنونی شدنی نیست.

وی در ادامه با تشکر از پزشک معالج مهسا گفت: بهترین لحظه برای تیم جراحی مهسا لبخندی بود که پس از عمل بر لبان پدر وی نشست؛ البته مهسا هم اکنون تحت درمان است و ما همچنان پیگیر مشکل وی خواهیم بود.


تصویری از مراحل جراحی کام دهان مهسا
 

مشکل مهسا از نوع حاد است

دکتر اقبال‌زاده، متخصص گوش و حلق و بینی و البته پزشک معالج مهسا نیز درباره این جراحی به خبرنگار «شوشان» گفت: مشکل مهسا،  بیماری مادرزادی است؛ به این ترتیب که عارضه‌ای به صورت شکاف در کام بیمار پدید آمده و ممکن است بخش نرمِ کام دچار مشکل شده یا بخش سخت آن درگیر شود. البته‌ گاه ممکن است، درگیر بودن کامِ سخت دندان‌ها را هم در بر بگیرد که مهسا دقیقا با چنین مشکلی داشت.

وی افزود: معمولا این عارضه را پیش از آنکه کودک شروع به حرف زدن کند، عمل می‌کنند، چرا که در غیر این صورت حرف زدن برای کودک مشکل خواهد بود.

پزشک معالج مهسا با موفقیت‌‌آمیز خواندن این عمل گفت: در عملی که روی مهسا انجام شد، این شکاف بسته شد تا از این راه، کودک خوردن و حرف زدن را آسانتر انجام دهد.

اکنون نخستین گام به خوبی برداشته و البته اشتیاقمان برای شنیدن آغاز درمان علیرضا دو چندان شده است. اینجاست که جا دارد، یادآوری کنیم که پیگیر درمان این عزیزان بوده و مراتب تشکر و قدردانی خودمان را از همه کسانی که ابراز محبت نموده و در درمان مهسا نقش داشته‌اند، اعلام می‌داریم.
 


دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, :: 8:59 ::  نويسنده : Hadi

فرمانده ارشد ارتش امريکا اعلام کرده است که واشنگتن و رژيم تل آويو قصد دارند در ماه‌هاي اکتبر يا نوامبر به منظور آماده سازي خود براي مقابله با ايران، رزمايش نظامي مشترک برگزار کنند.

به گزارش پرس تی وی ژنرال مارتين دمپسي، فرمانده ستاد مشترک ارتش امريکا، روز جمعه (۹ تير) گفت، اين رزمايش را در دوره زماني اکتبر و نوامبر برگزار مي‌کنيم.

اين رزمايش که "چالش سخت ۱۲" نام دارد، ابتدا قرار بود در ماه آوريل برگزار شود اما به خاطر اظهارات مقامات اسرائيلي درباره حمله به ايران، به تعويق افتاده است.

گزارش‌ها حاکي از آن است که هدف اين رزمايش، آزمايش توان سيستم دفاع هوايي در مقابل موشک‌ها و راکت‌هاي شليک شده از نقاط نسبتا دوردست نظير ايران است.

همچنين سناي امريکا اخيرا با هدف تقويت روابط اقتصادي و امنيتي ميان واشنگتن و تل آويو، قانون همکاري امنيتي گسترده ۲۰۱۲ را تصويب کرد.

براساس اين قانون، امريکا تعهدات جديدي براي حفاظت از رژيم اسرائيل و تقويت همکاري‌هاي استراتژيک دو جانبه را متقبل شده است. اين قانون همچنين از "حق طبيعي اسرائيل براي دفاع از خود" حمايت مي‌کند.

اين قانون از امريکا مي‌خواهد تا اسرائيل را با هواپيماهاي سوخت رسان، توانمندي‌هاي دفاع موشکي و تسليحات ويژه نظير بمب‌هاي سنگرکوب (بانکر باستر) تجهيز کند.

امريکا و اسرائيل در تلاش جهت فشارآوردن به جمهوري اسلامي براي توقف برنامه انرژي اتمي‌اش، بارها ايران به حمله نظامي تهديد کرده‌اند.

واشنگتن و تل آويو ادعا مي‌کنند که ايران اهداف نظامي را در برنامه انرژي اتمي‌اش دنبال مي‌کند.

ايران ضمن رد اين ادعاها تاکيد دارد که به عنوان امضا کننده متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي حق استفاده از فناوري اتمي براي اهداف صلح آميز را دارد.

در همين حال مقامات تهران بارها درباره هر گونه حمله به ايران شديدا هشدار داده و تاکيد کرده‌اند که هر گونه حمله به کشور با پاسخي دندان‌شکن روبرو خواهد شد.



شنبه 10 تير 1391برچسب:, :: 23:57 ::  نويسنده : Hadi

گاردين در گزارش خود نام اين بازي ايراني را «زندگي پر تنش سلمان رشدي و اجراي حكم او» عنوان كرده است. هر چند احمد خليلي به عنوان دبيركل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان كه توليد اين بازي را بر عهده‌دار، روز دوشنبه و در گفت‌و‌گو با فارس ضمن اعلام آنكه عنوان اين بازي «سلمان رشدي» است از طي شدن مراحل اوليه توليدش خبر داده بود.

دومـين دوره از نمـايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي تهران و توليد بازي‌هاي رايانه‌اي هدفمندي چون «مبارزه در خليج عدن»، «مأموريت ويژه ۸۵» و نيز انتشار خبرهايي پيرامون توليد بازي «سلمان‌رشدي» و «زندگي اسلامي» در روزهاي اخير آنقدر بازتاب داشته است كه روزنامه انگليسي گاردين در روز گذشته گزارش خود را درخصوص نمايشگاه بازي‌هاي رايانه‌اي تهران و بازي‌هاي كامپيوتري توليد ملي ايران، سرفصل اصلي يكي از بخش‌هاي خبري فرهنگي خود قرار داد.

به گزارش «جوان» درهاي مصلاي تهران از روز سه شنبه براي ميزباني دومين دوره از اكسپوي بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي ايران به روي مردم گشوده شده است؛ نمايشگاهي كه برگزاركنندگانش از آن به عنوان فرصتي براي معرفي فرهنگ ايراني و ارزش‌ها و هويت اسلامي به جهان و نيز راهي براي ارائه محصولات ايراني به توليد كنندگان و طراحان جهاني بازي‌هاي رايانه‌اي ياد كرده‌اند.
 
در اين بين عرضه بازي‌هايي چون «مبارزه در خليج عدن»، «مأموريت ويژه ۸۵» و نيز خبر توليد بازي «سلمان‌رشدي» در نمايشگاه بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران به سوژه داغ روزنامه گاردين تبديل شده است. اين روزنامه طي گزارشي درباره حال و هواي اين دوره از نمايشگاه و ساخت بازي «سلمان رشدي» مي‌نويسد: سلمان رشدي، نويسنده كتاب «آيات شيطاني» كه ۲۳ سال پيش هدف فتواي آيت‌الله خميني‌(ره) قرار گرفت، اين بار به سوژه يك بازي رايانه‌اي ايراني تبديل شده است؛ بازي‌اي كه با هدف آگاه‌سازي نسل آينده از «گناه» او ساخته خواهد شد.

گاردين در گزارش خود نام اين بازي ايراني را «زندگي پر تنش سلمان رشدي و اجراي حكم او» عنوان كرده است. هر چند احمد خليلي به عنوان دبيركل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان كه توليد اين بازي را بر عهده‌دار، روز دوشنبه و در گفت‌و‌گو با فارس ضمن اعلام آنكه عنوان اين بازي «سلمان رشدي» است از طي شدن مراحل اوليه توليدش خبر داده بود.
 
بر اساس اين گزارش، گاردين در ادامه با عموميت بخشيدن به برخي اظهارات مقامات كشورمان مي‌نويسد:«در سال‌هاي اخير مقامات ايراني به صورت مكرر از عبارت جنگ نرم و جنگ فرهنگي دشمن عليه ايران استفاده كرده‌اند و مواردي چون شبكه‌هاي ماهواره‌اي غير قانوني، رمان‌هاي غربي، فيلم‌هاي هاليوودي، بازي‌هاي كامپيوتري و حتي مدل مو و لباس از نظر آنان بخشي از تهاجم فرهنگي محسوب مي‌شود تا جايي كه ايران سعي كرده است با حضور در فضاي سايبر با اين تهاجمات مقابله كند.» گزارش گاردين در حالي به بازي‌هاي رايانه‌اي هدفمند ايران در عرصه جنگ نرم معطوف مي‌شود كه در ماه گذشته رونمايي و توزيع بازي رايانه‌اي «مبارزه در خليج عدن» با پوشش خوب رسانه‌اي همراه بود.

بازي ايراني «مبارزه در خليج عدن» پيرامون حضور توانا و قدرتمند نيروي دريايي ايران در آب‌هاي بين‌المللي و مبارزه كوماندوهاي ايراني با دزدان دريايي و سپس كشف مخفيگاه آنها و سردسته دزدان دريايي است.

روزنامه گاردين همچنين از بازي‌هاي ايراني چون «مأموريت ويژه ۸۵» و «عصر پهلوانان» به عنوان ديگر بازي‌هاي رايانه‌اي توليد شده و حاصل دست ايرانيان نام مي‌برد و با اشاره به شهادت دانشمندان هسته‌اي ايران طي چند سال گذشته مي‌افزايد:«بازي رايانه‌اي «مأموريت ويژه ۸۵» نيز درباره دو دانشمند هسته‌اي به نام‌هاي دكتر سعيد كوشا و همسرش است كه در خلال سفر به عراق و زيارت كربلا گرفتار نيروهاي امريكايي مي‌شوند.» نمايشگاه بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي ايران و ساخت و عرضه بازي‌هايي چون «مبارزه در خليج عدن» و «مأموريت ويژه ۸۵» در شرايطي از نگاه روزنامه انگليسي گاردين دور نمانده است كه در سال‌هاي اخير و در كنار اهمال و كم كاري بسياري از حوزه‌هاي فرهنگي در امر پيشتازي فرهنگي و مبارزه نرم، حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي كشور توانسته است به موفقيت‌هاي درخور توجهي دست يابد.
 



شنبه 10 تير 1391برچسب:, :: 23:54 ::  نويسنده : Hadi
در پی انتشار خبر سایت «رصد»، سایت‌های دیگر عرب زبان مانند سایت حزب التحریر مصر، سایت الإتجاه المعاکس، سایت شام تایمز و ... نیز این خبر را منتشر کردند.

ساعاتی پیش، سایت مصری «رصد»، خبر مرگ ملک «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان سعودی را اعلام نمود، ولی دقایقی پس از انتشار این خبر، آن را فورا از صفحه خود حذف کرد.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، رصد در ادامه این مطلب به نقل از یک منبع آگاه سعودی نزدیک به آل سعود نوشت: ملک عبدالله نیمه شب گذشته از دنیا رفته و از همین روی، صبح امروز خبری در رسانه‌های عرب زبان منتشر شد، مبنی بر آماده‌باش ارتش سعودی برای مقابله با هر گونه حمله خارجی و یا اعتراضات داخلی.

گفتنی است، منابع رسمی سعودی تا به این لحظه این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند، ولی بررسی رویدادهای سیاسی گذشته سعودی، نشان داده که مقامات این کشور همواره در اعلام یک خبر، تأخیر می‌کنند تا پیش از اعلام آن، وضعیت را بررسی کرده و به اصطلاح اوضاع را بسنجند.

ناگفته نماند، در پی انتشار خبر سایت «رصد»، سایت‌های دیگر عرب زبان مانند سایت حزب التحریر مصر، سایت الإتجاه المعاکس، سایت شام تایمز و ... نیز این خبر را منتشر کردند.
 
 







ملک عبدالله کیست؟

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزند «عبدالعزیز آل سعود»، بنیانگذار عربستان جدید است. وی در سال ١٩۲۴ میلادی در شهر ریاض متولد شد. ملک عبدالله از سال ١٩٧۵ معاون دوم نخست وزیر بود؛ پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می‌‌گیرد.

او از سال ١٩٨٢ میلادی ولیعهد عربستان شد. البته وی از سال ١٩٩۵ و پس از بیماری و زمینگیر شدن ملک فهد، پادشاه سابق سعودی، عملاً همه اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت.
وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده‌دار است.

ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز در سال ۲۰۰۵ رسما پادشاه عربستان سعودی شد.


شنبه 10 تير 1391برچسب:, :: 15:36 ::  نويسنده : Hadi
احمد خاتمی در مراسم یادبود شهدای هفت تیر درباره وضعیت گرانی‌ها به مردم توصیه کرده که: «گرانی‌های زاینده، مایه درد و رنج ماست اما دنیای استکبار اگر شما آخ بگویید، خواهد گفت، به اهداف خود رسیده.‌ از این روی، شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید».

به جز مسائل اقتصادی که مهمان هر روز صفحات روزنامه‌های صبح است، گمانه‌زنی انتخاباتی هم امروز در صفحات بسیاری از روزنامه‌ها به چشم می‌خورد؛ از واکنش روزنامه ایران به تحرکات انتخاباتی اصولگرایان تا سخنان لاریجانی در دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین و بیانیه دفتر عبدالله نوری.

روزنامه ایران، سخنان آیت الله مهدوی کنی در مراسم یادبود شهدای هفت تیر را دربردارنده پیام‌هایی برای اصولگرایان دانست. این روزنامه در گزارشی از تحرکات اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نوشت که: «هر چند ممکن است عده‌ای ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را زودهنگام تلقی کنند، اما صحبت‌های آیت‌الله مهدوی کنی را باید زنگ آغازی دانست بر شکل‌گیری رقابت‌های اصولگرایان»؛ این گزارش با تیتر «ائتلاف‌های نشدنی!» در صفحه سوم این روزنامه منتشر شده و در آن از قول آیت‌الله مهدوی کنی ـ که این روزنامه، ایشان را پدر معنوی اصولگرایان شاخه جبهه متحد می‌داند ـ نوشته است: «بنــده همیــشه توصیه‌ام به ائتلاف است، نه به اتحاد و می‌گویم ائتلاف داشته باشید و دعوت به ائتلاف می‌کنم، چون اتحاد امر شدنی نیست».

ایران در ادامه نوشت: این سخنان آیت‌الله مهدوی کنی در توصیه به نیروهای اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بوده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری که در حاشیه مراسم افتتاح یادمان شهدای هفت تیر با خبرنگاران سخن می‌گفت، به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اصولگرا توصیه کرده که با پایان انتخابات مجل،س دعواهای سیاسی را پایان داده و به اتحاد و همدلی فکر کنند، چرا که خداوند دوست ندارد ما پس از انتخابات، دعواهای خود را ادامه دهیم.

اما افزون بر پرداختن ایران به این موضوع انتخاباتی، سخنان علی لاریجانی و سفرهای اخیرش از نظر روزنامه آرمان انتخاباتی به نظر می‌رسد. این روزنامه در صفحه خبر خود، سفرهای اخیر لاریجانی را چند منظوره خوانده و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا لاریجانی به ریاست جمهوری می‌اندیشد؟

افزون بر این روزنامه که مجموع سفرهای اخیر لاریجانی را در قالب یک احتمال انتخاباتی می‌بیند، بسیاری از روزنامه‌ها نیز به سخنان رئیس مجلس در دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین پرداختند.

در این باره، رسالت تیتر یک صفحه نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «بدون کار حزبی، نمی‌توان کشور را اداره کرد».

از سوی دیگر، عبدالله نوری هم بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن نسبت به تحرکات یکی دو هفته برخی رسانه‌ها واکنش نشان داد. در متن این بیانیه که روزنامه اعتماد آن را منتشر کرده، اشاره شده است: «آقای عبدالله نوری تاکنون در ارتباط با موضوع انتخابات آتی ریاست‌جمهوری یا افرادی که در خصوص کاندیداتوری آنها گمانه‌زنی می‌شود، اعلام نظری نداشته‌اند».
 



ادامه مطلب ...


شنبه 10 تير 1391برچسب:, :: 15:32 ::  نويسنده : Hadi
قانون باید جنبه پیشگیرانه هم داشته باشد؛ بنابراین، نباید زمینه کار برای افرادی که با فریب مردم و پنهانکاری به مجلس راه یافته‌اند، به گونه‌ای فراهم آید که به بهانه نگه داشتن آبرویشان، رأی به ماندن آنان در مجلس داد. به این ترتیب، اگر با بررسی دقیق و بدون ملاحظه اسناد و مدارک معترضان، درستی آن تأیید و به دنبال آن، برخورد دقیق با منتخب مورد نظر انجام شود، سبب عبرت دیگران خواهد بود تا به این راه نروند، چرا که روزی آشکار خواهند شد.

مجلس شورای اسلامی که هفته گذشته بررسی اعتبار نامه برخی از منتخبین مردم را در دستور کا رداشت به گونه ای دیگر رفتار کرد. و بررسی اسناد و مدارک معترضین و نیز دفاع منتخبین را در جلسه غیر غیر علنی رسمی که به درخواست تعدادی از نمایندگان تشکیل شده بود، انجام داد و قرائت گزارش کمیسون تحقیق و رای گیری را در جلسه علنی انجام داد.

به گزارش خبرنگار مجلس تابناک، این رفتار برآمده از نوعی برداشت از آیین نامه داخلی مجلس صور ت گرفت که به نظر می‌رسد برای حفظ آبروی منتخبینی که مدارکی علیه آنها وجودداشت اتخاذ شد تا اسناد مدارک در تریبون عمومی مجلس ارایه نشود. این رفتار در برابر رفتاری که در استیضاح یکی از وزرای دولت نهم انجام شد و سبب بی حرمتی به ایشان گردید، متفاوت بود. اما به نظر می رسد آنچه مورد غفلت قرار گرفته اجرای درست و دقیق قانون است.

    ماده 65 : «...ولى رسيدگى نهايى در شعبه اصلى به عمل مى‏آيد و گزارش آن توسط سخنگوي شعبه طبق دستور جلسه به مجلس داده خواهد شد و درصورت غيبت سخنگو و همچنين در صورتى كه سخنگوي شعبه در جلسه باشد، ليكن نخواهد درباره اعتبارنامه صحبت كند به ترتيب يكى از دو نايب رئيس يا دبيران وظيفه او را انجام خواهد داد.»

          ماده 68 -« گزارش هريك از شعب درباره تأييد يا رد اعتبارنامه‏ها بدون ذكر دليل در مجلس قرائت مى‏شود. درصورتى كه گزارش شعبه مبنى‏بر رد اعتبارنامه باشد و يا اينكه معترضين بر اعتراض خود باقى باشند، اعتبارنامه به كميسيون تحقيق ارجاع خواهدشد.
  درغيراين صورت اعتبارنامه مصوب تلقى گرديده و رئيس مجلس تصويب آن را اعلام مى‏نمايد.»
    
        ماده 70 - «چنانچه اعتبارنامه نماينده‏اى از طرف شعبه يا نماينده‏اى مورد اعتراض قرارگرفته و به كميسيون تحقيق احاله شده باشد نظر كميسيون مذكور در مجلس قرائت مى‏شود. اگر گزارش كميسيون تحقيق مبنى بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوي كميسيون ادله رد اعتبارنامه را توضيح مى‏دهد. در صورتى كه گزارش مبنى‏بر تأييد صحت اعتبارنامه باشد و يا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا سخنگوي شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضيح مى‏دهد و نماينده معترض حداكثر به مدت نيم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت مى‏كند و در صورتى كه معترضان متعدد باشند حداكثر تا سه نفر با توافق بقيه و در صورت عدم توافق با قيد قرعه انتخاب مى‏شوند و هريك حداكثر به مدت نيم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت مى‏كنند. نماينده‏اى كه اعتبارنامه‏اش مورد اعتراض قرار گرفته به مدت دو برابر وقت مخالفين مى‏تواند صحبت كند و مى‏تواند قسمتى از وقت خود را حداكثر به دو نفر از نمايندگان واگذار نمايد.»
 



ادامه مطلب ...


شنبه 10 تير 1391برچسب:, :: 15:31 ::  نويسنده : Hadi